بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

سایه تردید بر سر بازار طلای سیاه/ نبض نفت همچنان با کرونا می‌زند

نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک گفت: بر اساس تصمیم اوپک‌پلاس 3 میلیون بشکه را غیراوپک و یک میلیون بشکه را اوپک پوشش می‌دهد، بر همین چهارچوب 4 میلیون بشکه تقریبا بازار متعادل است و رقم بیش از این منجر به برهم خوردن تعادل و مازاد در بازار می‌شود.


محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در ارزیابی تصمیمات اوپک‌پلاس برای افزایش تولید 400 هزار بشکه‌ای اعضا اظهار داشت: بعد شیوع کرونا نگرانی‌هایی بابت کاهش تقاضا وجود داشت، بنابراین اوپک‌پلاس کاهش قابل توجهی در تولید اعمال کرد و اکنون با بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی دنیا تصمیم گرفته کاهش تولیدی را که به دلیل کرونا داده شده به صفر برساند، اما برای اینکه تصمیم ناگهانی نگیرند ماه به ماه بازار را رصد می‌کنند و وضعیت کشش و تقاضا را ارزیابی می‌کنند تا به شرایط قبل کرونا برسند.


وی گفت: بر اساس اینکه به تدریج شرایط کرونا رو به عادی شدن می‌رود، پیش‌بینی شده برای سال جدید میلادی حدود 4 میلیون بشکه افزایش تقاضا باشد، البته اگر اومیکرون تشدید شود و محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی اعمال شود، وضع فرق می‌کند. 


نماینده اسبق ایران در هیات عامل اوپک تصریح کرد: بر اساس تصمیم اوپک‌پلاس 3 میلیون بشکه را غیراوپک و یک میلیون بشکه را اوپک پوشش می‌دهد، بر همین چهارچوب 4 میلیون بشکه تقریبا بازار متعادل است و رقم بیش از این منجر به برهم خوردن تعادل و مازاد در بازار می‌شود. 


وی با بیان اینکه دائم باید وضعیت تقاضا و عرضه رصد شود، گفت: اکنون افزایش 3 میلیون بشکه‌ای غیراوپک در سال جدید میلادی محل تردید است زیرا غیراوپک طی این سال‌ها سرمایه‌گذاری نکرده و مشخص نیست این رقم را از کجا تامین می‌کند بنابراین در مورد عرضه اطمینان قوی وجود ندارد، ضمن اینکه اوضاع تقاضا هم به همین شکل است زیرا ممکن است به دلیل شیوع مجدد کرونا تقاضا کاهش یابد.


خطیبی درباره وضعیت ایران در بازار نیز بیان داشت: اگر تحریم برداشته شود ما می‌توانیم ظرف 6 ماه به دو میلیون بشکه صادرات برسیم ولی اگر تحریم تداوم داشته باشد فقط در صورتی می‌توانیم افزایش صادرات داشته باشیم که تقاضای جهانی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و عرضه‌کنندگان قادر  به پاسخگویی نباشند، در این صورت خریداران ناچارند که خرید از ایران را احیا کنند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.