راه های کاهش زباله های پلاستیکی

زباله های پلاستیکی یکی از معضلات بزرگ دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم. همه کشور ها از جمله ایران با این معضل بزرگ درگیر هستند. بسیاری از دولت ها سعی دارند راه هایی برای کنترل میزان زباله پلاستیکی تولید شده در دنیا پیدا کنند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه چاپ کیسه پارچه ای دیدن فرمایید

البته باید گفت که صنعت پلاستیک صنعتی بزرگ و عظیم است و سود زیادی دارد. برای همین سیاستمداران تصمیم گرفته اند چشم های خود را بر روی آسیب های پلاستیک ببندند. اما ما انسان ها نمی توانیم چشم های خود را به روی واقعیتی آشکار ببندیم و این واقعیت آشکار این است که دشمن طبیعت، پلاستیک است.

طبیعت دوست ماست، همچنین می توان از آن به عنوان مادر ما نیز یاد کرد.. بنابراین در این جنگ بین پلاستیک و طبیعت، ما باید در کنار طبیعت و روبه روی پلاستیک بایستیم. پس پلاستیک دشمن ما نیز هست. برای اینکه بتوانیم از دشمن جلو بزنیم باید ابتدا آن را خوب بشناسیم. همچنین برای بردن این نبرد نیاز به استراتژی های دقیق داریم. در ادامه به راه هایی برای کاهش اثر پلاستیک بر روی طبیعت می پردازیم تا راه های شکست دشمن را بشناسیم.

آگاه سازی دیگران

قطعا اولین قدم در این راه جمع کردن یک لشکر است. یک لشکر که پا به پای شما مبارزه کنند تا طبیعت را از چنگ پلاستیک نجات دهند. برای این کار شما نیاز دارید افراد مختلفی را نسبت به آسیب هایی که پلاستیک بر محیط زیست وارد می کند مطلع کنیم. در بسیاری از کشورها دولت دتس به آگاه سازی مردم زده و شرایط را برای استفاده کمتر از پلاستیک مهیا کرده اند.

با آگاه کردن مردم از نتیجه استفاده زیاد از پلاستیک، می توانید باعث شوید که سبک زندگی شان را تغییر دهند و ازین پس نسبت به محیط زیست آگاهانه تر رفتار کنند. با یک گل بهار نمی شود اما یک بهار زیبا با یک گل شروع خواهد شد.

دوری از ظروف پلاستیکی

تا وقتی که می توانیم از ظروف چینی، فلزی و شیشه ای استفاده کنیم، بهتر است به سراغ ظروف پلاستیکی نرویم. بهتر است از خانه خود شروع کنیم و با ایجاد تغییرات کوچک زندگی را تغییر دهیم.

شما می توانید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را با ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین کنید، نی های غیر پلاستیکی استفاده کنید، از لیوان های کاغذی استفاده کنید و … تا برای طبیعت مفید واقع شوید.

استفاده از کیسه های پارچه ای

هر فرد می تواند در کیف یا جیب خود یک کیسه پارچه ای را تا کند و نگه دارد تا در مواقع ناز از آن برای حمل خرید های خود استفاده کند. همچنین می توانید سعی کنید که در صورت امکان از پلاستیک های اضافه دوری کنید و از فروشندگان درخواست نایلون نکنید. همچنین اگر صاحب یک فروشگاه هستید می توانید به جای ارائه کیسه های پلاستیکی، کیسه های پارچه ای با لوگوی فروشگاه خود را به مشتریان ارائه کنید.

کیسه های پارچه ای دو مزایای بسیار بزرگ دارند. یکی از آنها این است که با استفاده از آنها می توانیم به طبیعت کمک کنیم زیرا هم تجدید پذیر هستند، هم قابل استفاده برای تعداد دفعات زیاد هستند و هم میکروپلاستیک تولید نمی کنند.

مزایای دومی این است که می توان از کیسه های پارچه ای به عنوان روشی برای تبلیغات استفاده کرد. بنابراین شما می توانید دست به کار شوید و برای کسب و کار خود کیسه های پارچه ای اختصاصی را از طریق وبسایت چاپ سیلک جاوید سفارش دهید.

دوری از نایلون های پلاستیکی

به جای دریافت پلاستیک از فروشنده، چندین محصول را در یک کیسه قرار دهید و تا جای ممکن تعداد پلاستیک های مصرفی خود را کاهش دهید. اگر خریدی انجام داده اید، می توانید بقیه خرید های خود را در کیسه خرید های قبلی قرار داده و پلاستیک اضافه دریافت نکنید.

خرید عمده

اگر از یک محصول به دفعات خرید می کنید و چند روز یک بار نیاز به خرید دوباره آن محصول دارید، می توانید به جای خرید تکی و تعداد کم، به طور عمده خرید های خود را انجام دهید تا هم در هزینه ها صرفه جویی کنید و هم پلاستیک کمتری مصرف کنید. قاعدتا وقتی تعداد محصولاتی که در یک بسته است زیادتر باشد، قیمت کمتر شده و به همین نسبت در هزینه هایتان صرفه جویی خواهد شد.

استفاده از لیوان های شخصی

می توانید در کیف خود یک لیوان داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. به این شکل در مصرف لیوان کاغذی و پلاستیکی صرفه جویی خواهید کرد. همچنین می توانید به جای خرید آب معدنی در بطری های پلاستیکی، از دستگاه آب سرد کن آب بخورید. همچنین می توانید به جای خرید لیوان های پرحجم، از لیوان های تاشو استفاده کنید تا راحت تر در کیف شما جای بگیرند.

استفاده از بطری های شخصی

با داشتن یک بطری یا همان قمقمه شخصی می توانید با خود در همه جات و هر زمانی آب و نوشیدنی مورد علاقه خود را حمل کرده و دیگر نیاز به خرید بطری آب معدنی نداشته باشید. این روش بسیار خوبی است که هم در مصرف پلاستیک صرفه جویی کرده و هم همراه با آب خود، میکروپلاستیک وارد بدن خود نکنیم.

خرید نوشیدنی در ظروف شیشه ای

می توانید به جای استفاده از بطری های پلاستیکی، بطری های شیشه ای را استفاده کنید. از این طریق میزان کمتری میکروپلاستیک وارد نوشیدنی یا آب شما شده و وارد بدن تان خواهد شد. بنابر این سالم تر خواهید ماند و در کنار آن، می توانید تاثیر پلاستیک های مصرفی خود را کاهش دهید.

تهیه شده توسط شرکت چاپ جاوید