بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

هلدینگ مالی ایران زمین تحت عنوان شرکت گروه مالی داتام با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام در روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ می‌شود. این شرکت از زیرمجموعه‌های بانک ایران زمین است که ۹۴٫۹ درصد سهام آن به شرکت توسعه تجارت داتام و ۵ درصد دیگر به شرکت تامین آتیه سرزمین ایرانیان تعلق دارد.

شرکت توسعه تجارت داتام(سهامی خاص) متعلق به بانک ایران زمین(سهامی عام) است و این بانک کلیه فعالیت‌های مالی در حوزه بازار سرمایه بین زیرمجموعه‌های خود را به این گروه محول کرده است. گروه مالی داتام سال ۸۸ تاسیس و فعالیت را همزمان آغاز کرد. گروه شامل شرکت اصلی و شرکت‌های تحت کنترل کارگزاری حافظ، مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، پاک انرژی نیکو گستر، لیزینگ ایران زمین، چاوش همراه سرزمین ایرانیان و شرکت خدمات ارزی و صرافی ایران زمین است.

یکی از رسالت های اصلی این گروه در زنجیره ارزش بانک ایران زمین، استفاده از بازار سرمایه در کنار بازار پول و تامین مالی شرکت های اقتصادی است. سوپر مارکت مالی هم در این گروه طراحی شده که با توجه به حوزه فعالیت شرکت های زیرمجموعه از جمله لیزینگ، صرافی، کارگزاری و مشاوره سرمایه گذاری کلیه نیازهای مشتریان در بازار سرمایه را پاسخگو خواهد بود.

تمرکز اصلی فعالیت این هلدینگ مالی بانک ایران زمین همچون دیگر هلدینگ‌های مالی وابسته به بانک ها و گروه های بازار سرمایه در حرکت در راستای بازار بر شرکت های حوزه صنعت مالی است. ظرفیت هایی هم در فعالیت فرعی برای گروه مالی داتام دیده شده است تا علاوه بر سرمایه‌گذاری در پروژه های تولیدی و ساختمانی سرمایه گذاری، در خدمات مرتبط با بازار سرمایه از جمله پذیرش سمت در صندوق های سرمایه گذاری، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره نویسی و ضامن اوراق بهادار حضوری فعال داشته باشد.

به گفته مدیرعامل این شرکت، اولین پروژه تامین مالی در این حوزه مهر ماه برای شرکت حایر به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد. دومین پروژه انتشار اوراق مرابحه برای گروه انتخاب الکترونیک آرمان به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان و با نرخ ۲۶ درصدی خواهد بود و ۲٫۵ هزار میلیارد تومان هم پروژه تامین مالی در دستور کار است.

برنامه‌های پذیرش و عرضه اولیه لیزینگ ایران زمین، راه اندازی شعب در شهرهای دیگر، ارائه خدمات به صورت ۲۴ ساعته، درخواست تاسیس صندوق های املاک و مستغلات، زمین و ساختمان و سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت دولتی از دیگر برنامه‌های تدوین و تبیین شده برای داتام است که برای سال مالی جاری و آتی تقسیم سود به میزان حداقل ۹۰ درصد سود خالص سال، قابل پیش‌بینی است.

شرکت توسعه تجارت داتام به عنوان هلدینگ مالی بانک ایران زمین است که با نماد “داتام DATAM” از تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در حوزه سرمایه گذاری و بورس فعالیت می‌کند.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.