اطراف شیراز کجا بریم؟

بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

در سفر به شیراز علاوه بر جاهای دیدنی شهر، از جاذبه‌های اطراف شهر نیز دیدن کنید و تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید.

شهر شیراز با وجود باغ‌ها و بناهای تاریخی فراوان، یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. علاوه بر دیدنی‌های شهر، قادر خواهید بود تا کمی از شهر فاصله بگیرید و با جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا شوید؛ می‌توانید به دل طبیعت پناه ببرید یا از جاذبه‌های کمترشناخته‌شده اطراف شهر بازدید کنید. 

روستای قلات

«روستای قلات» که در شمال غرب شهر شیراز و در فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، روستایی ییلاقی است که با آب‌وهوایی دل‌پذیر، در تمام فصول سال، میزبان گردشگران است و از جاهای دیدنی استان فارس به شمار می‌رود. این روستا با قدمتی در حدود ۲,۵۰۰ سال، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

قلات شیراز که از دو بخش بافت قدیم و بافت جدید تشکیل می‌شود، با وجود خانه‌های پلکانی یک یا دو طبقه در دامنه کوه، جویبارهای زلال، باغ‌های سرسبز و جاذبه‌های تاریخی فراوان، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. رودخانه قره‌آغاج، آبشارها و کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا که جوی آب از وسط آن می‌گذرد، جلوه زیبایی به روستای قلات بخشیده است. رویش گیاهانی چون گل ختمی، گل‌های وحشی، گیاهان دارویی بومادران، آویشن کوهی، پونه و مرزه در اطراف رودخانه‌‌ها و همچنین وجود باغ‌های میوه، تنها بخشی از جذابیت این روستا به شمار می‌رود.

از دیگر جاذبه‌های روستای قلات می‌توان به کلیسا و آسیاب‌‌‌های آبی، گورستان و بازار قدیمی و قلعه قزل ارسلان اشاره کرد. فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به این روستا دانست. قلات از امکاناتی رفاهی مناسبی مانند هتل، مسجد، کافه، رستوران، نانوایی، درمانگاه، سوپر مارکت و فروشگاه برخوردار است.

نقش رستم

«نقش رستم شیراز»، واقع در شمال شهرستان مرودشت و در نزدیکی روستای زنگی‌آباد، محوطه‌ای باستانی است که اولین بار در سال ۱۳۰۲ خورشیدی (۱۹۲۳ میلادی) توسط باستان‌شناسی آلمانی کشف شد. این محوطه شامل صخره سنگی عظیمی با یادگارهای تاریخی می‌شود و متشکل از کتیبه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها و نگاره‌های ایران باستان و همچنین گوردخمه‌هایی است که به آرامگاه پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش کبیر، اردشیر اول، خشایارشاه و داریوش دوم اختصاص دارد.

دلیل نام‌گذاری منطقه نقش رستم را افسانه‌ای قدیمی می‌دانند که بر اساس آن، این منطقه محل رویارویی رستم و اسفندیار بوده و رستم در این منطقه اسفندیار را شکست داده است. تمایز نقش رستم نسبت به سایر جاذبه‌های گردشگری فارس، قرارگیری آثار باستانی از سه دوره تاریخی مهم ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در آن است.

از کتیبه‌ها و نقش‌ برجسته‌های محوطه نقش رستم می‌توان از نقش‌برجسته ایلامی، نقش‌برجسته بهرام دوم، نقش‌برجسته شاپور اول، نقش‌برجسته اردشیر بابکان و سنگ‌نوشته کرتیر نام برد. کعبه زرتشت نیز بنایی تاریخی در این محوطه است که درست مقابل آرامگاه داریوش دوم قرار دارد. نوع معماری، وجود کتیبه‌‌ها و حجاری‌های این بنای مکعبی‌شکل، موجب روایت‌های متفاوتی درباره کاربری آن در دوره‌‌های مختلف تاریخی شده است. 

دریاچه مهارلو

«دریاچه مهارلو» یا «تالاب مهارلو»، واقع در جنوب شرقی شهر شیراز، یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز است که در مجاورت روستایی به نام مهارلو قرار دارد. این دریاچه آب شور، به دریاچه صورتی نیز شهرت دارد؛ چراکه در اثر رشد نوعی جلبک در آب دریاچه، رنگ آن در فصل تابستان به‌ صورتی تغییر می‌یابد. رنگ صورتی، سفید و آبی دریاچه به میزان نمک و شوری آب بستگی دارد. این دریاچه به‌عنوان بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو، زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر فلامینگوها است.

