بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی امروز -دوشنبه- در نشستی خبری گفت: پیشرفت‌های کم نظیری در حوزه بهداشت و درمان در کشور داشتیم. در سال ۶۲، ۱۳ هزار پزشک داشتیم اما الان ۱۲ برابر شده است در حوزه تخصصی زنان از سال ۶۲ تاکنون آمار پزشکان ۳۰ برابر شده است. با اینکه جمعیت کشور ما از آن سال تاکنون دو و نیم برابر شده تعداد پزشکان افزایش بسیاری داشته است. درخصوص بحث کیفیت هم باید بگوییم که کیفیت آموزش به حدی بوده است که از اعزام بیمار به خارج از کشور برای سخت‌ترین کارهای درمانی بی نیاز شده ایم. کسی نمی تواند جامعه پزشکی را به کم کاری متهم کند و یا اینکه بگویند به دلیل تعارض منافع کم کاری صورت گرفته است.

وی افزود:‌ علیرغم اینکه تخلفات و کاستی های جامعه پزشکی از مسیر خود باید بررسی شود نباید اجازه دهیم این مسیر پرافتخار در سایه ورود نظرات غیرتخصصی و هجمه های غیرواقعی دچار اختلال شود و نباید شرایط به گونه ای پیش رود که در یک سری از رشته ها عقبگرد داشته باشیم. چه در زمان صلح و چه در زمان بحران جامعه پزشکی وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: نگرانی من این است که به دلیل تصمیم گیری نادرست جامعه و نظام دچار ناسپاسی نسبت به جامعه پزشکی و بروز یک سری مشکلات شود. سلامت و امید و نشاط جامعه پزشکی ضامن حفظ سلامت امید و نشاط جامعه است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: براساس بند ۹ قانون احکام دائمی کشور تعرفه خدمات سلامت باید قبل از بودجه تعیین شود و از طریق وزارت بهداشت به دولت رفته و تصویب شود و قبل از پایان سال ابلاغ شود. ملاک این تعرفه منابع، مصارف و قیمت تمام شده است. امروز ۴ دی ماه است لایحه بودجه به مجلس ارسال شده و حدود دو و نیم ماه تا پایان سال باقی نمانده اگر یک بی قانونی و ناهنجاری در تعرفه رخ دهد مقصر اصلی آن جامعه پزشکی است یا افرادی که آن را تعیین نکرده اند. شورای عالی بیمه سلامت چه پاسخی در این خصوص دارند که هنوز جلسات این موضوع را هم برگزار نکرده اند.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: چرا تعرفه در زمان خود و براساس مصارف و منابع و قیمت تمام شده تعیین نمی‌شود. مسئول اصلی کج روی ها و ترویج برخی تخلفات مالی در جامعه پزشکی دستگاههایی است که خلاف قانون عمل کرده و وظیفه خود را به موقع انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: قانون در حوزه سلامت یا اجرا نمی شود و یا به موقع اجرا نمی شود و نتیجه آن نابسامانی است که یا سرریز به جیب مردم می شود و یا از جیب جامعه پزشکی می‌رود. امیدوارم این صحبت‌ها را دفاع صرف از جامعه پزشکی ندانید ما می خواهیم به مردم خدمت کنیم اما در مسیر قانونی درست و دغدغه ما پیشرفت سلامت کشور است. ما توان و تخصص مان را داریم و نگرانی نداریم چراکه این تخصص در همه جای دنیا خریدار دارد اما ما نگران آینده سلامت کشور هستیم نگران اقتصاد جامعه پزشکی هستیم در برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی اگر دچار کمبود شویم شان و منزلت مردم ما دچار خدشه می شود همچنین اقتصاد کشور ما آسیب جدی خواهد دید.

