بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، از وزارت نیرو، محمد تقی زیاری در نشست گام دوم استاندارد برچسب انرژی کولر آبی که در تاریخ 22 آذرماه سال 1402 برگزار شد، عنوان کرد: در کشور بالغ بر 20 میلیون کولر آبی وجود دارد که سالانه نزدیک به ۱۷هزارو ۸۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند؛ مصرف آب این کولرها نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال است و به عبارتی کولرهای آبی در کشور به تنهایی معادل ۲۰ درصد از مصرف برق کل صنایع کشور را به خود اختصاص می دهند.

وی عنوان کرد: ۲۰ میلیون کولر موجود در کشور نزدیک به ۱۲ هزار مگاوات از پیک شبکه برق تابستان را به خود اختصاص می‌دهند.

زیاری خاطرنشان کرد: گام اول استاندارد کولر آبی(اصلاحیه اول استاندارد برچسب انرژی کولر آبی) در 14 تیرماه 1401 در جلسه اصلی کارگروه اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید. اصلاحیه اول استاندارد برچسب انرژی کولر‌های آبی توسط سازمان ملی استاندارد در تاریخ اول آذر 1401 اعلام اجباری شد.

وی همچنین در خصوص گام دوم این فرآیند با اشاره به ویژگی‌های استاندارد جدید اعلام شده، خاطرنشان کرد: در استاندارد جدید ۷۰ درصد سهم رتبه انرژی به دور کند کولر اختصاص یافته است و همچنین برای سیستم کنترل دما نیز امتیازات تشویقی اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی ساتبا افزود: دیگر ویژگی مهم این استاندارد، تغییر روش انجام آزمون بوده که با این روش برخی از ابهامات استاندارد قبلی رفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده با ارتقای استاندارد برچسب کولر آبی که در ابتدای آذر سال 1401 اعلام اجباری شد نزدیک به ۱۴۸ مگاوات کاهش تقاضای برق محقق شده است. 

زیاری اظهار امیدواری کرد در صورت اجرای کامل این استاندارد و استفاده از موتورهای پر‌بازده در کولرها، سالیانه کاهش تقاضای برق به میزان 300 تا 400 مگاوات در این محصول محقق شود.

هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی نیز در این نشست به مسایل مربوط به کولرسازان و موتورسازان برای تولید کولرها با استانداردهای جدید پرداخت و تاکید کرد برای ارتقای استانداردها به زمان نیاز است.

گازر ، مدیر کل دفتر نظارت بر استانداردهای سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست گفت: گلایه‌مندی این است که با ارتقای سطح استاندارد برچسب انرژی به تولیدکنندگان داخلی فشار وارد می‌شود ولی همه باید کمک کنیم و استاندارد ارتقا پیدا کند، چرا کمبود آب و انرژی در ۵ سال آینده بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اصلاحات در استاندارد با حمایت‌های لازم انجام می‌شود و راه رفته دنیا باید طی شود. کولرها در پیک مصرف، بار زیادی به شبکه برق وارد می‌کنند، بنابراین ارتقای استاندارد کمک کننده است چرا که حرکت در جهت کاهش مصرف ضروری است.

بنا بر این گزارش در این نشست کولرسازان و موتوسازان مخالف و موافق اجرای گام دوم ارتقای استاندارد رده برچسب انرژی به بیان نظرات خود پرداختند و مسایل و چالش های پیش روی تولید را در حضور معاون وزیر نیرو بیان کردند. همچنین در حاشیه این نشست محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) از نمایشگاه تولیدات کولرسازان و موتوسازان بازدید کرد و از نزدیک نظرات تولیدکنندگان الکتروموتورها و کولرهای پربازده در کشور را جویا شد.

نشست اطلاع‌رسانی اجرای گام دوم استاندارد برچسب انرژی کولرهای آبی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با حضور زیاری، مدیر‌کل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی و گازر، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران در حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد.



پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.