بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

ضعف تحصیلی پس از کرونا در خاورمیانه به بیش از ۶۷ درصد رسیده است

یک اقتصاددان گفت: کرونا موجب شد با حباب آموزش در دنیا مواجه شویم. رفتار دانش‌آموزان و آموزش دهندگان تغییر کرد و حتی دولت‌ها هزینه آموزشی خود را به دلیل تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی کاهش دادند.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، احمد میدری، اقتصاددان در همایش فقر و نابرابری در مورد تاثیرات کرونا بر آموزش گفت: بعد از پاندمی کرونا وارد پاندمی نابرابری آموزشی مواجه شدیم. همه جهان نیز با آن مواجه هستند و همه دولت‌ها و جوامع باید با این مسئله به صورت سازمان یافته برخورد کنند. در اروپا که وضعیت آموزشی قوی در جهان دارد، حدود ۴۰ درصد ضعف تحصیلی اتفاق افتاده است و ۱۰ درصد از دانش آموزان در پایه تحصیلی که هستند سواد پایه ندارد و این آمار در خاورمیانه به بیش از ۶۷ درصد رسیده است.


میدری افزود: اینکه ما دنبال مشارکت با دولت‌ها هستیم تا فقر آموزشی را کاهش دهیم به این دلیل است که سیستم پیچیده است. ما در تاریخ آموزش در دو مقطع توانستیم جهش کنیم؛ یک بار بعد از انقلاب مشروطه و در حدود سال ۱۳۳۰ و یکی بعد از انقلاب اسلامی ایران که انرژی اجتماعی بزرگی ایجاد شد و نابرابری آموزشی را نپذیرفتیم و قرار شد تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد شود. اما بعد از جنگ این انرژی کاهش یافت و همزمان در جهان الگوی نادرستی ایجاد شد.


وی به دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا موجب شد با حباب آموزش در دنیا مواجه شویم. رفتار دانش‌آموزان و آموزش دهندگان تغییر کرد و حتی دولت‌ها هزینه آموزشی خود را به دلیل تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی کاهش دادند.


میدری بیان کرد: تغییر رفتار بدون مشارکت نیروهای اجتماعی امکان‌پذیر نیست پس باید با همراهیِ همه‌ی گروهای اجتماعی بتوانیم رفتارهای غلطی که در کرونا ایجاد شد را اصلاح کنیم.


وی گفت: اتفاق نظر زیادی در جامعه و اجتماع وجود ندارد و عدم گفت‌وگو بین نیروهای مدنی مشکل ساز است. آن‌ها با گفت‎ وگوی بیشتر می‌توانند صدای خود را سازمان‌یافته‌تر به گوش دولت برسانند.


میدری تصریح کرد: دولت‌ها اسیر نظام اداری هستند. اینکه چرا دولت‌ها نمی‌توانند به سمت از بین بردن فقر آموزشی بروند دلیلش این است که تغییر در سیستم اداری امری پیچیده و تکنیکی است. در پرتو انقلاب‌های بزرگ توانستیم تغییرات اساسی در نظام اجتماعی ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم اشکالات بنیادین آموزش و پروش را حل کنیم باید تغییرات ساختاری ایجاد شود.


وی افزود:‌ تغییر رفتار بدون مشارکت نیروهای اجتماعی امکان‌پذیر نیست پس باید همراهی داشته باشیم تا بتوانیم رفتارهای غلطی که در کرونا ایجاد شد را اصلاح کنیم.اتفاق نظر زیادی در جامعه و اجتماع وجود ندارد در حوزه کودکان با نیازهای ویژه و سمن‌ها و… دیدگاه‌هایی وجود دارد آنچه مشکل ایجاد می‌کندعدم گفت و گو بین نیروهای مدنی است تا بتوانند صداهای خود را سازمان یافته‌تر به دولت منتقل کنند. البته در پرتو انقلاب‌های بزرگ توانستیم تغییرات اساسی در نظام اجتماعی ایجاد کنیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.