بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

کاربرد انواع موتور ویبره در صنعت بتن

برای سازه‌های بتنی با آرماتورهای با چگالی بالا از ویبره بدنه استفاده می شود، که به عنوان ویبراتور خارجی نیز شناخته می‌شوند. موتور ویبره خارجی به قالب‌هایی با طراحی خاص متصل می‌شوند.






ویبراتورهای شیلنگی


این نوع از موتور ویبره بتن از سه قسمت موتور، شلنگ و سوزن یا پوکر تشکیل شده است. نیروی ارتعاشی از طریق کوپلینگ به شیلنگ و از آن به پوکر انتقال می یابد. با فرو کردن پوکر ویبراتور در داخل بتن حباب های هوا به سمت سطح بتن حرکت می کنند و در نهایت از بین می روند.


ویبراتور شلنگی از نظر موتور در سه نوع بنزینی برقی پنوماتیکی می باشند. شلنگ و پوکر در سه نوع ویبره شلنگی یکسان هستند.


  1. ویبره بتن بنزینی در مکان های که امکان استفاده از برق وجود ندارد کاربرد دارد. سایز ویبراتور بنزینی به علت وجود منبع سوخت نسبت به دیگر ویبراتورهای بتن بزرگتر می باشند.
  2. ویبره بتن برقی در دو نوع موتور سرخود و مکانیکی موجود می باشد. در نوع ویبره سرخود موتور داخل شیلنگ قرار دارد. در نوع مکانیکی موتور جدا از شلنگ می باشد.

    ویبره بتن برقی سرخود یک کانورتر دارد که ولتاژ مصرفی موتور داخل شلنگ را تنظیم می کنند.


    ویبره بتن برقی مکانیکی از نظر شاسی در دو دسته شاسی ثابت و شاسی متحرک با دوران 360 درجه موجود می باشد.


    از نظر حجم مساحت کار برای کارهای سبک از ویبره بتن دریلی استفاده می شود. در پروژه های متوسط و بزرگتر ویبره برقی شاسی ثابت یا گردان کاربرد دارد. ولی برای ویبره زدن ستون ها و سقف از ویبره دریلی استفاده می شود.

  3. ویبره بتن پنوماتیکی در مکان های که استفاده از برق امکان ندارد، کاربرد دارد. نیروی مورد نیاز برای ارتعاش پوکر از طریق باد تامین می شود.


ویبراتورهای قالب بتن


برای سازه‌های بتنی با آرماتورهای با چگالی بالا از ویبره بدنه استفاده می شود، که به عنوان ویبراتور خارجی نیز شناخته می‌شوند. موتور ویبره خارجی به قالب‌هایی با طراحی خاص متصل می‌شوند.


کاربرد ویبره بدنه در محوطه های پیش ساخته و در پروژه های ساخت و ساز است. ویبراتورهای خارجی الکتریکی فرکانس بالا برای به دست آوردن پوشش های بتنی با کیفیت بالا بدون نیاز به ارتعاش داخلی سنتی استفاده می شود.


ویبره های خارجی بر اساس اصل ارتعاش قالب کار می کنند که به طور کامل نیاز به ویبره های شیلنگی را برطرف می کنند. ارتعاش خارجی معمولاً مستلزم آن است که قالب بتن بر روی دستگاه ایزولاسیون فنری نصب شود تا قالب بتواند آزادانه ارتعاش کند.


موتورهای الکتریکی در فواصل از پیش تعیین شده بر روی قالب قرار می گیرند که بستگی به عوامل مختلف دارد.


طیف وسیعی از موتورهای ویبره بدنه با اندازه و قدرت مختلف وجود دارند.


انواع موتور ویبره بدنه براساس ولتاژ مصرفی


ویبراتور بدنه از نظر ولتاژ ورودی شامل دو دسته تکفاز و سه فاز می شونند.


موتور ویبره تکفاز: اگر برق مصرفی 220 ولت باشد از ویبراتور تکفاز استفاده می شود.


موتور ویبره سه فاز: ویبراتور های که با برق 380 ولت کار می کنند از نوع سه فاز هستند.


از نظر عملکرد ویبره های سه فاز عملکرد و طول عمر بیشتری دارنند.


انواع موتور ویبره بدنه براساس شکل ظاهری


از نظر شکل ظاهری ویبراتور بدنه به دو گروه موتور ویبره پایه دار و موتور ویبره فلنجی تقسیم می شود.


45211


موتور ویبره پایه دار: ویبره بدنه پایه دار از طریق 4،6 یا 8 پیچ به بدنه دستگاه ارتعاشی متصل می شوند. بیشتر ویبراتورهای بدنه موجود در بازار از نوع پایه دار می باشند و استفاده از این نوع ویبره رایج تر است. ویبره بدنه پایه داریا ویبره قالب بتن با نصب در سازه های بتنی برای حذف حباب های هوا و استحکام بتن استفاده می شونند. ویبره ها با فواصل 1.5 متر بر روی سازه نصب می شونند که قادر هستند تا عمق 15 سانتی متر را ویبره کنند. سایزهای کوچک این نوع از ویبره ها به مینی ویبره یا میکرو ویبره معروف هستند. میکرو ویبره در صنعت بتن در دستگا ه های فشرده سازی کاربرد دارد. با کم حجم سازی و کاهش فضا، دستگاه های فشرده سازی به تولید محصولات زیبا و صیقلی و مستحکم کمک می کنند.


موتور ویبره فلنجی :  از نظر عملکرد و ساختار مشابه ویبره پایه دار است. تفاوتی که با ویبره بدنه نوع اول دارد شکل ظاهری ویبره های فلنجی است. در دستگاه های ارتعاشی که نیاز به لرزش دایره ای است از ویبره های فلنجی استفاده می شود. البته حرکت دایره ای را می توان از طریق ویبراتور های پایه دار هم بدست آورد. ولی نصب ویبره بدنه پایه دار باید تحت شرایط خاصی انجام شود در حالی که نصب و استفاده از ویبره فلنجی راحت تر است.


انواع موتور ویبره بدنه براساس سرعت چرخش یا دور


ویبراتور ها براساس دور در سه گروه 1000 ، 1500 و 3000 دور تقسیم بندی می شونند.


ویبراتور بدنه 3000 دور (موتور 2 قطبی یا 2880 دور) تولید ضربه های سریع و دامنه حرکت ریز (2-4 mm) در دستگاه های ارتعاشی را انجام می دهد.


ویبراتور1500 دور (موتور 4 قطبی  یا 1440 دور) ضربه های متوسط و دامنه حرکت متوسط(4-6 mm) به بدنه ماشین آلات صنعتی وارد می کند.


ویبره بدنه 1000 دور (موتور 6 قطبی یا 980 دور) دارای ضربه های آهسته تر و دامنه حرکت بزرگ (6-12 mm) است.


انواع موتور ویبره بدنه براساس نیروی گریز از مرکز یا شدت ضربه وارد به دستگاه


 ضربه وارده توسط ویبره بدنه که با واحد کیلوگرم (kg) نشان داده می شود. بسته به نیاز شدت ضربه برای ایجاد لرزش در دستگاه ارتعاشی نیروی گریز از مرکز محاسبه می شود.


محاسبه ضربه گریز از مرکز وارده از سمت ویبره بدنه بر حسب کیلو نیوتون (kN) می باشد. اما در صنعت این ضربه بصورت کیلوگرم معرفی می گردد . این نوع بیان باعث محاسبه راحت تر مقدار ضربه می شود.


 


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.