ویلچر برقی جدیدترین نوع ویلچر در بازار محسوب می شود که نسبت به ویلچرهای معمولی عملکرد بهتری دارد. این ویلچرها مسلما به دلیل تکنولوژی پیشرفته ای که در ساخت آن ها به کار رفته استفاده راحت تری دارند. بنابراین افرادی که به دلایل مختلف دچار معلولیت و محدودیت در حرکت هستند، می توانند با استفاده از این نوع ویلچر به راحتی به امور روزمره خود بپردازند. البته همین ویلچرهای برقی نیز مدل های متنوعی دارند که یکی از پرفروش ترین آن ها، ویلچر برقی تاشو است. در این مطلب با این محصولات و ویژگی های آن ها بیشتر آشنا می شویم.

حس تازگی و حرکت بی دردسر با ویلچر برقی: آزادی حرکت در انگشتان شماست

ویلچر برقی همه آن چیزی که یک فرد معلول برای جابجایی راحت به آن نیاز دارد را در خود دارد. افرادی که به دلایل مختلفی همچون مشکلات ژنتیکی، کهولت سن، تصادف و… دچار کم توانی یا ناتوانی جسمی شده اند و نمی توانند روی پای خود بایستند یا راه بروند، قطعا به وسیله ای همچون ویلچر برقی نیاز خواهند داشت.

قبل از اینکه به توصیف ویژگی های مثبت این وسیله بهتر باشد کمی درباره ویلچرهای ساده بپردازیم، شاید قدیمی صحبت کنیم. همه ما حداقل برای یک بار هم که شده نحوه استفاده و عملکرد این نوع ویلچرها را دیده ایم. وسیله ای که فرد برای به حرکت درآوردن آن باید از نیروهای دست خود کمک بگیرد. در واقع ویلچرهای دستی برای کار کردن به انرژی و نیروی زیادی نیاز دارند. این موضوع می تواند برای فردی که دچار ناتوانی جسمی است بسیار خسته کننده و ملال آور باشد و در پایان روز انرژی زیادی را از او بگیرد.

سازندگان با طراحی و تولید ویلچر برقی، سعی بر حل این مشکل داشتند و البته که بسیار موفق عمل کردند. ویلچر برقی دقیقا محصولی است که برای حرکت هیچ نیازی به نیروی دست ندارد. این ویلچرها دارای باتری هستند و فرد می تواند فقط با استفاده از چند دکمه که روی ویلچر تعبیه شده از آن برای رفت و آمد و عبور و مرور در شهر استفاده کند. این محصول با فناوری و تکنولوژی خاصی که در ساخت آن به کار رفته حرکت را بی دردسرتر کرده و کمک می کند تا افراد سریع تر و راحت تر از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا شوند.

تاثیر ویلچر برقی بر کیفیت حیات

از تاثیر ویلچر برقی بر کیفیت زندگی یک فرد ناتوان جسمی چه می دانید؟ هر کالایی که روانه بازار می شود برای رفع یک نیاز است. در واقع تمام وسایلی که ما در طول روز استفاده می کنیم به جهت بهتر و سریع تر انجام شدن کارهاست. اینکه بتوانیم از لحظه لحظه زندگی خود بهترین استفاده را داشته باشیم. این موضوع در خصوص محصولاتی همچون ویلچر برقی نیز کاملا صحت دارد.

ویلچر برقی نسل جدیدی از ویلچرهای عرضه شده به بازار است که کیفیت زندگی افراد ناتوان جسمی را تا حد زیادی افزایش داده است. افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند، برای اینکه بتوانند تا حد امکان به شکلی بهینه از زمان خود استفاده کرده و به فعالیت های ضروری شان برسند، نیازمند وسیله ای هستند که تا حد امکان سرعت انجام کارها را برای آن ها بیشتر کند. در این مورد قطعا ویلچر برقی می تواند بهترین گزینه ممکن باشد.

ویلچرهای برقی با مکانیزم عمل خود، در صنعت پزشکی و امور توانبخشی کاربرد زیادی داشته و تحول بزرگی ایجاد کرده اند. شاید تا پیش از این معلولین برای فعالیت های روزمره خود به حضور دیگر افراد نیازمند بودند. اما امروزه به لطف انواع ویلچر برقی این مشکل به خوبی برطرف شده است.

آن ها می توانند با داشتن این ویلچر بدون نیاز به کمک دیگر افراد به هرجایی که می خواهند بروند و کارهای خود را انجام دهند. همانطور که می دانید فعال بودن در جامعه آن هم بدون محدودیت یکی از نقاط عطف پیشرفت انسان ها در زندگی است. اگر فردی بنا به هر دلیلی از این نعمت محروم باشد، مسلما کیفیت زندگی او نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما ویلچر برقی چگونه در کیفیت حیات انسان ها تاثیر می گذارد؟ در ادامه به چند مورد از مهم ترین مزایای این تجهیزات اشاره می کنیم.

جابجایی راحت تر و دسترسی بیشتر

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از ویلچر برقی نسبت به ویلچرهای ساده بی دردسرتر است. به عنوان مثال کاربر اگر بخواهد از مسیرهای سخت و ناهموار، مسیرهای رو به بالا و… عبور کند، با نشستن روی یک ویلچر برقی قطعا تردد راحت تری داشته و به صرف انرژی کمتری نیاز خواهد داشت.

