بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

نیلینگ و انکراژ در گودبرداری


نیلینگ:


ریزش گودهای ساختمانی همانند کابوسی ست که در افکار مردم و همچنین مهندسین عمران چنبره زده است. برای جلوگیری از ریزش گودهای شهری که منجر به خسارت های جانی و مالی فراوانی می شود، راه حل های متعددی وجود دارد. یکی از این روش ها که برای پایدرسازی دیواره های گود به کار می رود، استفاده از نیلینگ (میخکوبی) است. در این روش به کمک میلگرد هایی که ابتدای آن ها رزوه شده است، عملیات پایدارسازی گود انجام می شود. ضخامت و طول میلگرد های استفاده شده در این روش، در فرآیند طراحی مشخص می شود. در ابتدا به کمک ماشین آلات حفاری، گمانه هایی در مکان مشخص و بر اساس طول میلگرد ها ایجاد می شود. عملیات حفاری توسط دستگاه دریل واگن صورت می پذیرد. سپس میلگرد ها، که در حالت کلی به عنوان نیل یا میخ شناخته می شوند، در داخل گمانه قرار می گیرند. با قرارگیری نیل ها درون گمانه، نیل ها آماده انجام عملیات تزریق می شوند. عملیات تزریق به کمک دوغابی که ترکیبی از آب و سیمان است، انجام می گیرد. عملیات تزریق به این صورت است که ابتدا دوغاب(ترکیب آب و سیمان) در دستگاه اولیه مخلوط شده و به دستگاه ثانویه منتقل می شود. در دستگاه ثانویه، عملیات اختلاط به کمک دو تیغه موجود در محور مرکزی دستگاه استوانه ای ثانویه، به بهترین شکل ممکن صورت می پذیرد. در نهایت دوغاب به پمپ تزریق رسیده و به کمک شفت های موجود در دستگاه و فشار هیدرولیکی حاصل از پمپ تزریق، در درون شلنگ تزریق جاری شده و به سمت دهانه گمانه حرکت می کند. با تزریق گمانه مسلح شده به کمک نیل و گذشت 24 ساعت از عملیات تزریق، صفحات هد نیل بسته شده و نیل ها آماده پایدارسازی گود خواهند بود.


روش نیلینگ ایستا سازه


انکراژ:


همانطور که گفته شد، برای پایدارسازی دیواره های گود و جلوگیری از ریزش آن ها به داخل پروژه، روش های متعددی وجود دارد. یکی از موثر ترین و جدید ترین روش ها در این زمینه، استفاده از انکراژ تزریقی یا مهاری است. روش انکراژ تزریقی (مهاری) از جهات بسیاری به روش نیلینگ (میخکوبی) شباهت دارد. در این روش به جای استفاده از میلگرد رزوه شده، از رشته های فولادی موسوم به استرند استفاده می شود. تعدد و طول این رشته های فولادی نیز در فرآیند طراحی مشخص می گردد. به طور کلی در انجام عملیات پایدارسازی دیواره های گود به کمک انکراژ تزریقی، از 3 تا 7 رشته فولادی استفاده می شود. در میانه این رشته های فولادی شلنگ های تزریق رفت و برگشت قرار گرفته تا عملیات تزریق به درستی صورت پذیرد. به منظور پایدارسازی دیواره های گود به کمک روش انکراژ تزریقی (مهاری) نیاز است تا دستگاه دریل واگن حفاری های لازم را انجام داده تا گمانه های مورد نیاز برای نصب و قرارگیری عنصر تسلیح که در اینجا استرند می باشد، آماده شود. پس از مهیا شدن گمانه های مورد نیاز، رشته های فولادی در داخل آن ها قرار می گیرد و به منظور اجرای عملیات تزریق دوغاب، آماده می شوند. روش تزریق گمانه های نیلینگ (میخکوبی) تقریبا مشابه با گمانه های انکراژ (مهاری) است. از سوی دیگر، عملیات تزریق در انکراژ (مهاری) بسیار مهم تر و ظریف تر از نیلینگ (میخکوبی) است. به دلیل آن که انکر ها تحت تست کشش قرار خواهند گرفت و در صورت عدم تزریق مناسب، طی عملیات کشش شکست خورده و از نظر مهندسی مردود خواهند بود.


2


ترکیب روش نیلینگ و انکراژ


گودبرداری:


یکی از ابتدایی ترین مراحل پایدارسازی گود در اقصی نقاط جهان، اجرای عملیات گود برداری اصولی است. عملیات گود برداری اگر به صورت اصولی انجام نشود، منجر به خطرات فراوانی از جمله ریزش گود خواهد شد. انجام عملیات گود برداری غیر اصولی می تواند منجر به حوادثی شود که حتی در فرآیند پایدارسازی گود نیز غیر قابل جبران باشند. به عملیات برچیدن خاک تا عمق 60 سانتی متر، خاکبرداری گفته می شود. اگر عمق برداشت خاک بیشتر از این میزان باشد، به آن عملیات گودبرداری گفته می شود. عملیات خاکبرداری و گودبرداری باید با توجه به نوع خاک محل پروژه و همچنین موقعیت قرارگیری پروژه صورت پذیرد. به منظور اجرای عملیات گود برداری، وجود ماشین آلات مخصوص بسیار مورد نیاز است. در این میان بیل مکانیکی و لودر بیشترین کاربرد را دارا بوده و به کمک آن ها می توان از حسن انجام یک عملیات گودبرداری اصولی اطمینان حاصل نمود. بیل مکانیکی یکی از متداول ترین ماشین آلات خاکبرداری و گود برداری است. ابعاد پاکت بیل مکانیکی، نیروی محرکه موتور دستگاه و همچنین تبحر و تجربه راننده بیل مکانیکی، جز اصلی ترین و موثر ترین عوامل در سرعت اجرای عملیات گود برداری و خاکبرداری است. شاید بتوان تجربه و تبحر راننده بیل مکانیکی را مهم ترین عامل از بین عوامل مذکور دانست. به دلیل آن که راننده بیل مکانیکی نقش کلیدی در انجام عملیات خاکبرداری و گود برداری داشته و متخصص بودن او سبب کاهش خطر آسیب به مهندسین و کارگران و به طور کلی افزایش امنیت گود می شود.


3


گودبرداری عمیق شهری شرکت ایستا سازه


پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.