«جراحان جنرال» مجاز به انجام جراحی‌های زیبایی هستند

بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، محمد مهدی رضایی رییس انجمن علمی جراحان جنرال مازندران اظهار کرد: جراحی جنرال(عمومی) (General surgery) یکی از تخصص‌های پزشکی است و جنرال به معنای ارشد و ژنرال است که به دلیل ترجمه ی ناصواب به فارسی، عمومی ترجمه شده ست.

وی ادامه داد: پزشکان عمومی پس از ۷ سال تحصیل و فارغ التحصیلی در آزمونی شرکت می کنند و در صورت قبولی ۴ سال در این رشته تحصیل می کنند تا جراح جنرال شوند.

رضایی با تأکید بر اهمیت رشته جراحی جنرال خاطرنشان کرد: شاید جراحی جنرال تنها رشته ایست که به دلیل وسعت از ابتدا تمامی اصول جراحی در آن با جزییات و به طور کامل آموزش داده می شود و به درمان بیماری‌های قسمت‌های مختلف بدن انسان باتکیه بر استفاده از روش‌های درمانی جراحی می‌پردازد.

وی ادامه داد: فعالیت رشته جراحی جنرال به عنوان یک رشته ی مادر در جراحی تروماها(تصادفات و حوادث)، جراحی های دستگاه گوارش، شکم، گردن، غدد درون‌ریز به مانند تیرویید و ادرنال، عروق محیطی و پستان و… است.

رییس انجمن علمی جراحان جنرال مازندران رشد این رشته را همگام با نیازهای جدید جامعه و پیشرفت علم جراحی دانست و تصریح کرد: طی دو دهه ی اخیر جراحان جنرال توانمندی در رشته های لاپاراسکوپی(جراحی درون بین)، جراحی های سرطان دستگاه های مختلف بدن، جراحی های زیبایی و ترمیمی تنه و پستان طبق کوریکولوم آموزشی وزارت بهداشت آموزش دیده اند و به همین منوال حدود ۳۵۰۰ جراح جنرال در سراسر کشور در حال حاضر در حال خدمت رسانی به هموطنان خود هستند.

جراحان جنرال مجاز به انجام جراحی‌های زیبایی هستند

رضایی با تأکید بر مجاز بودن انجام جراحی های زیبایی برای جراحان جنرال کرد: طبق کوریکولوم آموزشی دوره ی دستیاری این رشته و دستورالعمل های وزارت بهداشت یکی از اعمال جراحی مجاز برای این گروه، جراحی های زیبایی و ترمیمی بخصوص جراحی های شکم و تنه و پستان است.

وی ادامه داد: جراحان جنرال همچنین با بیماری‌های دربردارندهٔ پوست، پستان، و فتق سروکار دارند. در واقع آن‌ها عمدتاً با تنه سروکار دارند.

این متخصص خاطرنشان کرد: از آنجا که متخصصین جراحی جنرال در بسیاری از مراکز دنیا، اولین سطح ارائه خدمات به بیماران تصادفی و اورژانس‌های تهدیدکننده حیات هستند، دامنه فعالیت‌ها و توانایی شان بسیار وسیع است و در مواقع لزوم قادر به انجام جراحی‌های اورژانس رشته‌های دیگر مانند جراحی‌های ارتوپدی، جراحی‌های زنان، جراحی‌های اورولوژی، و در مواردی از جراحی‌های مغز و اعصاب نیز هستند.

رضایی ادامه داد: هم چنین رشته های جراحی پیوند، جراحی عروق، جراحی قلب، جراحی قفسه سینه، جراحی اطفال، جراحی پلاستیک و ترمیمی و فلوشیپ جراحی درون بین، فلوشیپ جراحی های سرطان از زیرشاخه های مهم رشته ی جراحی جنرال هستند.

رییس انجمن جراحان جنرال مازندران با اشاره بر مشکلات و معضلات این رشته در کشور بیان کرد: متاسفانه طی سالها به این رشته ی مادر و بسیار ارزشمند و پراهمیت نامهربانی هایی شده ست و حتی گاهی این نامهربانی از سمت فرزندان(زیرشاخه های این رشته) بوده است.

وی ادامه داد: به طوری که گهگاه فرزندان این مادر مهربان علیه مادر خود اقدامات غیراخلاقی و غیرحرفه ای انجام می دهند و اخیرا هم به طور غیراخلاقی و غیرحرفه ای سعی در القای مطالبی نادرست داشته اند که انتظار داریم رسانه ها از انتشار این نوع مطالب خودداری کنند.

رضایی رشته جراحی جنرال را تنومند، ریشه دار و پربار عنوان کرد و افزود: متخصصین این رشته که از اخلاق مدارترین و زحمتکش ترین صنوف پزشکی هستند، قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته در حال فعالیت هستند و هیچ گاه در بزنگاه های حوادث این کشور، مردم را تنها نگذاشتند.

وی افزود: امید است که انجمن علمی جراحان جنرال با ۳۵۰۰ عضو در کشور بتواند مشکلات این رشته نظیر نیاز به آموزش جراحی ها در فیلدهای جدید بر اساس نیازهای مردم و کشور و مشکلات بین رشته ای را با کمک وزارت بهداشت حل و فصل کند.

رییس انجمن جراحان جنرال مازندران حل مشکلات حوزه سلامت و رشته جراحی جنرال را ضروری دانست و تصریح کرد: متاسفانه ی طی ۶ سال اخیر علی رغم وجود تورم اقتصادی تعرفه های ویزیت و جراحی ها تقریبا ثابت مانده و رشد ناچیزی داشته ست.

وی ادامه داد: به طور مثال یک جراحی قلب دستمزدی در حد تعویض روغن یک خودرو، و یک جراحی کیسه صفرا دستمزدی در حد صرف شام در یک رستوران دارد و با ویزیت متخصص در مطب که حدود ۱۳۵ هزار تومان هست حتی نمی شود یک ساندویچ کوچک خرید؛ این در حالی ست که هزینه های سربار و نگهداری از مطب و اجاره و حقوق پرسنل طی این سالها چند برابر شده است و این موضوع موجب پیدایش پزشکی تدافعی و یا بعضا مهاجرت همکاران شده که اینها به ضرر مردم عزیز در نهایت خواهد بود.

رضایی خاطرنشان کرد: ما جزئی از مردم هستیم و مشکلات اقتصادی آنها را درک می کنیم و بسیاری از همکاران ما هم درگیر این مشکلات اقتصادی هستند ولی وزارت بهداشت می تواند با اصلاح تعرفه ها و توانمندتر کردن بیمه های درمانی این مشکلات را حل و به ما و سلامت جامعه کمک کند.

وی در پایان گفت: درخواست ما از دولت بالاخص وزارت بهداشت و آموزش عالی و سازمان نظام پزشکی حل مشکلات تعرفه ای ست که طی سالها تلنبار شده و مطمئنم با تصمیمات دلسوزانه و منطقی مسئولین و تقویت بیمه ها قابل حل هست.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.