بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

سیاست‌های غلط برخی کشورهای غربی منجر به آوارگی مهاجران به ویژه افغان‌ها شده است

ذوالفقاری گفت: در کشور بیش از ۵۲۶ هزار دانش آموز افغانستانی داریم که در حال تحصیل هستند، در حالی که ۱۸۰ هزار نفر از این جمعیت از اتباع غیرمجاز هستند.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، در حاشیه دیدار حسین ذوالفقاری معاون امنینی و انتظامی وزارت کشور با فیلیپو گراندی، کمیسرعالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد بیان کرد: در سال‌های اخیر همکای‌های ما با کمیسیاری‌ها بیشتر شده و با توجه به تحولاتی که در افغانستان رخ داد تلاش کریم این موضوع را از پیش با کمیسیاری‌ها در میان بگذاریم.


وی ادامه داد: اما در جلسه امروز چند نکته مطرح شد اولا اینکه امروز در کشورمان چهار میلیون اعم از آوارگان و اتباع افغانستان حضور دارند و در سال جاری به خاطر تحولات افغانستان ۵۰۰ هزار نفر دیگر به کشور اضافه شدند. با مسئولان طالبان هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا از مهاجرت‌های غیرمتعارف جلوگیری شود.


ذوالفقاری ادامه داد: در حال حاضر چند صد هزار نفر در اردوگاه‌های شرق کشور که در زمینه بازگشت به کشور خود متقاعد نشده‌اند حضور دارند. ما در کشور بیش از ۵۲۶ هزار دانش آموز افغانستانی داریم که در حال تحصیل هستند و ۱۸۰ هزار نفر از این جمعیت از اتباع غیرمجازند.


وی ادامه داد: بسیاری از افغان‌ها در کشور واکسینه شدند و دولت ایران تلاش کرد تفاوتی میان واکسیناسیون این افراد با ایرانیان نباشد ما همچنین در ایران ۵۱ هزار نفر دانشجوی خارجی داریم که عمده آن‌ها افغانستانی هستند علاوه بر این تلاش شد در حوزه فنی و حرفه‌ای آموزش‌هایی به این افراد داده شود. ما توانستیم در حوزه سوادآموزی ۱۷ هزار افغانستانی را پوشش دهیم.


ذوالقفاری ادامه داد: البته در این میان کمک‌های متعددی از سوی کمیسیاری‌ها شده است ضمن تشکر بابت این کمک‌ها و قدردانی‌ها باید بگویم این کمک‌ها ناچیز هستند. ما حدود دو هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان داریم که بخشی از آسیب‌ها در این مرزها رخ می‌دهد.


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: تاکنون هیچ هزینه‌ای از سوی اروپا به ما داده نشده و ما خودمان داریم این هزینه‌ها را می‌پردازیم. ما از کمیسر عالی امور پناهندگان درخواست کردیم که نظرات جمهوری اسلامی ایران به گوش مسئولان جامعه بین المللی برسانند.


وی اظهار داشت: سیاست‌های غلط برخی کشورهای غربی منجر به آوارگی مهاجران به ویژه افغان‌ها شده است کمیسیاری‌ها تلاش می‌کنند این نوع مهاجرت‌ها را کاهش دهد اما سیاست‌های غلط موجب شد ما با آوارگان مهاجرین مواجه شویم.


ذوالفقاری درباره سرانجام لایحه سازمان ملی مهاجرت گفت: این لایحه قبلا تدوین شد و به مجلس ارسال شده است. انشاالله با تایید رییس جمهور به زودی شاهد تصویب آن خواهیم بود.


وی در پایان تاکید کرد: کمیسیاری‌ها همه تلاش خود را می‌کند تا کمک‌هایش را ارایه دهد ولی ما نه تنها کمک نمی‌شویم بلکه با تحریم دچار فشارهای مضاعف هستیم با توجه به هزینه‌هایی که خود ما داریم نمی‌توانیم بیش از این برای آوارگان هزینه کنیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.