بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

تعهد شهرداری تهران برای ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر/ نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت کارگری بالاتر از میانگین کشور است/ وزارت کار مکلف به ارائه طرحی عملی برای کاهش مصرف مواد مخدر بین کارگران شد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح اقدامات شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر در پایتخت گفت: مقرر شده است، ۱۰ هزار ظرفیت جدید برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران ایجاد شود که از این تعداد ۵ هزار ظرفیت توسط شهرداری ایجاد خواهد شد.


“اسکندر مومنی” دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، درباره طرح قرارگاه اجتماعی که قرار است از سوی شهرداری تهران در خصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرایی شود، گفت: شهرداری جدید اهتمام جدی در زمینه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادان متجاهر دارد.


دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: شهرداری تهران متعهد شده است که ۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سطح شهر تهران را ساماندهی کند.


وی با اشاره به اینکه در سال‌‌های گذشته اقدامات خوبی از سوی پلیس برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران انجام شده‌ است، تصریح کرد: در سه سال گذشته در تهران حدود ۷۰ درصد از معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند و برای ۳۰ درصد باقی مانده نیز قرار شد ۱۰ هزار ظرفیت جدید اضافه شود. از این تعداد ۵ هزار ظرفیت توسط شهرداری ایجاد خواهد شد.


مومنی با تاکید براینکه شهرداری با اهتمام جدی در این زمینه وارد شده است، خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده است سه هزار نفر توسط شهرداری بعد از ترخیص و بهبود مورد حمایت و بازتوانی قرار گیرند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که افراد بهبودیافته بعد از ترخیص در کارخانجات یا کارگاه‌ها مشغول به کار شده تا شرایط اجتماع‌پذیری این افراد نیز مهیا شود؟ ادامه داد: درمان، مهارت‌آموزی، ورود افراد بهبودیافته به جامعه و خانواده مهمترین بخش چرخه ساماندهی معتادان متجاهر است و لازم است که معتادان سم‌زدایی و درمان شده و مهارت‌های لازم را یاد بگیرند و وارد جامعه شوند.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآور شد: خوشبختانه در مراکز جدید افراد بهبودیافته مهارت یاد می‌گیرند و تولیداتی نیز دارند و زمینه برای بکارگیری این افراد فراهم است، اما اینکه سازمان‌های دولتی ملزم شوند به تنهایی از این افراد استفاده کنند کافی نیست و اینجاست که سازمان‌های مردم نهاد و خیرین باید به کمک ما بیایند.


مومنی تاکید کرد: برخی از کارخانجات در این زمینه ورود کرده‌اند. در ماه گذشته به یکی از کارخانجات رفتیم که مدیر کارخانه اعلام کرده بود از معتادان بهبودیافته به عنوان کارگر استفاده می‌کند دولت و بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی باید کمک کنند تا این افراد به آغوش جامعه و خانواده بازگردند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که وضعیت اعتیاد در بخش کارگری چگونه است و آیا برنامه‌ای برای کاهش آن تهیه شده است، گفت: در جلسه اخیر که با حضور رییس جمهور برگزار شد مصوب شد که وزارت رفاه در جلسه آتی طرح اجرایی و عملی خود را به همراه شاخص ها برای کاهش شیوع مصرف مواد مخدر در جامعه کارگری ارائه دهد در جامعه کارگری نیز همکاری خوبی وجود دارد و از طرفی سازمان فنی و حرفه ای و وزارت رفاه مراکز درمانی خوبی دارند و باید تلاش کنیم که نرخ شیوع کاهش پیدا کند.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نرخ شیوع اعتیاد در بین کارگران گفت: نرخ شیوع در حوزه کارگری و مراکز صنعتی از میانگین شیوع مواد مخدر در کشور بیشتر است.


مومنی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان گفت: کمیته ملی شناسایی بنیان‌های مالی قاچاقچیان با مسئولیت  معاون دادستان کل کشور دکتر عمرانی تشکیل شده است همچنین اداره کل شناسایی بنیان‌های مالی قاچاقچیان در ستاد تشکیل شده و اقدامات انجام شده در این کمیته‌ها باعث شد، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان  به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد شود.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.