بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در شرح و تبیین نام‌گذاری سال 1403 به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» حاوی نکات درخورتوجهی است که مخاطب اصلی آن، دولت به‌عنوان قوه مجریه کشور با تکیه بر توان مشارکت مردمی متجلی‌شده در بخش خصوصی است. رهبر انقلاب در این پیام تأکید می‌کنند: «انتظار دارم که ان‌شاءالله یک جهشی در کار تولید اتفاق بیفتد امسال، و به‌جد اعتقاد دارم که این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم و موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءالله توضیح خواهم داد دراین‌باره و این ظرفیت‌ها باید فعال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود».

همچنین، مقام معظم رهبری در روز اول فروردین در دیدار مردم گفتند: درباره شعار سال آن چیزی که به‌عنوان شعار سال مطرح می‌شود، انگیزه این است که همت‌ها و فکرها متمرکز به این بخش از راهبرد اساسی کشور بشود. شعار سال معمولا بخشی از راهبرد اساسی کشور است. از یک طرف برای اینکه توجه مسئولان، همت مسئولان و تلاش مسئولان متوجه این بخش بشود و از طرف دیگر افکار عمومی مردم و معرفت عمومی مردم مطالبه کند این معنا را. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه افزودند امسال شعار «جهش تولید» است. جهش تولید به نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی بیاید؛ لکن بنده معتقدم با توجه به بخش دوم این شعار، یعنی «مشارکت مردم»، شدنی است. اگر ما این توفیق را پیدا کنیم که همت مردم، سرمایه مردم، ابتکار مردم و حضور جدی آحاد مردم را در عرصه اقتصادی وارد کنیم، در واقع یک بسیج مردمی در امر اقتصاد بکنیم، تولید هم می‌تواند به جهش برسد.

چند روز بعد، رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در عصر روز 15 فروردین ماه جاری این عبارت‌ها را بیان کردند؛ عبارت‌‌هایی که به نظر می‌رسد باید حجت را بر کارگزاران و مدیران نظام تمام کرده باشد: «مسئله مشارکت مردم را در شعار سال قرار دادم، برای اینکه بیشتر به امکانات مشارکت مردم توجه شود که مردم در مسائل اقتصاد به معنای واقعی کلمه بیایند به عرصه. مردم یعنی توان مردم؛ توان مالی، توان فکری و ذهنی، توان ابتکاری؛ ابتکارات مردم وارد میدان شود. ما سود می‌بریم. یک تصوری وجود دارد که اگر چنانچه مردم وارد عرصه اقتصاد شوند، مدیریت‌ها را به مردم بدهیم، این دست دولت را می‌بندد، دست مسئولین دولتی را می‌بندد؛ این فکر درست نیست، وظایف باید تقسیم شود.

رهبر انقلاب در تبیین بایدها و نبایدهای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، به «مداخله‌های دولتی و حکومتی» اشاره و با تأکید بر کاهش این مداخلات گفتند: به میدان آوردن توان مالی، فکری و ابتکارات مردم منافع زیادی برای کشور دارد.

ایشان تصور برخی افراد درباره بسته‌شدن دست دولت در صورت ورود مردم به عرصه اقتصاد و به دست گرفتن مدیریت‌ها را نادرست خواندند و افزودند: مردم و دولت هریک وظایفی دارند که باید با تفکیک قائل‌شدن بین این وظایف ستادی و عملی، دولت در مسائل ستادی مانند آمایش سرزمین و نظارت و جلوگیری از تخلفات به وظایف خود عمل کند و مردم هم جنبه‌های عملی کار را برعهده بگیرند.

یکی ازموضوعات اصلی درتاکیدات مقام معظم رهبری سپردن مدیریت به خصوصی است و از ان جمله واگذاری مدیریت دو خودورساز زیان دهده بزرگ کشور به این بخش است. همزمان در برخی رسانه ها هنگامی که صحبت از خصوصی سازی صنعت خودرو مطرح گردید دو موضوع دراین باب مطرح شد  اول واگذاری مدیریت این خودورساز زیان ده بویژه ایران خودرو به بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو، دوم  واگذاری این دو خودورساز دولتی به مونثاژکاران خودرو چینی درایران با سرمایه چینی ها.

