مواد شیمیایی آزمایشگاهی نقش بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی، غذایی و بهداشتی و درمانی دارند. این مواد بسیار متنوع هستند از این رو شناخت آن‌ها ضروری است. در مقاله حاضر به بررسی انواع مواد شیمیایی که در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

لازم است تا بدانیم مواد شیمیایی بسته به نوع مصرف در گروه‌ها و سطوح مختلف غلظت تقسیم بندی می‌شوند.

مواد شیمیایی شامل دسته‌های زیر هستند: صنعتی، صنایع غذایی، دارویی، شوینده‌ها، تصفیه آب، کود‌های شیمیایی و حلال‌های شیمیایی از جمله مواردی هستند که در آزمایشگاه‌ها روی آن‌ها بررسی انجام می‌شود و از آن‌ها مواد با درجه کیفی و غلظت خاص تولید و عرضه می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر با انواع مواد شیمیایی، کاربردهای مواد شیمیایی به وبسایت رسمی پارس فراسو مراجعه فرمایید.

انواع مواد شیمیایی

مواد شیمیایی را می‌توان در شش دسته تقسیم بندی کرد. مواد شیمیایی هر دسته خواص شبیه بهم دارند و کنترل و کار با آن‌ها مشابه است. تقسیم بندی مذکور عبارتند از:

  • پلی فلورو آلکان‌ها (PFAS)
  • مواد ضد میکروب‌ها
  • مواد ضد احتراق‌ها
  • بیس فنول + فتالات‌ها
  • حلال‌ها
  • فلزات

پلی فلورو آلکان‌ها (PFAS)

این ترکیبات شامل فلورینه هستند و نام دیگر آن‌ها پلی فلورو کربن است. این مواد خواص ضد آب و ضد روغن دارند و می‌توانند به خوبی لکه‌ها را پاک کنند. از این مواد در بسیاری از محصولات معمولی و صنعتی استفاده می‌شود. از نمونه‌های این گروه از این مواد می‌توان به اسید پرفلوروکتان سولفونیک (PFOS)، اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) و بیش از سه هزار نوع ماده مرتبط دیگر اشاره کرد. این مواد را می‌توان در فرش‌ها، مواد پاک کننده، غذاها، محصولات آرایشی و بهداشتی، رنگ، کاغذ و بسیاری از مواد دیگر یافت.

مواد ضد میکروبی

از مواد ضد میکروبی به عنوان افزودنی استفاده می‌شود. این مواد مانع از رشد و تکثیر مواد میکروبی آلی در مواد دیگر می‌شوند. این مواد نام دیگرشان آنتی باکتریال یا ضد قارچ است. ضد میکروب‌های مهم شامل ترکیبات معطر ‌هالوژنه مانند تریکلوزان و تری کلوکربان، نانو نقره و نمک‌های آمونیوم کواترنر (کوات) مانند کلرید بنزالکونیوم هستند. عمده کاربرد این ترکیبات در محصولات مراقبت شخصی و پاک کننده‌ها است. همچنین جزو مواد پرکاربرد در وسایل حمل و نقل غذاها، وسایل آشپزخانه، مدرسه، مواد مکمل ورزشی و محصولات الکترونیکی هستند.

ضد احتراق‌ها

مواد ضد احتراق برای جلوگیری از هرگونه جرقه تحریک و آتش سوزی ساخته می‌شوند. ضد احتراق‌هایی وجود دارند که برای محیط زیست تا حدی مضر هستند از میان آن‌ها می‌توان به ارگانو‌هالوژن و ارگانوفسفره مانند پلی‌ استرهای دی فنیل (PBDE) و تری کلر (TDCPP) اشاره کرد. از مواد ضد احتراق در ساخت مبلمان، محصولات کودکان، وسایل الکترونیکی، مصالح ساختمانی، سیم و کابل و غیره استفاده می‌شود.

