بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

 بیماری‌های مربوط به لثه مانند: التهاب لثه، پریودنت و امثال آن، عموما از طریق جراحی لثه قابل درمان بوده و دندانپزشک بر اساس نوع و شدت بیماری شما از متدهای مختلف جراحی برای برطرف کردن معضل ایجاد شده، استفاده می‌نماید. در این مطلب قصد داریم، همه چیز درباره جراحی لثه را برای شما بیان کنیم.    

اهداف جراحی لثه

بیماری‌هایی که بافت لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث بروز آسیب و عفونت در لثه می‌گردند، الزاما با جراحی لثه بر طرف نمی‌شوند و در واقع تشخیص نوع درمان با دندانپزشک معالج شما است. اگر طبق تجویز پزشک برای برطرف کردن معضل ایجاد شده نیاز به جراحی باشد، شما باید نزد یک جراح لثه متبحر اقدام به درمان مشکل پیش آمده نمائید. از جمله مشکلاتی که می‌تواند  با کمک این روش بر طرف گردد عبارتند از:

  • عفونت لثه
  • جمع شدن پلاک‌ها و باکتری‌ها اطراف لثه
  • مصرف برخی داروها
  • وجود کیست و تومور
  • جلوگیری از از دست دادن دندان
  • ترمیم استخوان فک و بافت آسیب دیده
  • کاهش شکاف لثه بین دندان‌ها
  • درمان بیماری‌هایی مانند: گینوئیت و پریودنتیت

حتما بخوانید: همه چیز درباره جراحی لثه

اقدامات قبل جراحی لثه

در حالت عادی باید هر 6 ماه یکبار برای چکاپ کلی  دندان‌های‌تان اقدام به رزرو نوبت دندانپزشکی نموده و شرایط سلامت دهان ودندان خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر در معاینات مشخص شود که شما نیاز به جراحی لثه دارید، متخصص مربوطه با توجه به نوع و شدت عارضه ایجاد شده و سلامت عمومی شما نوع جراحی لثه را انتخاب می‌نماید. قبل از هر اقدامی ابتدا حراج، اطراف لثه را با دقت بالا و به صورت حرفه‌ای جرم‌گیری کرده و تمام پلاک‌ها، تارتار و باکتری‌های دندانی را از بین می‌برد. همچنین بر حسب نیاز ممکن است از روش روت پلنینگ نیز برای بر طرف کردن تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها استفاده نماید. بدین ترتیب هر گونه جرمی از سطوح ریشه دندان پاک شده و در نهایت این پروسه باعث می‌گردد که در حین عمل عفونت و التهاب بافت لثه، زیر تیغ جراحی نرفته و درمان با موفقیت بیشتری همراه باشد.

 انواع جراحی لثه

جراحی لثه یکی ازمتدهای درمانی مهم و بسیار موثر در بر طرف کردن آسیب‌های وارد شده به بافت لثه است که خود بر حسب نوع بیماری و شدت آن به چند دسته تقسیم می‌شود:

  1. جراحی فلپ لثه
  2. جراحی بازسازی لثه یا پیوند استخوان
  3. جراحی بازسازی بافت لثه
  4. جراحی افزایش طول تاج دندان
  5. پیوند بافت نرم
  6. جراحی با لیزر

جراحی فلپ لثه

به فرورفتگی بین دندان و لثه پاکت گفته می‌شود. در التهاب یا عفونت لثه این شیار عمیق‌تر شده و فضای مناسبی برای میکروب‌ها فراهم می‌گردد. در این مت جراحی لثه، دندانپزشک، لثه را برش زده و بلند می‌کند تا باکتری‌ها و آلودگی‌های زیر آن را تمیز کند. درنهایت بافت لثه به دور دندان بخیه می‌شود تا دوباره رشد کرده و دندان را احاطه کند.

حتما بخوانید: درمان عفونت لثه چگونه است؟

پیوند استخوان

هنگامی که استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده آسیب ببیند یا از بین برود، از این روش که شامل جایگزین شدن استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است، استفاده می‌شود. این استخوان می‌تواند متعلق به خود فرد، استخوان ساخته شده یا اهدایی از دیگران باشد. هدف از پیوند استخوان نگه‌داشتن دندان در جای خود و کمک به رشد مجدد آن است.

