بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

«ونسان کاسارد» مدیرکل بین‌المللی صلیب سرخ در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به این سوال که «رابرت ماردینی» مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده بود، امروزه شاهد موانع فزاینده مانند سیاسی کردن کمک رسانی، اطلاع‌رسانی نادرست، حملات سایبری، کاهش منابع، و اقدامات محدودکننده از جمله تحریم ها، برای سازمان های بشردوست هستیم که بر توانایی آنها در پاسخ گویی به نیازهای روزافزون تاثیر منفی می گذارد. نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: کار بشردوستانه ما برگرفته از اصل اساسی بشردوستی است که یک اصل شناخته شده است و ما هر کاری را در حمایت از این اصل انجام می‌دهیم و این اصل مورد قبول همه است و لذا برای انجام این کار ما باید به اصل بی‌طرفی‌مان پایبند باشیم و جانب‌داری نکنیم. همچنین باید به اصل بی‌غرضی‌مان پایبند باشیم و لذا باید در ارائه کمک‌ها تبعیضی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین اصل بشردوستی نکته‌ای است که شاید بین بعضی از گروه‌ها تعبیر و تفسیر متفاوتی داشته باشد و اینجاست که دقیقا مشکل ایجاد می‌شود و این پیام دستخوش مسائل سیاسی یا مورد استفاده‌های سیاسی قرار می‌گیرد. در حقیقت شاید کمک به دیگری کردن از اهداف برخی از نهادها باشد و شاید نشان دادن اینکه آن‌ها در این کمک برجسته و پررنگ هستند، بتواند یک هدف سیاسی را دنبال کند. بنابراین همه این موارد می‌تواند بر امر کمک‌رسانی بی‌طرفانه و اصل بشردوستانه تاثیرگذار باشد.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران با بیان اینکه شاید در ابتدا این مسئله خیلی مهم به چشم نیاید، تاکید کرد: اما هرچه بیشتر و بیشتر این اتفاق می‌افتد باعث می‌شود، اعتماد مردمی که این کمک‌ها را دریافت می‌کنند کمرنگ شده و در نهایت از بین برود. طبیعتا مردم هم این را به صورت یک کمک‌رسانی می‌بینند، اما بعدا متوجه می‌شوند. این کمک‌رسانی شاید به واسطه دسترسی به یک سری چیزهای دیگری و یا برآورده کردن منافع دیگری بوده است و آن وقت این اعتماد هم از بین می‌رود و وقتی این اعتماد از بین می‌رود، ناخواسته به تبع آن دسترسی و ارائه کمک‌های بشردوستانه هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

سیاسی کردن کمک‌رسانی بشردوستانه اعتماد مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

کاسارد خاطرنشان کرد: اخیرا ما شاهد این هستیم که اطلاع‌رسانی نادرست و دروغ‌پراکنی و یا سخنانی که ناشی از تنفر است افزایش پیدا کرده و هر چه این اتفاق بیشتر و بیشتر می‌شود، مقابله با این فعالیت‌ها هم برای ما سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. مشکل اصلی که این اطلاع‌رسانی نادرست و یا دروغ‌پراکنی و یا سخنان نفرت‌انگیز ایجاد می‌کند، ایجاد تفرقه در اجتماع است و این باور افراد را هدف می‌گیرد و این خودش یک چالش است.

کمک‌های بشردوستانه دولت‌ها روز به روز کمتر می‌شود

وی با اشاره به سایر چالش‌هایی که دراین خصوص وجود دارد، گفت: چالش‌های دیگری نیز وجود دارد، اما تاکید می‌کنم که اعتمادی که تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و سیاسی کردن کمک‌رسانی بشردوستانه اولین چالش است، اما چالش‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه اگر به نقشه مخاصمات و فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بنگرید، مشاهده می‌کنید که نیازهای بشردوستانه گسترده است و به طور مثال در سودان ما خشونت‌های بسیاری را شاهد هستیم و در ایتوپی پیامدهای مخاصمات مسلحانه هنوز به چشم می‌خورد. در افغانستان و میانمار نیز همینطور است. بنابراین بحران‌های فراگیر هم به نیازهای بیشتر دامن می‌زند. در مقابل آن بودجه کمک‌رسانی بشردوستانه اندک است و کمک‌هایی که دولت‌ها برای این مقصد انجام می‌دهند، هم روز به روز کمتر و کمتر می‌شود، لذا پول کمتری به سازمان‌های بین‌المللی برای انجام کمک‌های بشردوستانه می‌رسد.