بیس فنول‌ها + فتالات‌ها

از بیس نول‌ها یا فتالات‌ها می‌توان در ساخت انواع پلاستیک و تقویت و انعطاف‌پذیری مواد استفاده کرد. از این مواد در بسیاری از متریال روزانه که استفاده می‌شوند مانند بطری‌های آب، ظروف بسته‌بندی غذا و وسایل ورزشی استفاده می‌شود.

فتالات را می‌توان در برخی از محصولات پلاستیکی پلی وینیل کلراید (پی وی سی) از جمله کف وینیل، پرده دوش، اسباب بازی، بسته بندی پلاستیکی و بسته بندی مواد غذایی و ظروف، چسب‌ها، آبمیوه‌ها، رنگ‌ها، محصولات مراقبت شخصی و خوشبو‌کننده‌های هوا یافت.

حلال‌ها

کار حلال‌ها از نام‌شان پیداست. از این مواد برای حل کردن مواد دیگر به منظور‌های مختلف استفاده می‌شود. بسیاری از حلال‌ها سمی هستند. از میان آن‌ها می‌توان به حلال‌های هیدروکربن معطر؛ به عنوان مثال، تولوئن، زایلن، بنزن و حلال‌های آلی‌هالوژنه؛ به عنوان مثال متیلن کلراید، پرکلرواتیلن و تری کلرواتیلن اشاره کرد. محصولات حاوی حلال‌ها شامل رنگ‌های روغنی، مواد پاک‌کننده رنگ، چسب‌ها، مواد آرایشی، مارکرها، مواد آئروسل، پاک‌کننده لاک ناخن، درزگیرها، پاک‌‍کننده‌های خانگی و… هستند.

فلزات

فلزات گروهی از عناصر شیمیایی هستند که با خواص مشترکی مانند هدایت الکتریکی و گرمایی، چکش‌خواری و شکل‌پذیری شناخته می‌شوند. از فلزات در ساخت ابزار، سلاح، ماشین‌آلات، ساختمان‌ها و بسیاری از اشیاء دیگر استفاده می‌شود. فلزات به طور طبیعی در پوسته زمین یافت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از طریق استخراج و فرآوری به دست آورد. برخی از فلزات مانند جیوه، آرسنیک، کادمیوم و سرب عناصری هستند که به طور کلی در آزمایشگاه‌ها به منظور‌های مختلف استفاده می‌شوند.

فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی کاربردهای متعددی دارند. از آن‌ها برای خالص‌سازی یا تشخیص برخی مواد دیگر در نمونه‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات به صورت فله‌ای و بسته‌ای به فروش می‌رسند. برای خرید یا فروش این مواد شیمیایی باید به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که مخصوص فروش مواد شیمیایی هستند. البته برخی از این مواد به دلیل خطرناک بودن موقع خرید آن‌ها تمهیدات خاصی باید اندیشیده شوند. گذشته از این می‌توانید به وب‌سایت هایی سر بزنید که مواد شیمیایی مختلف را می‌فروشند. در واقع فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی تجارت گسترده‌ای است که هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین وجود دارند.

قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در غلظت‌ها و خلوص مختلف تولید می‌شوند. این مواد بسته به نحوه تولید قیمت‌های متفاوتی دارند. این مواد شیمیایی با توجه به کاربردی که دارند در قالب‌های گوناگون تولید شده که این قالب‌ها از قبل مشخص و حالتی استاندارد دارد. قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی با توجه به ویژگی‌های خاص هر نمونه متفاوت است.

در پایان

مواد و فلزات مختلفی وجود دارند که به عنوان مواد شیمیایی در ساخت محصولات و کاربرد‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد بعضاً سمی هستند و ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شوند. در واقع این مواد شیمیایی به این منظور تولید می‌شوند تا از آن‌ها محصولات اصلی که مصرف عمومی دارد ساخته شوند. در مقاله حاضر مواد شیمیایی آزمایشگاهی اصلی که برای تحقیق و توسعه محصولات جدید استفاده می‌شود، معرفی شدند.