بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

اعلام جزئیات توافق جدید با هندی‌ها در بندر چابهار/ در تولید واگن به خودکفایی رسیدیم/ مسکن مهر خط اعتباری مستقیم از بانک مرکزی داشت

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ در گذشته در بحث بندر چابهار توافقی با هندی‌ها صورت گرفت اما بسیار ناقص بود و باید تکمیل شود. امروز بندر چابهار ظرفیت 30 میلیون تن کالا را دارد و ما باید به دنبال افزایش زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر چابهار برویم از این رو دولت کمک بزرگی کرد تا پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان انجام شود و پیمانکاران در این پروژه فعال هستند اما این موضوع کافی نیست و ریل باید به مرز میلک و از آنجا به شمال کشور برسد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، رستم قاسمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز شرایط حمل و نقل کشور نیاز به تحول دارد، اظهار داشت: در بخش ساخت واگنِ مسافری به خودکفایی رسیده‌ایم و پس از این به هیچ وجه اجازه واردات واگن را نمی‌دهیم.


وی افزود: تکمیل کننده این حرکت، سیستم‌های لوکوموتیو هستند که باید کمبود لوکوموتیو در کشور را به صورت جدی حل کنیم به همین دلیل برای واردات لکوموتیو با چند کشور در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان ریلی به برنامه سهم 20 درصدی راه‌آهن در بخش بار و سهم 30 درصدی آن در بخش مسافر برسیم اما امروز فعلا این شبکه کامل نیست.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان در طول سالهای گذشته مظلوم واقع شده و دولت سیزدهم این بخش از حمل و نقل را از شقوق مهم حمل و نقل می‌داند و باید تحولات جدی، بدون اتکاء به بودجه‌های جاری در این بخش ایجاد کند.


قاسمی تاکید کرد: کیفیت ساخت واگن‌های باری در کشورمان بالا و مناسب است و این توان وجود دارد با تامین نیاز داخل، واگن‌های تولید شده در شرکت‌های داخلی را صادر کنیم.


وی در پاسخ به سوال سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره جزئیات توافق خوب با هندی‌ها گفت: در گذشته در بحث بندر چابهار توافقی با هندی‌ها صورت گرفت اما بسیار ناقص بود و باید تکمیل شود. امروز بندر چابهار ظرفیت 30 میلیون تن کالا را دارد و ما باید به دنبال افزایش زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر چابهار برویم از این رو دولت کمک بزرگی کرد تا پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان انجام شود و پیمانکاران در این پروژه فعال هستند اما این موضوع کافی نیست و ریل باید به مرز میلک و از آنجا به شمال کشور برسد.


وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توافق ما با هندی‌ها تامین بار در این مسیر است و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شده و توافق کردیم که با مشارکت هندی‌ها بار در این مسیر افزایش پیدا کند.


قاسمی همچنین با اشاره به نامه وزارت اقتصاد مبنی بر تورم‌زایی پروژه نهضت ملی مسکن اذعان کرد: بر خلاف مسکن مهر که اعتبارات مستقیم از بانک مرکزی داشت، نهضت ملی مسکن از منابع دولتی استفاده نمی‌کند و قرار بر این است که 20 درصد تسهیلات بانک‌ها سالانه به پروژه نهضت ملی مسکن تعلق بگیرد و تورم‌زا نخواهد بود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.