بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

پیشگیری از آسم


گرچه ممکن است به نظر بیاید که تشخیص بیماری آسم در یک شخص، موجب می گردد که او برای کنترل و درمان آسمش همیشه از داروها استفاده نماید، اما باید دانست که بغیر از مصرف داروها، راههای مختلف دیگری نیز وجود دارد که می توان توسط آنها، به کاهش علایم آسم کمک نمود  تا از این طریق از عوارض آسم برای فرد کاسته شود.آسم یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که نشانه های رایج عبارتند: از خس خس کردن و تنگی نفس و سرفه.


دوری کردن از مواد حساسیت زا (آلرژن ها)


کنترل کردن دزات ریز و گرد و غبار خانه می تواند در بعضی از بیماران بسیار با اهمیت باشد، اما این اقدام پر خرجی می باشد. کشیدن روی تشکها و بالشها با پوششی از پلی تن بسیار مفید می باشد، اما کشتن مایتها با استفاده از اسپری های سوسک کش برای کنترل بیماری آسم مؤثر نمی باشد. از نظر تئوری، تمام فرش ها و مبلمانی که از پارچه یا مخمل درست شده اند باید از خانه جمع آوری شوند. عروسکهای پشمی را باید هر هفته یکبار و به مدت ۱۲ ساعت در فریزر قرارداد تا مایتهای آن کشته شوند. از آنجایی که این اقدامات پیشگیری کننده، وقت گیر و پر هزینه هستند، اکثر افراد ترجیح میدهند که بجای انجام این کارها، از اسپری های استنشاقی برای کنترل و درمان آسم خود استفاده نمایند.


توجه داشته باشید که  عدم نگهداری از حیوانات در خانه نیز از آن اقدامات جنجالی و بحث برانگیز است که عده بسیاری از بیماران از انجام آن خودداری می کنند. با این حال نگهداری طولانی مدت از حیواناتی مثل سگ، گربه و خرگوش می تواند باعث بدتر شدن حملات آسم گردد.


 


گذاشتن اسباب بازیهای پشمی در فریزر به مدت 12 ساعت و در هر هفته موجب کشته شدن مایت های گرد و غبار خانه که در لابلای پرزهای آن مخفی شده اند می شود.


نکته:توجه داشته باشید که در بیماران آسم،زیر سرشان 30 تا 45 درجه در حین خواب باید بالاتر باشد.


سیستم حرارت مرکزی خانه ها


هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که بگوییم استفاده از نوع بخصوصی از سیستم حرارت مرکزی برای بیماران مبتلا به آسم، خوب یا بد میباشد. این عقیده که استفاده از سیستم گازی باعث خشکی بیش از حد هوا می شود توسط عده ای از بیماران عنوان شده است، اما احتمال کمی وجود دارد که این مسئله باعث مشکل عمده ای شود.


یکی از پزشکان  که خودش هم مبتلا به آسم بود، اعتقاد داشت که وقتی آسم موجب می شود که بیمار در نیمه های شب از خواب بیدار شود بخاطر “حرارت رختخواب” می باشد. همچنین گفته شده است که خوابیدن در اتاق خوابی که پنجره اش باز است و یا اینکه حداقل هوای تازه در آن جریان دارد، برای بیماران مبتلا به آسم مفید می باشد. در حقیقت هنوز هیچ پاسخ قاطعی به این موارد یافت نشده است. بعضی از بیماران ترجیح میدهند که شبها، هوای تازه در اتاقشان جریان داشته باشد ولی بعضی از بیماران اظهار می دارند که این کار باعث بیشتر شدن خس خس سینه آنها می شود، بخصوص اگر شب مجبور شوند به دلیلی از خواب بیدار شوند. به هر حال این بستگی به شما دارد که هوای اتاق خوابتان را مناسب با وضعیت خودتان تنظیم نمایید.


عفونتهای ویروسی


عفونتهای ویروسی یک علت تقریبا غیر قابل پیشگیری کننده ای هستند که باعث وخیم تر شدن حملات آسم می گردند. با این حال می توان از افرادی که دچار عفونت ویروسی هستند و یا اینکه سرماخوردگی دارند تا مدتی دوری نماییم، گرچه کودکان دبستانی را نمی توان بخاطر اینکه از دیگر همکلاسی هایشان سرماخوردگی را نگیرند از رفتن به دبستان بازداشت عفونتهای تنفسی مثل سرماخوردگی یا آنفلوانزا می توانند علایم آسم را بدتر نمایند.


آلرژی های غذایی


 تعداد کمی از بیماران مبتلا به آسم (بویژه کودکان) بدون شک دچار حساسیت های غذایی هستند. البته آلرژیهای واقعی غذایی چندان هم زیاد شایع نمی باشند اما قطعا از آن چیزی که پزشکان عقیده دارند شایعتر می باشد. تشخیص آلرژی های غذایی اغلب مشکل می باشد و برای تشخیص آنها باید آزمایشهای متعدد و وقت گیری را انجام داد. آزمایشهای پوستی می توانند خیلی گمراه کننده باشند و نباید برای تشخیص یا رد آلرژی غذایی به آنها اطمینان کرد. یک شرح حال مشخص از ایجاد خس خس سینه بعد از چند دقیقه که از خوردن مثلا بادام زمینی می گذرد، می تواند تشخیص آلرژی غذایی را مطرح نماید و بهترین درمان در این موارد نیز، عدم خوردن بادام زمینی می باشد. از سوی دیگر، حساسیت به محصولات لبنی یا گندم را به سختی می توان تشخیص داد زیرا اثرات آن مزمن تر می باشد و شدت آن نیز کمتر است.


1562


از جمله علائم آسم


 


اکنون که اطلاعات بیشتری از بیماری آسم دارید، بهتر است علائم آسم را نیز بشناسید. علائم آسم عبارتند از:


  1. سرفه‌ خشک یا همراه با خلط اندک (مخصوصاً هنگام خندیدن یا تحرکات شدید)
  2. خس‌خس سینه (ویزینگ)
  3. تنگی‌ نفس
  4. احساس فشار در قفسه‌ی سینه
  5. خستگی
  6. احساس خفگی در موارد شدید


بسیاری از تجهیزات و وسایلی که می توانند از عوارض آسم بکاهند؟


  • اکسیژن تراپی(ممقدار آن باید از دکتر متخصص سوال شود)
  • در موارد شدید تر میتوان از دستگاه اکسیژن ساز و یا دستگاه بای پپ استفاده کرد
  • اسپیرومتری تشویقی
  • ورزش در حد تحمل
  • متاسفانه در موارد بسیار شدید آسم و تنگی نفس شدید،بیمار باید با دستگاه کمک تنفسی و یا همان ونتیلاتور تا مدتی نفس بکشد.


5560


کلام  آخر


در صورتی که یکی از افراد خانواده ی شما از بیماری آسم رنج می برد و نیاز به مراقبت پزشکی و پرستاری در منزل دارید و یا قصد راه اندازی بخش آی سی یو در منزل برای مراقبت ویژه از بیمارتان را دارید،می توانید با شماره تماس های 09126823070 و 02165862016 و یا شماره تماس 09306192420 تماس حاصل فرمایید تا بهترین خدمات تجهیزات پزشکی و پزشکی و پرستاری برای بیمارتان اجرا شود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.