شاید خیلی‌ها این طور تصور کنند که شیشه انواع مختلفی ندارد. اما در عمل تنوع شیشه‌هایی که در بازار تولید می‌شوند، بسیار زیاد است. شیشه معمولی، سکوریت، دوجداره، نشکن، پیرکس، رفلکس، کریستال، لمینت و ضدگلوله بخشی از انواع شیشه‌هایی هستند که در بازار به فروش می‌رسند. شیشه‌های معمولی که بخش قابل توجهی از نیاز مصرف‌کنندگان امروزی در صنایع مختلف را تامین می‌کنند، در کنار مزایای بسیار خوبی که دارند، چند نقطه ضعف اساسی هم دارند که موجب شده است برای رفع این نقاط ضعف، شیشه‌های دیگری در بازار تولید شوند. یکی از این شیشه‌هایی که در همین زمینه تولید می‌شوند، شیشه‌های سکورت هستند که مقاومت بسیار زیادی در برابر شکستن دارند. قیمت شیشه سکوریت به سبب ویژگی‌های خوبی که دارند از شیشه‌های معمولی بالاتر هستند. در ادامه در خصوص ویژگی‌های شیشه سکوریت و عوامل موثر بر قیمت شیشه سکوریت بیشتر بحث می‌کنیم.

آشنایی ابتدایی با شیشه و کاربرد آن در ساخت و ساز

در ابتدا اجازه دهید تا نگاهی مختصر و گذار به شیشه به عنوان یک مفهوم کلی داشته باشیم. شیشه یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود که سال‌های سال است از آن استفاده می‌شود. شیشه از مواد اولیه نظیر سنگ آهک، سیلیس و کربنات دو سود تولید می‌شود. برای افزایش مقاومت آن در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی از تثبیت کننده‌هایی نظیر  اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، منیزیم، کلسیم، سرب و روی استفاده می‌گردد.

بسیاری از انواع شیشه که در بازار موجود هستند، دارای ساختار مولکولی نامنظم هستند. در اصطلاح علمی به این مفهوم عبارت آمورف اختصاص داده می‌شود. آمورف ماده‌ای است كه ساختار اتمی نامنظم دارد. برخلاف اغلب فلزات كه كریستالی هستند و اتم‌ها چیدمان منظمی دارند، مواد آمورف غیركریستالی هستند. ماده‌ای كه در آن چنین ساختار نامنظمی مستقیماً از حالت مایع، و با سرد كردن آن به دست می‌آید، شیشه نامیده می‌شود و از این رو به فلزات آمورف معمولاً  (فلزات شیشه‌ای) گفته می‌شود. اما راه‌های دیگری برای تولید فلزات آمورف وجود دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت میلگرد

شیشه در عین شکننده بودن، مقاومت شیشه در برابر بسیاری از مواد شیمیایی نظر اسیدها و بازها زیاد است. در تولید شیشه دسته‌ای از مواد افزودنی به مواد اولیه ذکر شده اضافه می‌شود که خواص قابل توجهی را به آن اضافه می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مواد افزودنی که در فرآیند تولید انواع شیشه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اکسید نقره برای تولید کریستال

– فلدسپار برای افزایش مقاومت شیشه در برابر مواد شیمیایی

– اکسید منگنز برای شفاف کردن شیشه و افزایش مقاومت آن در برابر شرایط مختلف جوی

– اکسید سزیم برای جذب اشعه مادون قرمز

– اکسید فلزات برای ایجاد رنگ‌های مختلف در شیشه

– سدیم نیترات برای حذف رنگ سبز از شیشه

در ادامه در خصوص ویژگی‌ها، کاربردها و قیمت شیشه سکوریت بیشتر بحث می‌کنیم تا با این نوع شیشه به خوبی آشنا شوید.

شیشه سکورت چیست؟

آنچه تفاوت میان شیشه سکوریت با شیشه معمولی را رقم می‌زند، تفاوت در فرآیند تولید آن‌ها است. در تولید شیشه‌ها، عملیات حرارتی به عنوان یک مرحله اساسی به شمار می‌رود. برای تولید شیشه سکوریت، دمای مواد اولیه را تا 700 درجه سلسیوس به صورت یکنواخت ارتقا می‌دهند. مواد اولیه در این دما کاملا به حالت مذاب در می‌آیند. سپس شیشه ای که به صورت یکنواخت، گرم شده است، با دمیدن هوای سرد به اطراف و سطح آن به سرعت سرد می‌شود. طبیعی است که هوای سرد ابتدا به لایه‌های بیرونی شیشه برخورد می‌کند و در نهایت به لایه‌های داخلی آن می‌رسد. این مسئله موجب می‌شود که سطح خارجی شیشه از استحکام بالاتری برخوردار باشد و در نتیجه مقاومت شیشه در برابر شکستن افزایش پیدا کند.

