پوشش خدمات بیمه‌ای افراد اتیسمی تا ۱۲ سالگی

بخش اخبار بهداشت و سلامت ایرانیان نیوز :

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: افراد دارای طیف اتیسم تا سن ۱۲ سال تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفتند.

پوشش خدمات بیمه‌ای افراد اتیسمی تا ۱۲ سالگی

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر ناصحی در نشست­ ­مسیر امید هم‌خواهی اتیسم که با حضور مسئولان و خانواده‌های اتیسم برگزار شد، با اعلام اجرایی شدن پوشش بیمه توان‌بخشی اتیسم­ افزود: ۹۰۰۰ فرد دارای اتیسم نشان‌دار شدن است در سامانه بیمه سلامت دارند و خدمت می‌گیرند و ۸۰۰۰ خدمت در این مدت دریافت کرده‌اند. در بخش دولتی ۱۰۰ درصد از خدمات اتیسم در حوزه توان‌بخشی و درمانی پرداخت می‌شود، و در بخش خصوصی ۸۰ درصد هزینه‌ها با تعرفه مالکیت پرداخت‌شده است.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت:­تأکید ما بر این است، مراکز معتبر از سوی انجمن اتیسم ایران به این سازمان معرفی شوند تا خدمت مناسبی به خانواده‌­ این افراد ارائه شود.
ناصحی افزود:­ امیدواریم بخشی از هزینه‌ها که توسط بیمه تأمین نمی‌شود، توسط صندوق بیماران صعب‌العلاج تأمین شود تا فشار کمتری ازنظر اقتصادی متوجه خانواده‌های اتیسم شود.

 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت­:­ بحث اتیسم از سال ۱۴۰۰ به شکل خاص و جدی در شورای عالی بیمه مطرح شد و برای اولین بار بخشی از خدمات این عزیزان در توسعه خدمات بیمه‌ای مورد مصوب قرار گرفت از همان زمان همه در تلاش هستند که جهت تسهیل بخشی خدمات و عمق‌ بخشی به خدمت در بخش‌های مختلف توسعه دهیم. همچنین در بحث خدمات توان‌بخشی با تعرفه‌هایی که توسعه عمق خدمت را بیشتر می‌کرد مورد تائید و تصویب قرار گرفت.

 

وی افزود: با توجه به اینکه ۵۰ درصد افراد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. به همین نسبت در بیماران خاص هم همین نسبت را شاهدیم، نشان‌دار کردن تمام افراد اتیسم به شکل الکترونیکی فراهم شد. تعرفه‌های دولتی رایگان در تأمین اجتماعی بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه انجام خواهیم داد و ۸۰ درصد سقف بخش خصوصی را هم از طریق صندوق بیماران صعب‌العلاج خواهیم داشت.

 

**پوشش خدمات بیمه‌ای افراد اتیسمی تا ۱۲ سالگی

در بخش دیگری از این نشست جناب سرهنگ محمدی از معاون فاوا پلیس پیشگیری فراجا درخصوص فرایند سامانه گم شدن افراد اتیسم اعلام کرد: هر فردی که به یگان مراجعه کند در مرحله اول ورود شخص با کد ملی که اعلام می‌کند به کاربر اطلاع داده خواهد شد که فرد اختلال اتیسم دارد و همچنین در زمان تشکیل پرنده افسر پرونده از اینکه فرد (چه شاکی و چه متهم) اختلال اتیسم دارد مطلع خواهد شد.
وی گفت: همچنین امکان استعلام از سامانه پلیس جهت دریافت اطلاعات مشخصات شماره تماس آن‌ها در بانک اطلاعاتی برای اطلاع به خانواده شخص وجود دارد. سرهنگ محمدی درخصوص کار‌های در دست اقدام پلیس گفت: با توجه به آمار دریافتی حدود نیمی از این افراد در تهران هستند از هماهنگی پلیس تهران با پلیس پیشگیری خبر داد.

 

وی افزود: برگزاری کلاس آموزش با افسران گشت از طرف انجمن اتیسم جهت برخورد مناسب با این عزیزان خواهیم داشت. همچنین راه‌اندازی دست‌افزار‌ها به‌صورت برخط برای تشخیص فرد بدون کد ملی و فقط اخذ تصویر چهره خبر داد. مشاور بانک مهر ایران نیز اعلام کرد در این مدت راهکار ویژه‌ای برای اختصاص ۱۰۰۰ فقره وام ۲۰۰ میلیون ریالی بدون کارمزد و سود برای خانواده‌های اتیسم در نظر گرفته‌ایم که با همکاری انجمن اتیسم ایران و معرفی خانواده‌های واجد شرایط در حال واگذاری است.

 

رئیس اداره بیماران خاص وزارت بهداشت هم درخصوص حمایت از بزرگسالان اتیسم گفت: در ماده ۲ بسته خدمتی بزرگسالی که بر اساس ابلاغ اساسنامه صندوق بیماری خاص و صعب‌العلاج در ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ صورت گرفته به محافظت مالی از بیماری خاص و حوزه تأمین مالی هزینه‌های خدمات سلامت اشاره دارد. در این راستا تمام بسته‌های خدمتی گذشته وزارت بهداشت مورد بازبینی قرار گرفت و ۲۷ اسفندماه به همه مراکز ابلاغ شد.

دکترهداوندخانی افزود: در سال جدید بسته خدمتی بزرگ‌سالی اتیسم با همکاری پزشکان کمیته علمی مشورتی و خود انجمن اتیسم تدوین شد.
بسته بزرگسالی شامل ویزیت مشاوره خدمات توان‌بخشی این بیماران ارزیابی حسی حرکتی مداخلات مبتنی بر خانواده خدمات پروتز و شنوایی و خدمات بستری و دندانپزشکی و سایر خدمات کلینیک و پاراکلینیک خبر داد.

 

وی ادامه داد: در سال آینده بسته بزرگ‌سالی بالای ۱۲ سال اتیسم در دستور کار بیمه‌ها قرار خواهد گرفت و بستر زیرساخت IT آن‌ها هم فراهم خواهد شد. وی همچنین افزود:­با تشخیص زودهنگام این بیماران می‌توانیم کمک شایانی به آن‌ها بکنیم.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.