بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، نشست سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی صبح امروز در محل این نشست با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کنعانی گفت: در ابتدا سالروز میلاد عیسی بن مریم را خدمت همه مسیحیان و موحدان عالم به‌ویژه هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پیروان ادیان الهی در شرق و غرب عالم دلشان با ملت فلسطین است. با تمسک بر آموزه‌های ادیان الهی به ویژه  آموزه‌های دین مسیحیت مشتاقان عیسی بن مریم فریاد حمایت از مردم مظلوم فلسطین و درخواست فوری پایان جنگ را سر می‌دهند. در بعضی از مناطق  فلسطین به ویژه در بیت‌اللحم محل تولد عیسی بن مریم مراسم‌های جشن عید کریسمس را برگزار نکردند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در شب میلاد عیسی مسیح دست از جنایات برنداشت و به کشتار مردم فلسطین ادامه داد. ما شاهد انتشار تصاویر غمناک و دردناک در کشتار فلسطینیان در اردوگاه المغازی در نوار غزه بودیم. در بمباران وحشیانه اخیر شاهد کشته شدن ۷۰ نفر از زنان و کودکان بودیم که این جنایت را محکوم می‌کنیم. این عملیات نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از آموزه‌های اخلاقی دینی و انسانی خود پایبند نیست.

کنعانی در مورد قطعنامه تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه گفت: قطعنامه‌ای که در شورای امنیت تصویب شد، نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را نشان داد. با مخالفت آمریکا هیچ بندی دایر بر تلاش و اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌گناه درج نشد. دولت آمریکا مانع قرار گرفتن چنین بندی شد و برای تصویب قطعنامه هم رای ممتنع داد؛ مهم‌ترین بند قطعنامه اقدام فوری برای ارسال کمک به غزه بود.

وی افزود: دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد. درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه ما دیدگاه خود را روشن کردیم. دیدگاه گروه‌های فلسطینی و دبیرکل سازمان ملل هم روشن است؛ ارسال کمک در سایه بمباران مستمر چگونه ممکن است؟ اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه در سایه بمباران مستمر رژیم صهیونیستی غیرقابل اجرا است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که ایالات متحده آمریکا اخیرا درباره استفاده از پهباد ایرانی در آب‌های بین‌المللی اتهاماتی را مطرح کرده و همچنین کامرون وزیر دفاع انگلیس هم اتهاماتی را مطرح کرده است موضع وزارت خارجه در این موضوع چیست، گفت: اتهام‌زنی‌های ‌آمریکا بی‌پایان است؛ بزرگ‌ترین متهم در جنگ غزه دولت آمریکا است؛ عملا بخشی از جنایت جنگی و مسئول اول و آخر استمرار جنگ این کشور است. این نوع اتهام‌زنی‌ها سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. دولت آمریکا از منظر حقوقی و اخلاقی در جایگاهی قرار ندارد که اتهام‌ها و ادعاهایی را مطرح کند؛ ایران همواره در زمینه آبراه‌های بین‌المللی و تامین امنیت آن‌ها مسئولانه عمل کرده است.

وی  افزود: ادعای وزیر دفاع انگلستان ادعایی نخ‌نما و مردود است. این ادعاها در حمایت از رژیم صهیونیستی است و کامرون  از حامیان رژیم صهیونیستی است و در غرب از وی به عنوان بهترین دوست رژیم صهیونیستی نام‌می‌برند. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.  

وی تصریح کرد: دولت انگلیس درباره تحولات جاری در غزه یک کشور دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد؛ اتهام زنی آمریکا و انگلیس به ایران درباره حملات پهپادی مردود است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که روسیه اخیرا در بیانیه کشورهای عربی مواضعی علیه جزایر سه گانه مالکیت جمهوری اسلامی داشته است موضع وزارت خارجه در این خصوص چیست، گفت: ما بارها موضع خود را در این موضوع اعلام کردیم؛ ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به‌منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و کاملا و از اساس مردود و غیرقابل قبول است.

کنعانی در مورد آخرین اقدامات وزارت امور خارجه درباره صدور حکم حبس ابد حمید نوری در دادگاه سوئد گفت: دفاع از حقوق شهروندان جمهوری اسلامی ایران جز وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی است؛ قوه قضاییه و وزارت دادگستری هم از تمام تلاش خود برای آزادی شهروند ایرانی در سوئد دریغ نکرده‌اند. انتظار این بود سوئد اقدام مسئولانه‌ای انجام دهد.

وی افزود: تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده حمید نوری ادامه خواهد داشت و ما نسبت به رای صادره و رفتار با این شهروند اعتراض جدی داریم. انتظار داریم دولت سوئد رفتار خود را اصلاح کند و دستگاه قضایی سوئد برای جبران اشتباهاتش اقدام کند. ما تا زمان آزادی حمید نوری به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به  برقراری روابط مجدد میان ایران و جمهوری آذربایجان چه زمانی شاهد بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران خواهیم بود، گفت: گفت‌وگوی انجام شده بخشی از تلاش‌ها و ابتکارات ایران و جمهوری آذربایجان در روند روابط دو کشور و پرونده سفارت جمهوری آذربایجان در ایران است. روند تاکنون مثبت بوده و بسیاری از ابعاد حل‌و‌فصل شد. دو طرف نقشه راهی تعریف کردند و تاکنون اقدام‌های مشترک در چارچوب آن نقشه راه خوب پیش رفته است.

