بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

اقدامات علیه ایران، انگیزه لازم را برای خروج از توافق به تهران می‌دهد/ سطح بی‌اعتمادی در مذاکرات بسیار بالا است

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر بی‌اعتمادی میان طرفین را مانع جدی برای احیای برجام دانست و گفت: اقدامات علیه ایران، انگیزه لازم را برای خروج از توافق به تهران می‌دهد.


کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.


اقدامات علیه ایران می‌تواند انگیزه لازم برای خروج از توافق را به تهران بدهد 


کرک دورسِی در گفت‌وگو با سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در مورد تنش میان ایران و آمریکا در جرین مذاکرات وین گفت: بایدن تاکید کرده که خواهان استفاده از دیپلماسی در مورد ایران است و به دنبال رویارویی مستقیم با ایران نیست. همچنان معتقدم که از سرگیری مذاکرات اتفاق خوبی است و بایدن در تلاش برای بازگشت به برجام است.


وی افزود: در این میان افزایش تنش‌ها و اتفاقاتی مانند دزدی نفت ایران و یا حملات سایبری می‌تواند به ایران انگیزه لازم برای خروج از برجام را بدهد. برای مثال اتفاقاتی از قبیل آنچه که ماه گذشته در دریای عمان رخ داد، به نفع ایران است و می‌تواند به ایران برای حضور در مذاکرات کمک کند.


وی در ادامه اضافه کرد: اتفاقی که  در مورد نفت ایران در دریای عمان رخ داد می‌توانست جرقه درگیری را ایجاد کند‌به علاوه اینکه هنوز تغییری در روند لغو تحریم‌ها نیز حاصل نشده است. 


مشکل فعلی مذاکرات این است که سطح بی‌اعتمادی در حال حاضر بسیار بالا است


این استاد دانشگاه در ادامه به موانع موجود بر سر راه احیای برجام اشاره کرد و گفت: مشکل فعلی این است که سطح بی‌اعتمادی در حال حاضر بسیار بالا است. هیچ یک از طرفین در این مرحله به دیگری اعتماد ندارند و سال‌ها طول می‌کشد تا این اعتماد ایجاد شود.


 همیشه این احتمال وجود دارد که آمریکا و ایران به طور تصادفی وارد جنگ شوند


وی در ادامه به احتمال درگیری نظامی اشاره کرد و گفت: همیشه این احتمال وجود دارد که آمریکا و ایران به طور تصادفی وارد جنگ شوند، اما هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند.


دورسی افزود: ایالات متحده جنگ را راهی به سوی چیزی نمی‌بیند که بتوان آن را پیروزی در جنگ با ایران نامید -همانطور که در ۱۸ سال گذشته در عراق آموختیم. دولت ایالات متحده بسیار بیشتر نگران چین است و مایل است بتواند بر ایجاد ائتلافی برای مهار چین تمرکز کند و می‌داند که جنگ با ایران به هیچ یک از این‌ها کمک نمی‌کند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.