بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

پیشرفت۲۰ درصدی قطار سریع‌السیر تهران- قم – اصفهان/ ۶۰۰ کیلومتر از بزرگراه‌های کشور معطل تخصیص قیر مانده‌اند

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از ابتدا شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل، مجری احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بود اما بعد از 4 سال این پروژه به شرکت راه‌آهن منتقل شد. از آنجایی که بحث تضامن این پروژه در راه‌آهن بیش از یک سال طول کشید، آقای اسلامی (وزیر وقت) تصمیم گرفت شرکت ساخت همچنان مجری این پروژه باشد که البته در بحث تامین مالی‌ها این پروژه با مشکلاتی مواجه بود.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، خیرالله خادمی در نشست خبری امروز در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه نزدیک به 10 هزار و 500 کیلومتر انواع محور ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال احداث است، اظهار داشت: از این رقم 6100 کیلومتر مربوط به بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و 3300 کیلومتر محور ریلی است.


وی با اشاره به میزان اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این حجم از راه‌ها گفت: برای احداث 10 هزار و 500 کیلومتر انواع راه‌ها نیاز به 210 هزار میلیارد تومان اعتبارات داریم که در صورت تخصیص منابع به موقع، زمان ساخت کاهش پیدا می‌کند.


مدیرعامل شرکت ساخت ادامه داد: برای ساخت این میزان از راه‌ها 1500 قرارداد پیمانکاری منعقد شده که 915 قرارداد در شرکت ساخت و ادارات کل راه و شهرسازی به امضاء رسیده است.


خادمی درباره احداث پروژه‌ها اذعان کرد: 80 تا 100 هزار نیروی کار به صورت مستقیم در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند که دو برابر این عدد، افراد به صورت غیرمستقیم در این پروژه‌ها شاغل شده‌اند.


وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 10 هزار و 500 کیلومتر راه‌های در حال احداث یادآور شد: پیشرفته مجموع این پروژه‌ها حدود 40 درصد است.


معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعیین نرخ عوارضی آزادراه‌ها بیان کرد: شرکت آزادراه‌ها در پایان هر سال، نرخ عوارضی را محاسبه و در کمیته‌ای با ریاست وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد می‌دهد و این اعداد و ارقام تا قبل از دهه فجر اعلام و برای انتشار آن در سال آینده در پایان سال ابلاغ می‌شود.


خادمی تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت، اگر نرخ عوارضی کم باشد روند اجرای پروژه‌ها در بخش نگهداری به ویژه ترمیم روکش‌ها به کندی انجام می‌شود بنابراین برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها نیاز به واقعی‌سازی اعداد و ارقام داریم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اینکه در حال حاضر متولی ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان راه‌آهن است یا شرکت ساخت و تامین منابع مالی این پروژه چگونه خواهد بود و این پروژه چند درصد پیشرفت فیزکی دارد توضیح داد: از ابتدا شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل، مجری احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان بود اما بعد از 4 سال این پروژه به شرکت راه‌آهن منتقل شد. از آنجایی که بحث تضامن این پروژه در راه‌آهن بیش از یک سال طول کشید، آقای اسلامی (وزیر وقت) تصمیم گرفت شرکت ساخت همچنان مجری این پروژه باشد که البته در بحث تامین مالی‌ها این پروژه با مشکلاتی مواجه بود.


مدیرعامل شرکت ساخت افزود: در حال حاضر دستگاه اجرایی این پروژه راه‌آهن است اما از طرف راه‌آهن مجری احداث پروژه به شرکت ساخت تفویض شده است بنابراین در حال حاضر مباحث قراردادی و مالی برای پروژه را راه‌آهن دنبال می‌کند و مجری پروژه این شرکت ساخت است.


خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه اضافه کرد: این پروژه به دو قسمت تقسیم شده است که اولویت ساخت، بخش قم تا اصفهان است که فاینانس 13.6 میلیارد یوانی برای این بخش باز شده بود و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی قم تا اصفهان به 60 درصد رسیده و هنوز به مرحله روسازی نرسیده‌ایم. به طور مجموع پیشرفت فیزیکی راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان 20 درصد است.


وی با اشاره به تخصیص قیر رایگان به این پروژه یادآور شد: قیر مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی در شرکت ساخت سالانه 350 هزار تن است اما فقط یک‌سوم آن یعنی 110 هزار تن ابلاغ شده است.


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحث قیر سال 1400 هم طبق مصوبه مجلس، قیر امسال در 6 ماه دوم تحویل شد و در 6 ماه اول امکان تحویل قیر وجود نداشت این در حالی است که 600 کیلومتر از بزرگراه‌های کشورمان آماده آسفالت هستند که در شرایط نبودِ قیر، آسفالت آنها به تاخیر افتاده است.


خادمی ادامه داد: در 6 ماه دوم سهمیه قیر امسال ابلاغ شد و حواله‌ها در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است.


وی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: برای ساخت باند غربی قطعه دوم آزادراه تهران – شمال به 2700 میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم که 50 درصد آن از سوی دولت و 50 درصد باید از سوی بنیاد مستضعفان تامین شود. در حال حاضر دولت برای 50 درصد خود بحث 800 میلیارد تومان تهاتر با بنیاد مستضعفان را آغاز کرده و دنبال می‌کند.


مدیرعامل شرکت ساخت اضافه کرد: در حال حاضر کل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی باند غربی 74 درصد است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.