 درهمین رابطه، دکتر امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در واکنش به حواشی پیش آمده درخصوص احتمال واگذاری کارخانجات ایران خودرو و سایپا به چینی‌ها اعلام کرد: مشکل صنعت خودروسازی ایران به خصولتی بودن آن باز می گردد و چاره کار این نیست که دو غول خودروسازی را دو دستی تقدیم خارجی‌ها کنیم بلکه باید مدیریت این دو کارخانه را به افراد اهل و توانمند داخلی بخش خصوصی بسپاریم.

امیرحسن کاکائی با بیان اینکه به دنبال «چین هراسی» نیست، تاکید کرد: ما از صنعتی صحبت می کنیم که ایرانی ها 50 سال روی آن کار کرده اند و تجربه، توان، نیرو، تخصص و تعهد لازم را دارند و اگر قانون تجارت در خصوص آن به درستی اجرا شود شاهد شکوفایی و توسعه آن خواهیم بود.

وی گفت: خودروسازی یک صنعت بین المللی و جهانی است و هیچ کشوری بدون مشارکت خارجی ها در آن به موفقیت نمی رسد اما باید مراقب بود که هدف مشارکت انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور باشد نه وابستگی 100 درصدی به خارجی ها چرا که در این صورت قطعا هرگز خودروساز نخواهیم شد و هر آنچه در این 50 سال به دست آوردیم، برباد خواهد رفت.

کاکائی تاکید کرد: افراد اهل بسیاری در داخل داریم که تجربه وتوان لازم را برای مدیریت ایرانخودرو و سایپا دارند و حاضر هستند در راستای اجرای فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت مردم برای افزایش تولید وارد میدان شوند و صنعت خودروسازی ایران را نجات دهند.

وی گفت: متاسفانه دست‌هایی در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد که تلاش می‌کند با تمام توان راهی پیدا کند تا خصوصی سازی واقعی در ایرانخودرو و سایپا صورت نگیرد، این افراد تاکنون توانسته اند با وجود تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب در سال 1402 و ابتدای سال 1403 و همچنین فرمان دو سال پیش رئیس جمهوری مبنی بر خصوصی سازی، مانع اجرای این مهم شوند.

این صاحبنظر اقتصادی اظهار داشت: با وجود آنکه تولید ایران خودرو و سایپا روند نزولی نسبت به سال گذشته داشته است اما شاهد هستیم که خودروهای مونتاژی چین در کشور روند رو به رشدی طی مدت یاد شده داشته اند که این نشان دهنده دورخیز چینی ها برای تصاحب بازار خودروی ایران است از طرفی نباید فراموش کرد که دست اندرکاران صنعت خودروسازی ایران با اقدامات خود در واقع دست و پای دو غول خودروسازی ایران را بسته و برای چینی ها فرش قرمز پهن کرده اند.

وی گفت: بار دیگر تاکید می کنم که قصد ما چین هراسی نیست چرا که صنعت خودروسازی بدون ارتباط با جهان موفق نمی شود و اگر تا امروز چینی ها با ما همکاری نمی کردند صنعت خودروسازی ایران هم مانند روسیه زمین می خورد.

کاکائی با بیان اینکه امروز صنعت خودروسازی ایران همکاری نزدیکی با چینی ها دارد و از این بابت از چینی ها ممنون هستیم، گفت: هر فردی بگوید که نباید با چینی ها کار کنیم نادان است، ما در شرایطی هستیم که امکان کار با غربی ها وجود ندارد از طرفی چینی ها پیشرفت خیره کننده ای داشته اند؛ اما تفکر واگذاری 100 درصدی صنعت خودروسازی به چینی ها یا هر کشور دیگری را نباید دنبال کرد.

 وی افزود: «در گذشته شاهد بودیم که برخی به دنبال واگذاری 100 درصدی خودروسازی ایران به غربی ها بودند و امروز افراد دیگری پیدا شده اند که خواهان واگذاری 100 درصدی به چینی ها هستند.»

وی با اشاره به اهداف کشورها برای توسعه خود اظهار داشت: کشوری به بزرگی ایران با جمعیت فراوان و منابع متعدد و دشمنان مختلف باید به دنبال توسعه، اشتغال، تولید و استقلال خود باشد بنابراین در مشارکت با خارجی ها چه غرب و چه در شرق باید به گونه ای شرط و شروط بگذارد که در نهایت شاهد انتقال تکنولوژی و توسعه صنعتی باشد.