کمک‌های بشردوستانه دولت‌ها به سازمان‌های بین‌المللی روز به روز کمتر می‌شود

مدیرکل بین‌المللی صلیب سرخ در ایران تصریح کرد: به طور مثال در سازمان ملل و پروژه امنیت غذایی که در افغانستان وجود دارد، یکی از همین موارد است و سازمان برنامه غذایی ناچار شد به دلیل کاهش بودجه این پروژه را ترک کند و این باز هم به‌عدم اعتماد دامن می‌زند، چراکه افراد با توجه به سخنان نادرستی که پراکنده می‌شود، فکر می‌کنند که شاید کاهش بودجه و در حقیقت کم کردن کمک‌ها به مسائل سیاسی ربط دارد و در نتیجه باز این به اعتماد مردم صدمه می‌زند و آن را کاهش می‌دهد. بنابراین همه و همه نیازمند این است که ما توضیح بیشتری در خصوص انجام کارهای بشردوستانه ارائه کنیم و باید با صراحت در خصوص حضورمان در یک منطقه و همچنین علت حضورمان صحبت کنیم، چراکه وقتی در یک منطقه‌ای به دلیل مسائل بشردوستانه حضور داریم، گاهی اوقات لازم است اطلاعاتی را از افراد جمع‌آوری کنیم و باید درخصوص این شفاف‌سازی انجام دهیم که صرفا و صرفا این فعالیت‌ها در راستای کمک‌رسانی بشردوستانه است و نه چیز دیگری چراکه مردم ممکن است از خودشان بپرسند که این افراد یا این سازمان‌ها در اینجا چه کاری انجام می‌دهند و ما لازم است که در این زمینه شفاف باشیم و بتوانیم اعتماد آن‌ها را در این خصوص مجددا به دست بیاوریم.

کاسارد خاطرنشان کرد: لذا امروزه ما نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه داریم و باید بتوانیم روش‌شناسی خودمان را با این شرایط سازگار کنیم تا بتوانیم این اعتماد را احیا کنیم و تنها زمانی که این اعتماد وجود دارد. ما این امکان را خواهیم داشت که کمک‌رسانی بی‌طرفانه و غیرمغرضانه خودمان را انجام دهیم.

تغییر اقلیم یک مسئله کلیدی برای صلیب سرخ است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دنیا درگیر تغییر اقلیم است و بحران‌های ناشی از تغییر اقلیم در دنیا تاثیرگذار بوده است، برنامه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این زمینه چیست و آیا تغییر اقلیم در مخاصمات تاثیرگذار است، گفت: این موضوع یک مسئله کلیدی برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است و شاید خیلی واضح به نظر نرسد و همانطور که می‌دانید تغییرات اقلیمی یک پروسه زمان‌بر و طولانی مدت است، اما در واقع در شرایط مخاصمه این موضوع اثر دو چندانی دارد.

مدیرکل بین‌المللی صلیب سرخ در ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه در شرایط و محیط تحت مخاصمه مسائلی مانند جابجایی و حملاتی که در محیط وجود دارد، هست و افراد در این شرایط ممکن است تاثیر بیشتری از آسیب‌های تغییر اقلیم ممکن است ببینند. این اثرات ناشی از تغییر اقلیم و مخاصمه‌ای که در یک کشور در جریان است ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارد البته لزوما نباید ما اثرات آن را مرتبط با هم ببینیم.

کاسارد تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم تغییرات اقلیمی شرایط آبی و منابع آبی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اصولا نیازمند یک رسیدگی عمومی برای این کار است، اما وقتی شرایط مخاصمه بوجود می‌آید این آسیب‌پذیری دوچندان می‌شود. به طور مثال شرایطی که بر فعالیت‌های کشاورزی در یک منطقه تاثیر می‌گذارد، چراکه این تغییر اقلیم ممکن است بر منابع آب‌رسانی آن اثرگذار باشد؛ وقتی این شرایط را در یک اجتماع عادی بررسی می‌کنیم در شرایطی که مخاصمه وجود ندارد، آن اجتماع خودش به کاهش خطرات ناشی از بحران تغییرات اقلیمی کمک می کند، اما وجود جنگ این کار را به مراتب سخت‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: لذا ما ابتدا باید در کار خودمان در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تلاش کنیم تا این ملاحظات تغییرات اقلیمی را در فعالیت‌هایمان لحاظ کنیم هم در نحوه انجام امورمان در کمک‌رسانی‌ها و هم در فرآیند کارهایی مانند تولید محصولات کشاورزی. با توجه به اثری که تغییرات اقلیم دارد و همچنین مخاصمه که وضعیت را بدتر می‌کند و تضادی را در این میان بوجود می‌آورد، ما تلاش می‌کنیم در برخی از شرایط و محافل بین‌المللی مانند کاپ ۲۸ جامعه جهانی را در این زمینه حساس کنیم.

بدون در نظر گرفتن مشکلات ناشی از تغییر اقلیم، نمی‌شود کار بشردوستانه را به درستی انجام داد

مدیرکل بین‌المللی صلیب سرخ در ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر جامعه جهانی بودجه کمک‌رسانی را برای این منظور در نظر گرفته است و در عین حال که بودجه مشخصی را برای تغییرات اقلیم و اثرات ناشی از آن اختصاص داده است، اما معمولا این بودجه در کشورهای توسعه یافته ملاحظه می‌شود و یا در کشورهایی که در آنجا مخاصمه وجود نداشته باشد، اما همانطور که تجربه ما می‌گوید بیشترین آسیب‌پذیری در کشورهایی ناشی از تغییرات اقلیم وجود دارد که در آن کشورها مخاصمه‌ای هم در جریان است، بنابراین ما سعی می‌کنیم که این را ترویج دهیم که مسئله تغییر اقلیم و آسیب‌های ناشی از آن را به رسمیت بشناسند و در این خصوص سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند و بتوانند آسیب‌های این مسئله را کاهش دهند.

کاسارد تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی واقعا نمی‌شود کار بشردوستانه را به درستی انجام داد البته شاید این موضوع در گذشته دورتر وجود نداشته اما کماکان ما این اثرات را بیشتر و بیشتر می‌بینیم و تاکید می‌کنم آرام آرام با فعالیت در این زمینه می‌توانیم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.