بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

هشدار دریادار سیاری درباره تبعات کم کاری در توسعه بندر چابهار

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بندر چابهار این ظرفیت را دارد که به یک بندرهاب اقیانوسی تبدیل شود، گفت: اگر به بندر چابهار نرسیم، بنادر سایر کشورهای منطقه مثل عراق، امارات یا پاکستان رشد می کند و وزن بندر چابهار کمتر از این می شود.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، دریادار حبیب الله سیاری در نشست دیپلماسی و اقتصاد دریا در دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت توسعه دریامحور برای کشور، اظهار کرد: سواحل در توسعه و پیشرفت هر کشوری نقش مهمی دارد به شرطی که از این قابلیت به خوبی بهره برده شود. یکی از ظرفیت های کشورمان استفاده از دریا است که می تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند. اقتصاد دریامحور یعنی تکیه بر توانمندی های دریا و ساحل برای توانمندسازی اقتصاد کشور. اقتصاد دریامحور فقط به شیلات، گردشگری و حمل و نقل اکتفا نمی کند، بلکه به صنایع نوظهور و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مثل امواج و باد هم اهمیت زیادی می‌دهد.


وی با بیان اینکه اقتصاد دریامحور در سال ۲۰۳۰، ۴۰ میلیون شغل تمام وقت ایجاد می کند، افزود: هرچقدر بتوانیم منابع تولید خود از جمله در دریا را افزایش دهیم، به میزان رفاه و ثروت کشور افزوده شده و قدرت بازدارندگی ما تقویت می شود.


معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: ما از دریا بی بهره بوده و از گنج خود در سواحل مکران و خلیج فارس استفاده نکرده ایم. ما در استفاده از دریا عقب افتاده ایم. تفکر بحری ما به تفکر برّی تبدیل شده است و ما از دریا دور افتاده ایم. استکبار جهانی سیستمی ایجاد کرده است که ما را از دریا دور کند چون دریا منبع ثروت و قدرت است به همین دلیل آنها در سالیان قبل تفکر بحری ما را به تفکر برّی تبدیل کرده اند.


امیر سیاری در ادامه تصریح کرد: کشورهایی که به دریای آزاد راه ندارند مثل این است که در زندان هستند. روسیه ۱۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و تمام شمال این کشور دریا است، اما این کشور به یک دریای آزاد راه ندارد .


وی با اشاره به بیانات و تاکیدات رهبری درباره اهمیت دریا برای پیشرفت کشور، گفت: ایران کنار دریای بسته (دریای خزر)، نیمه بسته (خلیج فارس) و دریای باز(عمان) قرار دارد و سواحل ما در تمام طول سال قابل استفاده است. بندر چابهار این ظرفیت را دارد که به یک بندرهاب اقیانوسی تبدیل شود.


معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: ما به عنوان کشور دریایی باید از این موهبت الهی استفاده کنیم. ما موقعیت ژئوپولتیکی و سواحل مناسبی داریم و اگر فکر و خلاقیت داشته باشیم، این سواحل برای کشور ما فرصت می شود اما اگر خوب استفاده نکنیم، این سواحل برای ما تهدید می شود. حفظ موقعیت ژئوپولتیکی ایران کار می خواهد، زیرا این موقعیت تا ابد باقی نمی ماند و ممکن است تغییر کند مثلا اگر به بندر چابهار نرسیم، بنادر سایر کشورهای منطقه مثل عراق، امارات یا پاکستان رشد می کند و وزن بندر چابهار کمتر از این می شود. بنادر ما در خلیج فارس با مشکل آبراه های ورودی مواجه هستند و  بندر امام خمینی(ره) را مثل راه آهن جنوب به شمال کشور را به عنوان بندر استعماری می دانیم.


امیر سیاری در پایان گفت: ما بر روی بیست درصد از منابع این دریای خزر ایستاده ایم و اجازه نمی دهیم سایر کشورها از آن استفاده کنند تا ببینیم سیاستمداران چه می کنند. نفوذ رژیم صهیونیستی در کشور آذربایجان برای حضور در دریای خزر و ایجاد بحران در این منطقه است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.