بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

اولین تولیدکننده فیلتر هپا و هود میکروبیولوژی در کشور

به کلیه لوازم و ابزاری که در پیشگیری، تشخیص، درمان انواع بیماری‌ها و درنهایت باعث نجات جان انسان‌ها می‌شوند تجهیزات پزشکی گفته می‌شود.


تهیه تجهیزات پزشکی استاندارد همیشه یکی از مشکلاتی است که مراکز درمانی با آن مواجه هستند؛ زیرا یکی از اساسی‌ترین موارد تأثیرگذار در کیفیت مراقبت از بیمار و همچنین حفظ سلامت کادر درمان در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی وجود تجهیزات پزشکی استاندارد است. این مراکز باید مجهز به تجهیزات تشخیص، درمان و جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار، برای حفاظت از پرسنل، کادر درمان و همچنین بیماران باشند. متأسفانه برخی از تجهیزات پزشکی موجود در بازار علاوه بر این‌که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، می‌توانند روند تشخیص و درمان بیماران و حتی سلامت پزشکان و کادرهای درمان را نیز تحت شعاع قرار دهند. از این رو یافتن مراکز ارائه‌کننده تجهیزات پزشکی استاندارد اعم از فیلترهای هپا، فیلترهای اولپا، هودهای میکروبیولوژی و شیمیایی و سایر تجهیزاتی که باعث ارتقا ایمنی و سطح سلامت جامعه می‌شوند بسیار ضروری است. شرکت نبض (نویدبخش ضربان) یکی از ارائه‌کنندگان تجهیزات کلین روم، انواع فیلترهای تصفیه بیمارستانی، هودهای آزمایشگاهی و کلیه تجهیزات پزشکی مصرفی و نیمه مصرفی با استانداردهای لازم است.


اهمیت تجهیزات پزشکی استاندارد


به کلیه لوازم و ابزاری که در پیشگیری، تشخیص، درمان انواع بیماری‌ها و درنهایت باعث نجات جان انسان‌ها می‌شوند تجهیزات پزشکی گفته می‌شود. درگذشته به علت عدم وجود ابزارهای پزشکی مناسب برای تشخیص و درمان پزشکان قادر به مشاهده نشانه‌های بیماری نبودند و درنهایت بسیاری از افراد با کوچک‌ترین بیماری جان خود را از دست می‌دادند یا بیماری‌های واگیردار به‌سرعت در جوامع سرایت می‌کرد. از این رو استفاده از تجهیزات در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها اهمیت به سزایی دارد. این ابزارها و تجهیزات هرقدر از استاندارد و دقت بالاتری برخوردار باشند طبیعتا سلامت جامعه نیز در سطح بالاتری قرار گرفته و از هزینه‌های درمانی کاسته می‌شود.


انواع تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان


برای ارائه خدمات درمانی به بیماران نیاز به مجموعه‌ای از تجهیزات استاندارد و دقیق است که همه مراکز درمانی اعم از کلینیک‌ها، بیمارستان‌های سیار، بیمارستان‌های صحرایی و آزمایشگاه‌ها باید به آن‌ها مجهز باشند. تجهیزات پزشکی موردنیاز با توجه به بخش‌های تشخیصی و درمانی متنوع هستند و برخی از تجهیزات نیز در تمامی بخش‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرند. از انواع تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


فیلترهای تصفیه‌کننده هوا


هوای موجود در بیمارستان‌ها آلوده به انواع باکتری‌ و ویروس‌ها است که در صورت عدم توجه به تصفیه هوا می‌تواند شرایط برای بروز بیماری‌‌های خطرناک و مسری را فراهم کند. به همین جهت با استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ هوا اقدام به پاک‌سازی هوا از هرگونه ذرات آلوده می‌کنند. انواع مختلفی از فیلترها موجود هستند که در دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند.




از انواع فیلترهای رایج در تصفیه هوا می‌توان به فیلتر هپا اشاره کرد. این فیلتر قادر به حذف ذرات معلق در هوا به قطر 0.3 میکرون به بالا است. فیلتر هپا از الیاف به‌هم‌بافته شده به‌صورت حصیری و از جنس فایبرگلاس در ابعاد نیم تا دو میکرومتر است. این فیلتر توانایی حذف ویروس‌ها به میزان 99.97 درصد را دارد.




