بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

علی عالی زاده، مدیرعامل شرکت گروه مالی داتام درخصوص این شرکت اظهار کرد: همان طور که از اسم این شرکت بر می‌آید ما یک هلدینگ مالی هستیم. مشابه هلدینگ‌های مالی که شاید در بازار سرمایه کشور‌های پیشرفته دارند خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: ساختاردهی هلدینگ ما به نحوی است که هم بتواند خدمات حوزه بازار سرمایه را تحت پوشش داشته باشد تا خدمات مدیریت دارایی را از طریق شرکت مشاوره سرمایه گذاری، خدمات مشاوره مالی را به صورت مشترک از گروه مالی داتام و شرکت مشاور سرمایه گذاری و خدمات کارگزاری را از طریق شرکت کارگزاری به عموم ارائه دهیم.

عالی زاده ادامه داد: در کنار همه این‌ها از آنجایی که ما در صنعت مالی فعال هستیم پورتفوی سرمایه گذاری‌های ما معطوف به حوزه بازار سرمایه نیست. شرکت‌های لیزینگ و صرافی را به صورت فعال داریم و در حال جمع بندی در این باره هستیم که شرکت اعتبار خرد را نیز با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و متقاضیان زیادی که این حوزه دارد، به پورتفوی شرکت‌های خود اضافه کنیم. در آینده نیز تلاش می‌کنیم هر نوع سرمایه گذاری در صنعت مالی را پیشتاز بوده و حضور موثر داشته باشیم.

مدیرعامل گروه مالی داتام بیان کرد: ۹۵ درصد سهام شرکت متعلق به هلدینگ اصلی بانک ایران زمین یعنی شرکت توسعه تجارت داتام است. ۱۰ درصد آن در روز چهارشنبه عرضه اولیه می‌شود. ۵ درصد سهام شرکت متعلق به صندوق کارکنان بانک ایران زمین که با اسم تامین آتیه سرزمین ایرانیان در ترکیب سهامداری ما حضور دارد، اختصاص دارد.

وی با اشاره به اولین برنامه گروه مالی داتام در جهت حمایت از سهم خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین برنامه‌ای که یک سهامدار عمده می‌تواند داشته باشد این است که در قیمت جذاب و معقولی سهم را به عموم عرضه کند. با توجه به اینکه ما هم از نظر سودآوری روند رو به رشدی داشتیم و هم عدد ارزشگذاری شرکت از نظر ارزش دارایی‌ها فراتر از ارقامی است که در حال عرضه هستیم، این عرضه به قدری از نظر قیمتی جذاب است که مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل “داتام” ادامه داد: مورد دیگری که باید توجه داشته باشیم، پورتفوی سرمایه گذاری گروه مالی داتام بوده که پورتفوی فعال و مولدی است. سرمایه گذاری ما در شرکت‌های غیرفعال نیست که درآمدی عاید ما نشود. تک تک شرکت‌ها خود به صورت مجزا استعداد اینکه یک شرکت پذیرفته شده در بورس باشند، را دارند. شرکت از این نظر توان سودآوری و ایجاد جریان‌های نقدی آتی که قرار است، اتفاق بیفتند را برای پیشتبانی از وضعیت سهم دارد.

عالی زاده توضیح داد: در کنار اینها، برحسب تعهدی که شرکت توسعه تجارت داتام به شرکت بورس داده، ۲۰ درصد از منابع حاصل از عرضه اولیه را صرف بازارگردانی سهام خواهیم کرد. به نظر می‌رسد باتوجه به نگاه مجموعه بانک ایران زمین به شرکت گروه مالی داتام این سهم پشتوانه محکمی در بازار سرمایه خواهد داشت.

وی درباره نحوه خرید سهام در عرضه اولیه “داتام” گفت: روشی که شرکت در نظر گرفته روش ثبت سفارش است. دامنه قیمتی ۱۴۰ تومان و سقف قیمت ۱۵۵ تومان برای این عرضه در نظر گرفته شده و با توجه به تجربه‌های گذشته و سایز شرکت به نظر می‌رسد که عرضه اولیه به سمت سقف قیمتی سوق داده شود. مشخصا تمام سرمایه گذاران اعم از حقوقی و حقیقی وضعیت یکسانی در این عرضه اولیه دارند. با سهمیه بندی که شرکت بورس انجام داده، در مقطع عرضه اولیه قرار است، به هر کد ۱۵۰۰ سهم تخصیص داده شود.

مدیرعامل گروه مالی داتام درخصوص روند سودآوری این شرکت توضیح داد: همانطور که در امیدنامه شرکت و سایت کدال مشاهده می‌شود، ما عملا سود تلفیقی که در سال‌های گذشته سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پوشش دادیم عددی بالاتر از سود تلفیقی را در سال ۱۴۰۲ در ۶ ماهه محقق کردیم که می‌تواند نویدبخش این باشد عدد سود ما فراتر از اعداد سال گذشته خواهد بود. با توجه به خطوط کسب و کاری که به پورتفوی گروه ما اضافه شده و برنامه‌های عملیاتی شرکت، انتظار و برداشت ما این است که در آینده رشد سودآوری را دامه دهیم.

باتوجه به اینکه گروه مالی داتام شرکت بالغ شده و تکامل یافته‌ای نیست، فرصت‌های رشدی که مقابل ما قرار دارد از رشد‌های آتی ما پشتیبانی می‌کند و از این جهت خیال سرمایه گذاران می‌تواند راحت باشد که سود ما در هر سال نسبت به سال گذشته روند افزایشی خواهد داشت.

عالی زاده درباره تجدید ارزیابی بیان کرد: از آنجایی که تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت کمکی به کسب و کار ما نمی‌کند، ما برنامه خاصی برای تجدید ارزیابی نداریم. اگر زمانی قصد افزایش سرمایه داشته باشیم، از محل آورده نقدی سهامداران یا از محل سود انباشته انجام خواهد شد که برنامه‌های ما اجرایی و عملیاتی شود. در حال حاضر تجدید ارزیابی در دستور کار شرکت نیست.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.