دستاورد این روش تولید شیشه آن است که شیشه سکوریت با ضخامت‌های یکسان مقاومتی بیشتر از ۴ برابر (بسته به نوع آن تا حتی ۱۰ برابر) شیشه‌های معمولی دارد و در برابر ضربه و فشار، مقاومتی بسیار بیشتر  از خود نشان می‌دهد. بالاتر بودن قیمت شیشه سکوریت نیز دقیقا به دلیل همین استحکام بالاتر آن‌ها است. البته مزایای شیشه سکوریت به همین جا ختم نمی‌شود و در ادامه بیشتر در این زمینه بحث خواهیم کرد.

مراحل تولید شیشه سکوریت

به منظور آشنایی بهتر با ساختار شیشه سکوریت، در این قسمت مراحل تولید این دسته از شیشه‌ها را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- ابتدا شیشه معمولی تولید می‌شود. در این مرحله شیشه در ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود. امکان برش دادن شیشه پس از انجام عملیات حرارتی وجود ندارد. در این زمینه در ادامه بیشتر بحث می‌کنیم.

2- در این مرحله باید بررسی شود که ساختار شیشه معمولی تولید شده عاری از هرگونه ایراد و نقص باشد. وجود حباب در ساختار داخلی شیشه استحکام آن را به مراتب کاهش می‌دهد.

3- در صورتی که شیشه برش داده شود، باید لبه‌های برش کاری شده به خوبی صیقل داده شود تا از حالت برنده و تیز بودن آن کاسته شود.

4- شستشوی شیشه، قبل از انجام عملیات حرارتی به منظور پاکسازی سطح آن یک مسئله ضروری است. هرگونه آلاینده روی سطح شیشه می‌تواند مانع از کامل شدن فرآیند عملیات حرارتی روی سطح شیشه شود.

5- دمای شیشه را باید در این مرحله تا 700 درجه سلسیوس افزایش داد. نکته مهم این است که توجه شود، حرارت به صورت یکنواخت در سطح شیشه اعمال شود.

6- شیشه‌های گرم شده به مدت چند ثانیه در معرض جت هوای فشار بالای در زوایای مختلف قرار می گیرد . خنک کردن سریع باعث می شود که سطوح بیرونی شیشه خنک شود و سریع‌تر از مرکز متصل شود و قدرت شیشه سکوریت را افزایش دهد. دقت در اجرای این مرحله بسیار اهمیت دارد. هرچقدر اصولی تر این مرحله اجرا شود، استحکام شیشه سکورت بیشتر خواهد شد.

مقایسه شیشه سکوریت با شیشه معمولی

در بالا با فرآیند تولید شیشه سکوریت به صورت مختصر آشنا شدیم. در ادامه ضمن بررسی بیشتر خواص شیشه سکوریت به ذکر تفاوت‌های اساسی که این دسته از شیشه‌ها با شیشه‌های معمولی دارند، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: قیمت تیرآهن

استحکام

اصلی‌ترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در استحکام و امنیت بالاتر شیشه سکوریت است. شیشه سکوریت با ضخامت یکسان، مقاومت بیشتری در اثر  فشار و ضربه از شیشه معمولی در برابر شکستن از خود نشان می‌دهد. نکته مهم بعدی، امنیت شیشه سکوریت است. اگر فشار و یا ضربه وارد شده به شیشه سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود، شیشه سکوریت به صورت ذرات ریز غیر برنده شکسته می‌شود، در حالی که شیشه معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد.

خطر کمتر در صورت شکستن

احتمالا همه ما تاکنون شاهد شکسته شدن شیشه‌های معمولی در زندگی روزمره خود بوده‌ایم. واقعیت این است که در بسیاری از مواقع شیشه‌های معمولی پس از شکستن به قطعات نسبتا درشتی تبدیل می‌شوند و همچنین تکه‌های خرد شده شیشه کاملا نوک تیز و برنده هستند. اما این مسئله در خصوص شیشه سکوریت کاملا متفاوت است. اولا مقاومت شیشه سکوریت در برابر شکستن بسیار زیاد است. در ثانی در صورتی که پس از وارد شدن فشار زیاد شیشه سکوریت بشکند، حتما به تکه‌های بسیار ریز تبدیل می‌شود. همچنین تکه‌های خرد شده به هیچ وجه نوک تیز نیستند و لبه‌های کاملا گرد و منحنی دارند. از این جهت خطرات ناشی از خرد شدن شیشه‌های سکوریت در مقایسه با شیشه معمولی کمتر است.

مقاومت حرارتی

عملیات حرارتی که در تولید شیشه سکوریت بکار رفته است، مقاومت این شیشه را در برابر درجه حرارت بالا افزایش می‌دهد. به همین دلیل در جاهایی که محیط حرارت بالایی را متحمل می‌شود، اگر قرار باشد از شیشه استفاده شود، شیشه سکوریت گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. همچنین به تجربه ثابت شده است که در برابر شوک‌های حرارتی که ممکن است به یک شیشه وارد شود، مقاومت شیشه سکوریت بیشتر است.

