بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور گفت: «مدرسه سازی»، «مدرسه یاری» و «تأمین تجهیزات توان بخشی و کمک به توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای» از جمله زمینههای حضور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی است.
به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حمید طریفی حسینی؛ در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی کشور ضمن تقدیر از خیرین عضو این انجمن، اظهار کرد: خیرین، در مسیر تحقق اهداف، همواره در کنار آموزش و پرورش قرار داشتهاند و خیرین مدرسه ساز، بهترین نقطه را برای کار خیر و سرمایه گذاری، انتخاب کرده اند.
طریفی حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارند که «آموزش و پرورش جزو آن بخشهایی است که جز با کمک و همیاری و دلسوزی مردم نمیتواند اداره شود» و این بدان معنی است که تأثیر مشارکت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشارکت تمامی بخشها بالاتر است.
وی با بیان این که نظام یافتهترین و گستردهترین فعالیتهای خیرخواهانه سطح کشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، گفت: نمونه بارز این مشارکت را در دو سال گذشته در ایام کرونا و در دو امر حاکمیتی «سلامت» و «آموزش و پرورش» از سوی خیّرین شاهد بوده ایم.
وی افزود: میزان فعالیت خیّرین، خیریهها و خدمت داوطلبانه، شاخصهایی برای سنجش سطح انسجام و مشارکت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیتها بیشتر باشد سطح «توسعه یافتگی» جامعه به لحاظ مشارکت اجتماعی هم بالاتر میرود.
طریفی حسینی رویکرد وزارت آموزش و پرورش را «مردمی سازی» امور دانست و گفت: فعالیت خیرین، که بخشی از ظرفیت مردمی هستند فقط در حوزه مدرسهسازی نباید محدود شود؛ بلکه باید از ظرفیت خیرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت به ویژه در اداره امور مدرسه، نهایت استفاده را برد.
وی با اشاره به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس آمایش ملی که در سال ۱۳۹۸در حوزه نیازمندیهای آموزش و پرورش استثنایی انجام شد؛ ۲۱۰مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود که از این تعداد تاکنون تفاهم نامه ساخت ۱۱۶مدرسه با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده است و ساخت ۹۴مدرسه دیگر نیازمند مشارکت خیرین است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که حوزه مدرسه یاری از رویکردهای جدید وزارت آموزش و پرورش است، گفت: یکی از نیازمندیهای اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی، تجهیزات توان بخشی و آموزشی است که در سال ۱۴۰۰برای این موضوع ۳۳۴میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاکنون، خیرین ۳۱میلیارد تومان کمک کردهاند و مجلس نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.
وی افزود: امید است خیّرین با روحیه جهادی که دارند به این بخش هم توجه ویژهای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.
طریفی حسینی، حاکمیت، خانواده، رسانه و سازمانهای مردم نهاد را چهار رکن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشکلهای مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود را در قبال آموزش و پرورش، انجام میدهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است که موانع مشارکت مردم را مرتفع کرده و مشارکت مردم به ویژه خیرین را در امر آموزش و پرورش تسهیل نمایند.
وی با بیان این که ۲۰درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمنسازی و مناسبسازی دارند، گفت: ایمنسازی این مدارس نیز نیازمند مشارکت خیّرین در سراسر کشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسبسازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.
طریفی حسینی با بیان این که نظام آموزش متوسطه پیش حرفهای و حرفهای با رویکرد آمادهسازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، گفت: با همه این فعالیت ها، باز هم دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها میشوند در صورتی که این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمندسازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی میفشاریم.
وی افزود: وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است که نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین نماید و یکی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاهها خوابگاههای مناسبسازی شده است که در این حوزه هم خیرین میتوانند یاریگر افراد با نیازهای ویژه باشند.
پایان خبر
منبع خبر
اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.