وی گفت: ما در دیگر زمینه‌ها مانند تجارت و اقتصاد هم شاهد پیشرفت‌ها و اقدام‌های خوبی بودیم؛ امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد ازسرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران باشیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تماس تلفنی روسای جمهور ایران و مصر چه زمانی شاهد برقراری روابط میان دو کشور خواهیم بود، گفت: بر مبنای توافق‌های دو وزیر امور خارجه ایران و مصر و نقشه راهی که میان دو کشور و دو رئیس‌جمهور در حاشیه نشست ریاض مطرح شد، ایران و مصر در مسیر خوبی برای بهبود رابطه قرار دارند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد از سرگیری روابط میان دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد راهکارهای ضروری برای توقف جنگ علیه مردم غزه گفت: اولویت نخست درباره وضعیت کنونی غزه، پایان دادن به جنایت‌های جنگی است. پرداختن به موضوعات ثانویه اقدامی غیرموثر و انحرافی است. به‌ویژه آنچه از سوی آمریکا مطرح می‌شود. آن‌ها از مسائل پساجنگ صحبت می‌کنند. اولویت ایران مشخص بوده که آن‌هم پایان جنگ و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه است.

وی گفت: برای تعیین وضعیت سیاسی هیچ کسی به جز مردم فلسطین شایسته نیستند؛ آن‌ها از توان کافی برای تعیین سرنوشت خود برخوردارند.

کنعانی درمورد آخرین پیگیری قضایی تبادل زندانیان اتباع خارجی توسط وزارت امور خارجه گفت: دستگاه قضایی تاکنون اطلاع‌رسانی کرده و اطلاع‌رسانی‌های تکمیلی را انجام می‌دهد و پس از تکمیل پرونده مسئله پیگرد محکومان و مجرمان، طبق سازوکارهای قوه قضاییه و موافقتنامه‌های استرداد مجرمین ایران اقدام لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اخیرا مشکلاتی در جهت صدور روادید به ویژه برای دانشجویان ایجاده شده وزارت امور خارجه برای تسهیل در این موضوع چه اقداماتی انجام داده است، گفت: همواره در مناسبات و گفت‌وگوهای کنسولی با دیگر کشورها به موضوع تسهیلات روادید در قالب‌های مختلف توجه کرده و اهتمام ورزیدیم و این بخشی از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی است.

وی در ادامه گفت: در هر کشوری که شاهد این مشکلات باشیم، وزارت خارجه تحرکات لازم را انجام داده است و هر جایی اقتضا کند حتی شخص وزیر ورود و در گفت‌وگو با همتایان مسائل را مطرح می‌کند.

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه طالبان به تهران گفت: سفر وزیر خارجه سرپرستی افغانستان به‌منظور مشارکت در نشست فلسطین بود و در این چارچوب گفت‌وگوهایی میان وزیران امور خارجه انجام شد؛ برای ما تحکیم صلح و تامین نظر مردم افغانستان حائز اهمیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال اخیرا برای ورزشکاران مشکلاتی در صدور روادید ایجاد شده است اقدامات وزارت خارجه در این خصوص چیست، گفت: این موضوع سازوکارهای مشخصی دارد که از طریق فدراسیون‌های ورزشی این هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و نیازی به وزارت خارجه برای هماهنگی نیست. در مواردی که احیانا دچار مشکلاتی می‌شوند و از وزارت خارجه درخواست پیگیری دارند، ما هیچ‌گاه تعلل نکردیم.

وی گفت: متاسفانه برخی اوقات رویکردهای سیاسی صورت می‌گیرد و برخی کشورها نگاه‌های سیاسی را دخیل می‌کنند که این رفتار باید اصلاح شود.

کنعانی در مورد آخرین وضعیت پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با مسئله میدان گازی آرش گفت: ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از مکانیسم رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود چون موضوع کاملا تخصصی، فنی و حقوقی است و طرح موضوع در رسانه‌ها کمک‌کننده به مسأله نیست.

وی گفت: در دیدارها بین دو وزیر خارجه موضوع مطرح شده و در آخرین دیدار دو وزیر خارجه در ژنو نیز این موضوع مطرح و مورد پیگیری ما بوده است. ایران بر سیاست ثابت و همیشگی خود برای توسعه مناسبات با همسایگان همواره تأکید کرده و بر این باوریم همه مشکلات و سوءتفاهمات با همسایگان می‌تواند  از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود و نیازی به مداخله طرف‌‌های ثالث و خارج از منطقه نیست. موضوعاتی از این دست اگر به صحنه رسانه‌ای کشیده شود نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن این موضوعات فنی و تخصصی نخواهد داشت.

وی گفت: گفت‌وگوهای فنی بین ما و طرف کویتی در مقطعی انجام شده و همچنان قائل به استمرار گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و تخصصی و حقوقی دو کشور هستیم. ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و آن را در همان چارچوب مطرح کرده و ادامه می‌دهیم.

وی گفت: ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و در همان چارچوب دیدگاه‌های خود را پیگیری می‌کنیم.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.