بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، موضوع استطاعت زائر برای تشرف به حج تمتع، محور نشست هم‌افزایی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید بود که در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست که سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در آن حضور داشت، محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی به صورت برخط به ارائه آخرین دستاوردهای پزشکی درباره استطاعت زائر برای تشرف به حج تمتع پرداخت.

وی گفت: فرهنگستان علوم پزشکی به دنبال درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، جلسات متعددی را با حضور بزرگان و صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی درباره استطاعت بدنی در حج برگزار و این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

محققی اظهار داشت: افرادی از متخصصان صاحب‌نظر، متدین، مورد وثوق و شناخته شده در فرهنگستان علوم پزشکی دعوت شدند و به دنبال آن گروه‌های مرتبط با بیماری‌های بدنی که باید مصادیق آن جهت احراز استطاعت مورد بررسی قرار گیرد، تشکیل شد.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: این گروه‌ها عبارت بودند از گروه بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار، بیماری‌های اعصاب و روان، بیماری‌های روان پزشکی، بیماری‌های زنان، بیماری‌های رماتیسمی، گوارشی و کبدی.

وی گفت: قرار شد که هر گروه تخصصی در جلسات خود از حضور پزشکان و فقهای صاحب‌نظر و مورد وثوق آن موضوع استفاده کند و خروجی علمی این جلسات به نشست مشترک مسئولان فرهنگستان و بعثه مقام معظم رهبری برای تصویب نهایی منتقل شود.

محققی خاطرنشان کرد: پس از چندین ماه بحث و بررسی و اظهارنظر در نهایت جدولی برای داشتن یا نداشتن استطاعت جهت تشرف به حج تهیه، معیارها و احکامی که بر این موضوع وجود دارد نیز لحاظ و نکات مدنظر حجت‌الاسلام فلاح زاده هم در ابتدای سند اضافه شده است.

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی در پایان سخنان خود با بیان اینکه سندی آماده شده است که به بیشتر مسائل پاسخ می‌دهد، پیشنهاد کرد که موارد پس از بررسی‌های کامل تدوین و به مدت یک سال اجرا و پس از بازبینی مجدد، متن آن نهایی شود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین فلاح زاده عضو دفتر استفتائات مقام معظم رهبری ابراز امیدواری کرد که سند تدوین شده در فرهنگستان علوم پزشکی دستورالعملی باشد برای کسانی که می‌خواهند به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: اعضای این کارگروه‌ها با توجه به شاخص‌های موجود و شناختی که نسبت به اعمال حج دارند نظر خود را درباره توانایی یا عدم توانایی انجام حج اعلام کرده‌اند تا خیال برخی از افراد که توانایی ندارند و حج بر آنها واجب نیست، در این زمینه آسوده گردد.

در بخش دیگری از این نشست که در سالن جلسات ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، طاهر درودی قائم مقام مرکز پزشکی حج و زیارت به صورت برخط ، برخی سئوالات مطرح شده از سوی نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید را پاسخ گفت.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.