بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

شناسایی ۴۵۰ هزار کودک و مادر باردار داری سوءتغذیه/ افزایش بودجه سبد غذایی نهادهای حمایتی


«احمد اسماعیل زاده» مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره ناامنی غذایی و سوءتغذیه گفت: ناامنی غذایی و سوءتغذیه چهره کشور را مخدوش می‌کند و در این خصوص سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر نیز نقش مهمی دارند که باید به وزارت بهداشت کمک کنند، یکی از اقدامات ما نیز در این خصوص این است که در مراکز جامع خدمات سلامت بحث مکمل‌یاری برای ریشه‌کنی سوءتغذیه و ناامنی انجام می‌شود.


وی ادامه داد: برنامه مکمل یاری که از سوی دفتر بهبود تغذیه از طریق معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود برای کمک به سه دهک و چهار دهک پایین جامعه است تا بتوانند مواد مغذی کافی را از این طریق به این افراد رسانده و ناامنی غذایی در این افراد کمتر شود.


مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در سال گذشته چه تعداد مادر و کودک شناسایی شده‌اند، گفت: در سال گذشته ۲۰۰ هزار کودک و ۲۵۰ هزار مادر باردار که دچار سوءتغذیه بوده‌اند، شناسایی شده و به بنیاد برکت و کمیته امداد معرفی شده‌اند.


اسماعیل‌زاده تصریح کرد: به تناسب بودجه‌ای که این نهادها در اختیار داشتند حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد این افرادتحت پوشش قرار گرفته بودند. در پایان سال ۱۴۰۱ ما بررسی کردیم و مشخص شد از افرادی که تحت پوشش این نهادها قرار گرفته‌اند بهبود وضعیت تغذیه در حدود ۵۸ درصد این کودکان مشاهده شده است.


وی ادامه داد: امسال سازمان برنامه و بودجه، اعتبار مناسبی را برای این نهادها قرار داده‌است که نسبت به سال گذشته افزایش ۵ الی ۶ برابری دارد. این بودجه در اختیار وزارت رفاه قرار گرفته است. بنابراین وزارت رفاه براساس همکاری‌هایی که ما باهم داریم قرار است کارت‌هایی برای خانواده‌هایی که دارای کودک و مادر باردار دارای سوءتغذیه هستند صادر و شارژ کند. البته رقمی که در این کارت‌ها است از سال گذشته بیشتر خواهد شد. همچنین جمعیت بیشتری از این افراد نیز تحت پوشش این دستگاه‌ها قرار خواهند گرفت.


مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که کدام استان‌ها بیشترین آمار مادران باردار و کودکان دارای سوءتغذیه را دارند، گفت: ۸ استان کم برخوردار داریم که طبیعتا آمار این افراد نسبت به سایر استان‌ها با فاصله است. استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی از جمله ۸ استانی هستند که آمار کودکان و مادران باردار دارای سوء تغذیه در آن‌ها از سایر استان‌ها وضعیت نامطلوب‌تری دارند.


اسماعیل زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چاقی و کوتاه قدی گفت: یکی از مشکلات ما در این بخش بار دوگانه سوءتغذیه است یعنی در استان‌هایی که از استان‌های برخوردار هستند بخاطر دانش و آگاهی پایین خانواده درباره تغذیه سالم خانواده‌هایی داریم که در آن‌ها هم فرد چاق وجود دارد و هم فرد لاغر و این نشان می‌دهد که سواد تغذیه در این استان‌ها نیز پایین است و ما باید تلاش کنیم تا سواد تغذیه را افزایش دهیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.