از آن جایی که ویلچرهای برقی تنوع بالایی دارند، ممکن است توان باتری به کار رفته در هرکدام نیز متفاوت باشد. اما به طور کلی اگر باتری دستگاه به طور کامل شارژ شود، امکان استفاده از آن به شکل پیوسته تا 8 ساعت نیز وجود دارد. (البته این موضوع به میزان ناهموار بودن مسیر تردد نیز بستگی دارد.)

به این شکل افراد دسترسی بیشتری به فضای بیرون از خانه دارند و می توانند با آزادی عمل بیشتری نیز به کارهای خود برسند. در نتیجه کیفیت حیات آن ها هم به شکل موثری بهبود خواهد یافت.

ایمنی بالای ویلچر برقی

مورد دیگری که می تواند یک نوع مزیت بزرگ برای ویلچر برقی باشد، سطح ایمنی بالای آن نسبت به ویلچرهای دستی است. طراحی صندلی و چرخ های ویلچر برقی به نحوی است که نشستن کاربر روی ویلچر را راحت تر کرده و احتمال واژگونی را در عبور از مسیرهای مختلف به حداقل ممکن می رساند. علاوه بر این، ویلچر برقی به افراد کمک می کند تا به خوبی تعادل خود را حفظ کنند و در صورت نیاز به ترمز گرفتن، بتوانند سریعا به کلید ترمز دسترسی داشته و با فشردن آن ویلچر را از حرکت بازدارند.

کاربری آسان ویلچر برقی

همیشه وقتی صحبت از محصولات پیشرفته مانند ویلچر برقی به میان می آید، برخی بر این باور هستند که حتما استفاده از این وسیله نیاز به مهارت زیادی دارد. در صورتی که این باور کاملا اشتباه است. افراد می توانند به راحتی از ویلچر برقی استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.

کاربر می تواند با استفاده از دکمه هایی که روی ویلچر قرار گرفته به هر شکلی که می خواهد آن را به حرکت درآورد. کلیدهای تغییر جهت و کنترل سرعت به خوبی روی دستگاه مشخص شده اند. از این رو استفاده از این وسیله اصلا پیچیده یا سخت نیست.

برای تکیه دادن بازو و پشت از تکیه گاه مخصوص صندلی و تکیه گاه بازو استفاده شده و همچنین صندلی دارای بالشتک هایی است که نشستن فرد را روی آن بسیار راحت می کند. بنابراین حتی اگر لازم باشد فرد ساعت ها از ویلچر استفاده کند احساس خستگی نخواهد کرد.

دور زدن راحت ویلچر برقی

یکی دیگر از ویژگی های مهم ویلچر برقی که حضور افراد در بیرون از خانه و قرار گرفتن در محیط های جدید را آسان و راحت کرده است، امکان دور زدن ویلچر می باشد. یعنی در صورت لزوم فرد می تواند با زدن دکمه مربوطه باعث شود تا ویلچر دور بزند.

کاربردی برای تمام معلولین

توجه داشته باشید که ویلچر برقی تنوع بسیار بالایی دارد و برای استفاده از انواع آن لزوما نیاز به استفاده از دست نیست. برخی از این ویلچرها به گونه ای ساخته شده اند تا افرادی که توانایی استفاده از انگشتان خود را ندارند به کمک دهان و یا دیگر بخش های بدن بتوانند ویلچر را به حرکت درآورند. بنابراین این وسیله برای تمامی افراد با هر سطح معلولیتی می تواند مناسب و کاربردی باشد.

جابجایی راحت و آسان

در ساخت ویلچر برقی از متریالی استفاده شده تا محصول کمترین وزن ممکن را داشته باشد. اینگونه می توان ویلچر را همیشه همراه با خود به هر جایی که لازم است انتقال داد. در این میان ویلچر برقی تاشو یکی از بهترین انواع ویلچر است. همانطور که از نام این محصول پیداست، می توان آن را به راحتی جمع کرده و در داخل صندوق عقب ماشین قرار داد. این وسیله برای آن دسته از افرادی که به طور مداوم در حال جابجایی هستند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.

انواع ویلچر برقی

حال وقت آن رسیده تا با انواع ویلچر برقی آشنا شویم. با شناخت کامل این محصولات می توان در زمان خرید، متناسب با ویژگی های هر محصول، بهترین و کارآمدترین نوع آن را انتخاب کرد. از انواع ویلچر برقی عبارتند از:

  • ویلچر برقی تاشو: قابلیت جابجایی آسان
  • ویلچر برقی پله رو: قابلیت جابجایی راحت از پله ها
  • ویلچر برقی ایستا: قابلیت تغییر حالت دادن در دو شکل نشسته و ایستا برای انجام بهتر کارها
  • ویلچر برقی مسافرتی: قابلیت حمل و استفاده در سفر با کمترین وزن ممکن
  • ویلچر برقی مبله: دارای نشیمنگاه راحت تر و نرم تر برای نشستن طولانی مدت روی ویلچر

قیمت ویلچر برقی

قیمت ویلچر برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین نمی توان برای این محصول به عدد یا رقم خاصی اشاره کرد. مواردی همچون برند سازنده محصول، کیفیت ساخت محصول، نوع ویلچر برقی، قابلیت های ویلچر برقی، کاربردهای ویلچر برقی، قدرت و توان موتور و باتری ها و… از مهم ترین عواملی هستند که در قیمت گذاری محصولات نقش دارند. با این حال ویلچر برقی مسلما به دلیل قابلیت های بیشتر نسبت به ویلچر دستی گران قیمت تر است. اما می دانید که یک محصول کارآمدتر قطعا ارزش هزینه کردن و خرید را دارد.