بخش اخبار بهداشت و سلامت ایرانیان نیوز :

معاون بهداشت وزارت بهداشت: «سلامت من حق من» شعار­ امسال است که ما با طرح سلامت­ خانواده و با مردمی سازی اجرا خواهیم کرد.

**سلامت من حق من

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر فرشیدی به مناسبت روز جهانی بهداشت “شعار سلامت من حق من” در برنامه زنده سلام خبرنگار توضیحاتی درباره برنامه‌های امسال وزارت بهداشت ارائه کرده است.

سوال: امسال «سلامت من حق من» به عنوان شعار روز جهانی بهداشت انتخاب شده، چرا چنین شعاری انتخاب شده است؟

دکتر حسین فرشیدی: سازمان بهداشت جهان هر ساله در هفت آوریل که دو سال است با ۱۹ فروردین ما مصادف می‌شود روز جهانی بهداشت را در سراسر جهان گرامی می‌دارند. در واقع روز جهانی بهداشت روزی است که سازمان جهانی بهداشت شروع به کار کرد و الآن می‌بینیم بیش از ۷۵ سال است که این سازمان فعالیت می‌کند و  از سال ۱۹۵۰ تقریباً هر سال این اتفاق می‌افتد اگر چه سال ظهور سازمان بهداشت رسماً ۱۹۴۸ است. ­ سال گذشته شعار سازمان بهداشت جهانی شعار سلامتی برای همه انتخاب شد، امسال تغییری در آن دادند، سلامتی حق است و این حق را مردم باید داشته باشند یک مقداری ناشی از تغییراتی که در سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم، امسال سال ۲۰۲۳ تغییرات بسیار شدیدبه دلیل جنگ‌هایی که منجر به ایجاد ناعدالتی در رساندن خدمات سلامت به مردم می‌شود، آن چیزی که ما از رژیم صهیونیستی کودک کش اسرائیل در منطقه دیدیم و مظلومیت غزه، اینها همه دست به دست هم داد که یک مقداری شعار متفاوت‌تر باشد و به عنوان یک حق این را به عنوان مسئولیت دولت‌ها در مورد افراد قرار بدهند.

ما در وزارت بهداشت یک مقداری این شعار‌ها را بومی سازی کردیم. گفتیم سلامتی حق همه است و مسئولیت همگانی است.

سوال: یعنی عنوان شعار چه شده؟

فرشیدی: این شعاری است که ما امسال سال ۱۴۰۳ را با این شروع می‌کنیم و برای اجرای آن را می‌گوییم سلامتی خانواده با مردمی سازی است ما­ برنامه سلامت خانواده را از سال گذشته شروع کردیم و شعار سال مقام معظم رهبری است که مشارکت مردم را برای جهش تولید می‌دانند، بنابراین مشارکت مردم در بهداشت هم بسیار مهم است.

سوال: در کدام حوزه ها؟

فرشیدی: در همه حوزه ها. ما می‌گوییم­ بهداشت سلامتی مهمترین فاکتورش ­بحثی است که در خود دولت را می‌طلبد ولی ­مردم هستند که باید بخواهند، ما مثال‌های زیادی داریم­ در یکی دو سال اخیر ما از کووید­ مثال زدیم­، دولت واکسن را تأمین کرد و همکاری مردم­ در تزریق این واکسن که بیایند و دریافت کنند و اینها کنار هم که قرار گرفت و موجب شد واکسیناسیون­ ما به یک رکورد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری در ۲۴ ساعت که­ ­رقم بسیار بزرگی است، برسد.

سوال: این مشارکت مردم  در حوزه سلامت، یعنی در بخش‌های عرضه خدمات حوزه سلامت، ­ ­چگونه است، شما با توجه به شعار سال در این حوزه چه خواهید کرد؟

فرشیدی: ما می‌گوییم سلامت مردم، برای مردم، با مردم یعنی این در هر سه وزن نقش دارد، یک جلوه زیبایی از این کار را ما در داوطلبان سلامت داریم، ما همین الآن در سطح کشور حدود ۴۰۰ هزار داوطلب ثبت شده داریم اینها کسانی هستند که با کارکنان بهداشتی ما همکاری می‌کنند، با خانه بهداشت همکاری می‌کنند، با مرکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامتی که در سطح شهر‌ها داریم همکاری می‌کنند، مراقب سلامت ما بسیاری از خواسته‌های سلامت محور را از طریق این داوطلبان سلامت دارد انتقال می‌دهد، همچنین سفیران سلامت داریم، سفیران دانش آموزی سلامت داریم که همین الآن ۳ میلیون نفر فعال هستند که قرار است به ۷ میلیون نفر برسند، مشارکت مردم در حوزه بهداشت مهمترین فاکتور­ برای­ ­ارتقا سواد سلامت است، ­ اگر من بدانم برای سلامتی خودم چه می‌خواهم آن وقت است که به عنوان یک حق این را مدعی می‌شوم و از دولت این را می‌خواهم و­ خودم هم باید مسئول باشم که اگر قرار است این اتفاق بیافتد در جامعه من هم این را بتوانم ارائه دهم هم در ارائه خدمت و هم در دریافت خدمت.

سوال: الآن در موضوع سواد سلامت در چه وضعیتی هستیم؟

فرشیدی: ما­ ­برنامه سلامت خانواده­ را سال گذشته اردیبهشت ماه در ۵۴ شهر با ۷ میلیون جمعیت شروع کردیم این الآن به ۲۷ میلیون نفر و ۱۹۵ شهر گسترش پیدا کرده است. ­ سال گذشته­ پویش ملی سلامت راآغاز کردیم، شاید خیلی‌ها این پویش سلامت را در این دیدند که ما فشار خون را کنترل می‌کردیم یا قند خون را کنترل می‌کردیم، ولی هدف اصلی پویش­ ­ایجاد آگاهی در بین مردم بود، بله بعضی از بیماری‌ها مهم هستند و واقعاً پرفشاری خون و دیابت قطعاً اهمیتش خیلی زیاد است، ­ ­ تقریباً ۴۶ میلیون نفر به ما مراجعه کردند اگر فقط توانسته باشیم همین ۴۶ میلیون جمعیت از جمعیت ۸۷ میلیونی را­ آگاه کنیم که­ بگوییم همین دیابت، همین پرفشاری خون چقدر مهم است و­ ­این را بدانند یعنی ما توانستیم بخشی از آن چیزی که تحت عنوان سواد سلامت می‌شناسیم به مردم انتقال دهیم.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.