تولید حدود ۳۰۰ میلیون نهال در سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت

بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :


در جلسه سازمان منابع طبیعی مطرح شد؛




معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در سال اول طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قرار بود ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود که تا کنون بیش از این مقدار یعنی حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال تولید شده است.


تولید حدود ۳۰۰ میلیون نهال در سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، پنجاه و هفتمین جلسه بررسی وضعیت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران صبح امروز (یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲) با حضور عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور و جمعی از فرماندهان بسیج و مسئولان سازمان منابع طبیعی در سالن جلسات حوزه ریاست ستاد سازمان برگزار شد. 

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این جلسه گفت: در حال حاضر از یک طرف منابع طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز به بازسازی و احیا دارد و از طرف دیگر مشکلات زیست‌محیطی رو به افزایش است و تنها راه برون رفت از این معضلات زیست محیطی کاشت درخت است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ به دستور رئیس‌جمهور و در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ این طرح به صورت جدی شروع شد. در برنامه اول توسعه در سال  ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ بیش از ۷۰۰ میلیون نهال تولید و کاشته شد. در برنامه دوم توسعه ۵۰۰ میلیون اصله نهال، در برنامه سوم ۳۲۰ میلیون، در برنامه چهارم ۲۰۰ میلیون، در برنامه پنجم ۱۶۰ میلیون و در برنامه ششم ۱۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شد که این سیر نزولی بیشتر به دلیل کاهش اعتبارات مالی بود، ولی از آن طرف می‌بینیم که در این مدت مشکلات زیست‌محیطی بیشتر شده است.

شعبانیان تصریح کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ابتدا سال ۱۴۰۲ کلید خورد و مقرر شده تا طی مدت ۴ سال با مشارکت مردم یک میلیارد نهال در عرصه‌های مختلف کاشته شود؛ بنابراین برای سال اول قرار شد ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود که تا کنون بیش از این مقدار یعنی حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال تولید شده است.

وی با بیان این که اکنون فصل کاشت نهال‌ها در این طرح شروع شده است، ادامه داد: ایران از نظر زیرساخت نهالستان‌ها جز ۵ تا ۱۰ کشور اول دنیا محسوب می‌شود، اما این زیرساخت‌ها کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شعبانیان در پایان تاکید کرد: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تمامی نهالستان‌های کشور احیا شده است. 

گفتنی است، در این جلسه سردار محمد زهرایی نیز از آمادگی کامل بسیج سازندگی برای مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و برنامه‌ریزی برای توسعه نهالستان‌های مورد نیاز در روستاهای سراسر کشور و کاشت درختان در محل‌هایی تعیین‌شده توسط ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها از سوی گروه‌های جهادی خبر داد.



پایان خبر





نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،

نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،

نرم افزار موبایل سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،


تلگرام خبر


منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.