وی ادامه داد: شکستن هیمنه جامعه پزشکی کشور فقط بحث سلامت نیست بلکه اقتصاد کشور را نیز با مشکل مواجه می‌کند. هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که می توان بدون نظر متخصصان سلامت درباره جامعه پزشکی تصمیم گیری کرد مگر برای رشته برق دانشمندان علوم‌سیاسی تصمیم گیری می کنند به این کلمه تعارض منافع که در باره جامعه پزشکی گفته می شود باید شک کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازنشستگی اجباری برخی اعضای هیات علمی از دانشگاه های علوم پزشکی از ابتدای سال ادامه داد: خیلی از توفیقات ما در عرصه های تخصصی نتیجه زحمات بسیاری از اساتید ما است که در دوران انقلاب از خارج به کشور بازگشتند بنابراین حضور و استفاده از ظرفیت آنها برای جامعه پزشکی پربرکت است و از خدمات تخصصی این افراد تا هر زمانی که می شود باید دانشگاه و وزارت بهداشت استفاده کند از طرف دیگر بحث قوانین و باز شدن فضا برای جوانان است که باید در این زمینه تدبیر اندیشیده شود مخالف این هستم که از خدمات پیشکسوتان محروم شویم اما باید به قوانین هم توجه کرد و برای باز شدن فضا برای جوانان تدبیر داشته باشیم. برخی جاها هم ممکن است کج سلیقگی اعمال شود که مورد پسند ما نیست.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: نگران این هستم که در آینده سیستم سلامت ما سیستم کارواشی شود. اگر کسی از زیرمیزی گلایه مند است که باید هم باشد بداند که عامل اصلی زیرمیزی جامعه پزشکی نیست بلکه عامل آن کسانی هستند که تعرفه را پایین نگه داشته‌اند. درخواست اصل تعرفه این است که باید واقعی شده و براساس قیمت تمام شده اعلام شود.

وی درباره فروش دارو در پلتفرم ها گفت: عجله در این کار وجود دارد و مشکوک است و باید کارشناسی شود و نظرات صاحب‌نظران در این بحث حتما دیده شود.

رئیس زاده درباره مالیات پلکانی پزشکان گفت: ما با این کار مخالفیم و دلیلی ندارد وقتی فوق تخصص در یک مرکز دولتی سخت‌ترین خدمت را ارائه کرده و بیمه حق این خدمت را به بیمارستان پرداخت کرده بعد برای پرداخت به پزشک مالیات پلکانی از او گرفته شود. ما معتقدیم مالیات پلکان باید حذف شود و ما آن را پیگیری می کنیم الان به گونه‌ای است که بیمارستان هزینه خود را از جیب همکاران ما برمی‌دارد.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: هرکسی که می‌خواهد به بهانه کاهش پرداخت از جیب مردم تعرفه را پایین نگه دارد اطلاع کافی درباره این موضوع ندارد تعرفه باید واقعی باشد و بیمه سهم خود را بپردازد تا پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اینکه عدم تعیین تعرفه واقعی برای پزشکان آیا باعث خروج  پزشکان از حرفه پزشکی و فعالیت در سایر مشاغل شده است، ادامه داد: ما بیشتر از اینکه مهاجرت جغرافیایی داشته باشیم مهاجرت شغلی داریم و عدم وجود تعرفه واقعی برخی از پزشکان مجبور به تعطیلی مطب‌هایشان شده درحالی که افراد بسیار سالمی هستند اما با این تعرفه ها نمی توانند مطب را اداره کنند.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده ورود پزشکان با تخصصهای مختلف به حوزه زیبایی به شدت افزایش پیدا کند.البته در این زمینه تقاضا زیبایی در کشور ما بیمارگونه است و به نسبت دنیا چندین برابر است و حجم عظیم اقدامات زیبایی توسط غیرجامعه پزشکی انجام می شود و قانون بازدارنده وجود ندارد.

رییس زاده خاطرنشان کرد: مهاجرت شغلی به سایر حوزه های پزشکی و هم به سایر مشاغل وجود دارد نبود تعرفه واقعی عامل اصلی این امر است و این درحالی است که در برخی از مناطق کشور با کمبود متخصص مواجه هستیم و برای ما بسیار تاسف بار است.

در ادامه محمود فاضل رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: رزیدنت‌ها چشم و چراغ جامعه هستند و اگر هر کاری برای رزیدنتی انجام دهیم برای جامعه انجام‌ داده‌ایم الان رزیدنتها بلاتکلیف هستند.

وی ادامه داد: ما برای اینکه به مراتب بالاتر سلامت برسیم رشته‌های بیشتری را تاسیس می‌کنیم برای این کار رزیدنت‌ها فقط باید به درس فکر کند الان سختی شغلی، قوانین ، گرفتاریهای معیشتی و نگرانی های آینده شغلی حداقل ۴ مشکلی است که با آن مواجه هستند. ما در سازمان نظام پزشکی این آمادگی را داریم که با سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت این آیین نامه ها را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها در چند رشته ورودی نداریم و در برخی مواردرشته ها به حدنصاب نمی‌رسد و با صندلی خالی مواجه هستیم.

او افزود: در جلسه هفته گذشته مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن کارگروه فرابخشی متشکل از نظام پزشکی و سایر وزراتخانه‌ها ایجاد شد تا درخصوص پیشگیری از خودکشی در بین رزیدنت‌ها اقداماتی صورت بگیرد.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.