این صاحبنظر صنعت خودرو گفت: هرگز با واگذاری 100 درصدی امور به خارجی ها نمی توان انتظار داشت که توسعه صنعتی بوجود آید هرچند احتمال دارد در کوتاه مدت شاهد تغییر خودروها و بروزتر شدن آنها باشیم اما در نهایت پیشرفت چندانی نخواهیم کرد و به کشوری خدماتی و وابسته تبدیل خواهیم شد.

کاکائی گفت: سال 95 پنج خودروساز بزرگ دنیا از جمله هیوندای، فولکس، پژو، سیتروئن و رنو قرار بود با مشارکت 40 درصدی با ایرانی‌ها شروع به سرمایه گذاری کنند که با آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همه از ایران خارج شدند.

وی گفت: از طرفی در داخل سیاستگزاران و مدیران ما عملکرد بدی داشتند تا جایی که صنعت خودروسازی ایران مریض شد و امروز که درباره آن صحبت می کنیم با مشکلات متعددی از جمله زیان انباشته روبرو است که ناشی از مدیریت خصولتی است و در نتیجه آن هیچ فردی در بخش خصوصی یا دولتی جوابگوی مشکلات بوجود آمده نیست.

این صاحبنظر خودرو معتقد است، نخست باید به فرمایشات رهبری معظم انقلاب درخصوص واگذاری امور به بخش خصوصی جامع عمل پوشاند به عبارت دیگر، صنعت خودروسازی ایران را به بخش خصوصی واگذار کرد و در مشارکت با خارجی ها به درستی و قدم به قدم عمل کرد.

به اعتقاد وی، ایران خودرو مشکل چندانی در این زمینه ندارد چراکه از نظر قانونی صاحب ایران خودرو مشخص است به شرط آنکه دست های پشت پرده بگذارند قانون تجارت اجرا شود.

وی گفت: برخی از مسئولان دولتی درخواست زمان دو تا سه ساله برای بررسی موضوع واگذاری دو خودروساز کشور می کنند حال آنکه ما به سرعت عمل نیاز داریم چرا که وضعیت صنعت خودروسازی بحرانی است.

کاکائی در خصوص سایپا گفت: شرایط سایپا متفاوت است و نیاز به شرکت هایی است که بتوانند بصورت بلوکی سهام مورد نیاز برای گرفتن کرسی های لازم در هیات مدیره را خریداری کنند.

وی هزینه‌های خصولتی بودن را بیشتر از خصوصی بودن بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: نباید چین هراسی کنیم اما باید محکم قدم برداریم و در عین حال مراقب باشیم، هم اکنون که در این ارتباط گفت وگو می کنیم، چینی ها و آمریکایی ها با تمام اختلافات در صنعت خودروسازی درحال همکاری هستند.

کاکائی گفت: دست اندرکاران باید به پروژه ترساندن مقامات عالی و مردم مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی پایان دهند و از حسودی به بخش خصوصی در صورت موفقیت در صنعت خودروسازی و سودی که حاصل آن می شود، دست بردارند.

 رهبر انقلاب روز نهم بهمن از نمایشگاه تولیدات داخل بازدید کردند و درفیلمی کوتاه که ازاین دیدار منتشر شد حمید کشاورز، موسس و سهامدار شرکت کروز از رهبری درخواست می‌کند تا به مدیریت بخش خصوصی توجه شود. او در فیلم می‌گوید: «بزرگترین سهامدار ایران‌خودرو در حال حاضر ما هستیم. 30درصد ایران‌خودرو را بخش خصوصی دارد. جنابعالی پارسال فرمودید که دولت اشتهای عجیبی در کنترل شرکت‌ها دارد. دولت الان با 5 درصد سهام، شرکت ایران‌خودرو را کنترل می‌کند. ما قبلا هم خدمت حضرتعالی نامه فرستادیم که ما حاضریم اگر این شرکت به ما از نظر مدیریت واگذار شود و ما ظرف پنج سال موفق نشویم؛ ما را در میدان آزادی اعدام کنند.» اینجا رهبری در پاسخ می‌گوید: «اعدام لازم نیست، از شما می‌گیرند.»

بعد از این دیدار، رهبر انقلاب در یک سخنرانی دیگر در روز بعد از این درخواست، باز هم به اهمیت سپردن کارها به بخش خصوصی تاکید کردند: «من دیروز شنیدم که در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.» در بخش دیگری از فیلم بازدید از نمایشگاه تولید داخل، رهبر انقلاب به علی‌آبادی وزیر صمت تاکید می‌کنند: «مدیریت مسئله مهمی است. مجمع عمومی وجود دارد و مدیریتی انتخاب شود.»



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.