جراحی بازسازی بافت لثه

گاهی بافت لثه در فضایی که باید استخوان وجود داشته باشد یا رشد کند، قرار گرفته و مانع از رشد و قرارگیری استخوان می‌شود. برای درمان این عارضه یک قطعه کوچک مش مانند را، بین استخوان و لثه فرد قرار می‌دهند، این ماده مانع رشد لثه در فضایی که باید استخوان وجود داشته باشد، می‌گردد. بدین ترتیب استخوان و بافت پیوندی مجددا در محل خودشان رشد می‌کنند.  

جراحی افزایش تاج دندان

این درمان اصولا جنبه زیبایی داشته و جراح ، لبخند لثه‌ای شما را اصلاح کرده و به زیبایی طرح لبخند شما کمک می‌نماید. در این عمل، بافتی که بیش از حد رشد کرده و روی دندان‌ها را پوشانده، برداشته می‌شود. به این ترتیب لثه کوتاه‌تر شده و دندان‌ها بلندتر دیده می‌شوند.

پیوند بافت نرم

در جراحی پیوند لثه، تکه‌ای از بافت نرم از جای دیگری از دهان برداشته شده و به لثه پیوند می‌خورد تا بافت‌های از دست رفته لثه را جبران کند و لثه پسروی کرده را بازسازی نماید. این درمان عموما برای زیبایی یا درمان لثه های تخلیل رفته صورت می‌گیرد تا نواحی اطراف ریشه دندان که نمایان شده است را بپوشاند و زیبایی و سلامت دندان‌ها را بهبود ببخشد.

انواع پیوند لثه

بسته به نیاز بیمار متد پیوند لثه به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد، که عبارتند از: 

  • پیوند بافت همبند رایج ترین پیوند لثه:

 در این متد یک زبانه پوستی از سقف دهان بریده می‎شود و قسمتی از زیر زبانه بافتی آن به نام ” بافت همبند ساب ایپ تلیال ”  برداشته شده و سپس به بافت لثه اطراف ریشه دندانی که بیرون زده، پیوند می‌شود. 

  • پیوند آزاد لثه:

این روش جراحی لثه مشابه بافت همبند است و در آن از بافت سقف دهان استفاده می‌شود. تنها تفاوت این دو در این است که به جای برداشتن بافت زیر لایه بیرونی سقف دهان، از بافت کامل سقف دهان برمی‌دارند و به محل مورد نظر پیوند می‌دهند.   

پیوند پدیکل:

در این پیوند بافت مورد نیاز را از اطراف یا نزدیک دندانی که نیاز به درمان دارد، برداشته و برای ترمیم استفاده می‌نمایند. بدین صورت که زبانه بافتی که پدیکل نامیده می‌شود را از یک طرف می‌برند و سپس بافت را می‌چرخانند تا روی محل مورد نظر قرار گیرد. این در حالی است که از یک طرف به جایگاه اصلی خود وصل است.   

مراقبت بعد از جراحی

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه در روند بهبود بیماری بسیار تاثیر گذار است، برخی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • استفاده از دهان‌شویه و ضدعفونی کننده‌ها برای تمیز نگه داشتن موضع عمل و جلوگیری از عفونت
  • اجتناب از ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم
  • عدم استعمال دخانیات
  • استفاده از داروهای مسکن

کلام آخر

بیماری‌های لثه از جمله مواردی هستند که در صورت کوتاهی در درمان به موقع ممکن است باعث از بین رفتن بافت و استخوان، تحلیل لثه، از دست دادن دندان و حتی در زمان عفونت زیاد سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی گردند. بنابراین پیش از آنکه نیاز به انجام جراحی لثه باشد، بهتر است هر 6 ماه با رزرو نوبت دندانپزشکی  اقدام به بررسی وضعیت دندان‌ها و لثه خود کرده تا مراقبت‌های لازم و رسیدگی‌های مورد نیاز صورت گیرد.

 



پایان رپرتاژ آگهی

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.