امکان عملیات مکانیکی روی شیشه

بسیاری از مواقع نیاز است که یک بخش از شیشه برش داده شود یا سوراخی در شیشه ایجاد شود. یک نقطه ضعف جدی در خصوص شیشه‌های سکوریت این است که امکان عملیات مکانیکی مانند برش‌کاری و سوراخ‌کاری روی آن وجود ندارد. بنابراین باید هر تغییری که لازم است روی این دسته از شیشه‌های اعمال شود، قبل از فرآیند سرد شدن آن انجام شود. این در حالی است که به راحتی می‌توان روی شیشه معمولی برش‌کاری و سوراخ‌کاری را انجام داد. بنابراین مسئله عدم امکان عملیات مکانیکی روی شیشه سکوریت یک نقطه ضعف برای آن به شمار می‌رود.

بالاتر بودن قیمت شیشه سکوریت

قیمت شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه معمولی بالاتر است و این مسئله به دلیل عملیات حرارتی بیشتری است که در فرآیند تولید این دسته از شیشه‌ها اعمال می‌شود. در حالت کلی قیمت شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه معمولی با ضخامت مشابه چیزی در حدود 1.5 تا 4 برابر بیشتر است.

وزن شیشه سکوریت و معمولی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند شیشه سکوریت با ضخامت یکسان، وزن بیشتری از شیشه معمولی دارد. در صورتی که شیشه سکوریت و شیشه معمولی با ضخامت یکسان هیچ تفاوت وزنی با یکدیگر ندارند و دلیل مستحکم‌تر بودن شیشه سکوریت، عملیات ویژه‌ای است که روی آن انجام می‌گیرد. بنابراین در هنگام خرید شیشه سکوریت حتما به این نکته توجه داشته باشید تا به بهانه ضخامت بیشتر، قیمت شیشه سکوریت را بالاتر به شما ارائه نکنند.

شفافیت

از نظر شفافیت ظاهری تقریبا هیچ‌گونه تفاوتی میان این دو نوع شیشه وجود ندارد و شیشه سکوریت کاملا به شفافیت شیشه معمولی است. میزان عبور نور از هر دو این دسته از شیشه به یک مقدار است. همچنین فرآیند تمیز کردن آن‌ها نیز هیچ تفاوتی با هم ندارد.

ضخامت

عملیات حرارتی که روی شیشه سکوریت صورت می‌گیرد، به هیچ عنوان روی ضخامت شیشه سکوریت اثرگذار نیست. ضخامت این دو نوع شیشه صرفا بر مبنای میزان مواد اولیه و قالب در نظر گرفته شده تعیین می‌شود و ربطی به فرآیند تولید آن‌ها ندارد.

کاربرد شیشه‌های سکوریت

همان طور که اشاره کردیم قیمت شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه معمولی بالاتر است. اما با وجود این، به دلیل استحکام بالاتر و سایر قابلیت‌های خوبی که این دسته از شیشه‌ها از خود بروز می‌دهند، استفاده از آن‌ها در بسیاری از پروژه‌های مختلف مرسوم است. برخی از مهم‌ترین موارد ممصرف شیشه‌های سکورت عبارتند از:

– صنعت خودورسازی

– بالکن‌ها و تراس‌های شیشه‌ای

– درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای

– ویترین و شیشه‌های مغازه‌ها و فروشگاه‌ها

– نمای شیشه‌ای بانک‌ها و طلافروشی‌ها

– استخرهای شیشه‌ای

– شیشه‌های تحت عنوان جان پناه که در لبه پرتگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– پارتیشن بندی محیط

– درب‌های شیشه‌ای

– شیشه‌های دوردوشی

عوامل موثر بر قیمت شیشه سکوریت

در این قسمت لازم است تا نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت شیشه سکوریت. این عوامل عبارتند از:

– ضخامت شیشه: هرچه میزان ضخامت شیشه بالاتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

– ابعاد و اندازه شیشه: شیشه‌ها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. بدیهی است که با افزایش ابعاد شیشه‌ها، قیمت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

– رنگ شیشه: ممکن است با اضافه کردن برخی مواد رنگی، در رنگ شیشه‌ها تغییر ایجاد شود. معمولا قیمت شیشه‌های رنگی در مقایسه با شیشه‌های بی‌رنگ بالاتر است.

– کاربرد شیشه: اگر کاربرد شیشه در مکان‌های حساس‌تری مانند بانک‌ها و طلافروشی‌ها باشد، دقت در تولید شیشه افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل قیمت شیشه سکوریت نیز بیشتر می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله با خصوصیات و ویژگی‌های اصلی شیشه سکوریت آشنا شدیم. این دسته از شیشه‌ها به دلیل استحکام بالایی که دارند، مقاومت بالایی از خود به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل این دسته از شیشه‌ها کاربردهای زیادی داشته که در بالا به طور مفصل به آن‌ها اشاره کردیم. برای اطلاع از آخرین قیمت شیشه سکوریت، می‌توانید به سایت پرشین سازه مراجعه نمایید. همکاران ما در سایت پرشین سازه همواره قیمت شیشه سکوریت تولیدکنندگان مختلف کشور را به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی نموده و در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهند.

پایان رپورتاژ آگهی

این محتوا یک رپورتاژ تبلیغاتی میباشد و ایرانیان نیوز مسئولیتی در قبال آن ندارد