در اطراف دریاچه مهارلو، تپه‌های نمکی وجود دارد که در نگاه اول، به‌شکل برف به نظر می‌رسد. این دریاچه از مهم‌ترین منابع تامین‌کننده نمک خوراکی و صنعتی استان فارس است؛ نمک آن علاوه بر مصرف غذایی و تولید دارو و لوازم آرایشی، در بهبود درد مفاصل و عضلات نیز تاثیر بسزایی دارد.

دریاچه فصلی مهارلو در تابستان آب چندانی ندارد و در اثر بارندگی‌های پاییز و زمستان، سطح آب آن افزایش می‌یابد؛ از این‌رو فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت، بهترین زمان بازدید از این دریاچه است.

تخت جمشید

«تخت جمشید» یا «سرزمین پارسه»، نمادی از تمدن ایران باستان و یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در شمال شرقی این شهر و نزدیکی مرودشت قرار دارد. این محوطه که قدمت آن به ۲۵ قرن پیش بازمی‌گردد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تخت جمشید که در جهان با نام یونانی «پرسپولیس» شناخته می‌شود، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به‌سوی شیراز می‌کشاند.

ساخت بنای اولیه تخت جمشید، توسط داریوش اول روی صخره‌ای در دامنه کوه رحمت یا همان کوه مهر آغاز شد؛ در سالیان متمادی توسط دیگر پادشاهان هخامنشی گسترش یافت و به‌عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی مورد استفاده قرار داشت. ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها، نقش‌برجسته‌ها، کاخ‌ها و دروازه‌های باقی‌مانده در این منطقه، از نظر معماری، شاهکاری در جهان به شمار می‌رود.

تخت جمشید شامل بخش‌ها و کاخ‌های متعددی است که از میان آن‌ها می‌توان به دروازه ملل، کاخ صد ستون یا تالار تخت، کاخ آپادانا، کاخ اختصاصی داریوش (تچر)، کاخ هدیش، کاخ ملکه، موزه تخت جمشبد، کاخ سه‌دری، خزانه تخت جمشید و غیره اشاره کرد.

به‌دلیل آسیب‌های وارده، بناهای تخت جمشید بارها توسط گروه باستان‌شناسی مورد مرمت قرار گرفته و عملیات خاک‌برداری و بازسازی به کشف آثار و کتیبه‌های بسیاری منجر شده است؛ بخشی از این آثار در موزه تخت جمشید و تعدادی دیگر در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و آثار بسیاری نیز در موزه و کتابخانه‌های کشورهای خارجی قرار گرفته است.

قلعه دختر فیروزآباد

«قلعه دختر فیروز آباد»، از مشهورترین و قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران، قلعه‌ای زیبا بر بلندای کوه شمالی فیروز آباد است که سالانه گردشگران بسیاری را به استان فارس می‌کشاند. این قلعه در اواخر دوره اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان به‌‌دستور اردشیر ساسانی و برای محافظت از شهر و دفاع در برابر دشمن ساخته شده است. قلعه دختر فیروزآباد در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ خورشیدی) در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در ساخت قلعه دختر از مصالحی نظیر سنگ، گچ دست‌کوب و ملاط ساروج استفاده شده است. این قلعه با مساحتی در حدود ۲,۳۰۰ متر مربع، شامل سه طبقه می‌شود که با پلکان به یکدیگر متصل می‌شود؛ این پلکان به‌صورت مارپیچ تا انتهای قلعه ادامه دارد.

در طبقه اول قلعه دختر، برج‌های نگهبانی، آب‌انبار و دو چاه مخفی وجود دارد. طبقه دوم، حیاط مرکزی و تالار عظیمی با طاق‌های ضربی را شامل می‌شود. طبقه سوم نیز سرای شاهی یا شاه‌نشین نام دارد. در کنار دیوار شرقی قلعه، حمامی شگفت‌انگیز با نام حمامک، داخل غار وجود دارد که دمای آن در تمام فصول سال ثابت و حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ این حمام برای افراد سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.