یکی دیگر از فیلترهای مورد استفاده در بیمارستان‌ها برای تصفیه‌هوا فیلتر اولپا است که ازنظر جنس و فرآیند کاری شباهت زیادی به فیلتر هپا دارد؛ اما اولپا قادر به حذف ذرات معلق تا 0.1 میکرون به میزان 99.99 درصد است.


تجهیزات کلین روم یا اتاق تمیز


یکی از بخش‌های مهم بیمارستانی اتاق تمیز یا کلین روم است. کلین روم به اتاقی که از نظر میزان آلایندگی بخارهای سمی و شیمیایی، گردوغبار و میکروب‌ها در پایین‌ترین حد ممکن قرار داشته باشد گفته می‌شود. از این اتاق برای جلوگیری از انتشار و ورود میکروب‌های بیماری‌زا در هنگام درمان بیماران و انجام آزمایش‌ها استفاده می‌شود. در اتاق‌های تمیز میزان رطوبت و دما دارای استانداردهای مشخصی است که با کمک تجهیزات به کار رفته در راه‌اندازی این اتاق می‌توان این موارد را نیز تحت کنترل قرار داد. در راه‌اندازی کلین روم تجهیزات مختلفی به کار گرفته می‌شود.


  • اگزاست فن
  • پس باکس
  • هواساز هایژنیک
  • ساندویچ پنل
  • پنجره اتاق تمیز
  • درب اتاق تمیز غیر هم باد و هم باد


4544


هودهای آزمایشگاهی


محیط آزمایشگاهی به دلیل بخارهای اسیدی، قلیایی، سمی و بی‌هوش کننده تهدیدهای بسیار جدی برای پرسنل به شمار می‌آیند بنابراین برای از بین بردن این عوامل و حفاظت از پرسنل از هودهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هودهای آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند.




هود شیمیایی از ورود ذرات و بخارهای سمی به محیط داخلی آزمایشگاه جلوگیری می‌کند. هودهای شیمیایی از نظر جنس بدنه، ساختار و شکل نیز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. هود شیمیایی به دو صورت کانال دار و بدون کانال نیز موجود هستند. در هود شیمیایی بدون کانال بخارها و ذرات سمی از طریق فیلترهای کربن دار حذف می‌شوند.


  • هود میکروبیولوژی


هود میکروبیولوژی یا لامینار بیشتر در آزمایشگاه‌های کشت سلولی برای کشت بافت و تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هود به شکل محفظه بسته است که هوای پرفشار به دو صورت عمودی و افقی از طریق فن تعبیه‌شده در آن باعث حذف ذرات آلوده می‌شود.


67667


تجهیزات مصرفی و نیمه مصرفی


از سایر تجهیزات پزشکی مورد استفاده در مراکز درمانی می‌توان به تجهیزات مصرفی و نیمه مصرفی اشاره کرد. تجهیزات مصرفی به لوازمی اطلاق می‌شود که برای جلوگیری از انتشار عفونت و بیمار‌ی‌ها تنها یک‌بار برای بیمار قابل استفاده هستند. از تجهیزات مصرفی می‌توان به کیسه خون‌گیری، کیسه ادرار، سوزن‌ها، دستکش معاینه، ماسک صورت و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. تجهیزات نیمه مصرفی به لوازمی اطلاق می‌شود که از طریق ضدعفونی امکان استفاده مجدد دارند. از تجهیزات نیمه مصرفی می‌توان ابزارهای جراحی، البسه بیمارستانی، ملحفه، ساکشن، پمپ‌های تزریق را نام برد.


سخن پایانی


آنچه که در تهیه تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید مدنظر قرار بگیرد کیفیت و استانداردهای لازم این تجهیزات است زیرا با کمک این تجهیزات می‌توان حفظ سلامت بیماران و کارکنان را تضمین کرد. هرگونه بی‌توجهی در تهیه این لوازم ممکن است سلامت تک‌تک افراد جامعه را به خطر انداخته و پیامد‌های ناگواری به همراه داشته باشد.


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.