بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه می‌تواند صرفاً یک وعده باشد/ اردوغان در قبال سوریه تحت فشار است و می‌خواهد آن را در اوکراین تلافی کند


«ابراهیم فراهانی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح دلایل به جریان افتادن پرونده تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ توسط آمریکا به آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: با توجه به سقوط وحشتناک ارزش لیر تا حدود ۳۰ درصد که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ترکیه رخ داد، اردوغان به دنبال کسب منافع اقتصادی است. باید توجه داشت که فرار سرمایه از ترکیه که از سال ۲۰۱۵ میلادی شروع شده بود بعد از سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده و طی دو سه سال گذشته هم خروج سرمایه بیش از حد افزایش داشت و به نوعی جذب سرمایه خارجی از سوی کشورهای غربی در ترکیه با موانع بسیاری روبه‌رو شده و به همین دلیل باید گفت که رئیس‌جمهوری ترکیه به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. در محور نظامی و امنیتی باید متوجه بود که ترکیه ارتش دوم ناتو به حساب می‌آید و به همین دلیل آنها باید خودشان را خصوصاً پس از آنکه روسیه در باتلاق اوکراین فرو رفت و شبه‌کودتای واگنر هم اتفاق افتاد، با سیاست‌های ناتو وفق بدهند.


وی ادامه داد: اردوغان متوجه شده که روسیه در موضع ضعف قرار دارد و توانسته از فرصت استفاده کرده و با کارت عضویت سوئد در ناتو بازی و در نهایت موافقت کند. البته چند شب قبل هم بایدن با اردوغان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و قول‌هایی را به وی داده است. در مورد جنگنده‌های اف-۱۶ باید بگویم با توجه به تضاد تسلیحات ناتو با سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه که به آنکارا تحویل دادند اما راه‌اندازی نشده، یک پارادوکس وجود دارد و به نظر می‌رسد تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه صرفاً یک وعده باشد. در این میان احزاب ملی‌گرایی که نظر اردوغان برای عضویت سوئد در ناتو موافق هستند اما مسأله اینجاست که تمام این جریان‌های ملی‌گرا به شدت ضد احزاب و جریان‌های کُردی هستند و مرام آنها مبارزه با کُردها است که اتفاقاً در سوئد هم بسیار حضور گسترده و فعالی دارند.


این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که نگاه مسکو به دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ توسط ترکیه چیست، تصریح کرد: واقعیت این است که روسیه هنوز در باتلاق اوکراین است و به نظرم غرب هم نمی‌گذارد این کشور تا دو سال آینده از این منجلاب بیرون بیاید. ورود مسکو به جنگ اوکراین به نوعی یک تله مشخص از سوی آمریکا و انگلیس بود که منافع زیادی برای ایالات متحده داشت اما فرانسه و آلمان مخالف ادامه این منازعه هستند. عنایت داشته باشید که قبل از جنگ اوکراین، روبل روسیه ۷۰ به ۱ دلار بود و پس از شروع جنگ به ۱۴۰ روبل در مقابل ۱ دلار رسید و کمی پس از آنکه پوتین دستور فروش نفت و تخفیف‌های وی در این موضوع را اعلام کرد مجدداً روبل توانست ارزش خود را حفظ کند و به سطح ۷۰ روبل به ازای ۱ دلار رسید و هم‌اکنون هر ۹۰ روبل ۱ دلار محسوب می‌شود که به نظرم این سقوط ۲۰ روبلی نشان می‌دهد که جنگ ادامه پیدا خواهد کرد.


وی افزود: چندی پیش مشاهده کردیم که رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد به دنبال پس گرفتن شبه‌جزیره کریمه است که سال ۲۰۱۴ توسط روسیه به خاک خود الحاق شده بود و همین یک موضوع می‌تواند نشان دهنده ادامه‌دار شدن جنگ باشد؛ چراککه درخواست‌های هر دو طرف غیرقابل اجرا است و تجهیز اوکراین هم هنوز ادامه دارد. در مورد رابطه با ترکیه باید متوجه باشیم که آنکارا در چهار منطقه درگیر است. نخست: اوکراین که دریای سیاه در آنجا قرار دارد و به نوعی با روسیه مرتبط است. دوم منطقه قفقاز و پرونده آذربایجان. سوم پرونده سوریه و خاورمیانه و چهارم مدیترانه شرقی و لیبی است. بسیاری از این مناطق وقتی با هم درگیر می‌شوند، در یک جایی اشکال به وجود می‌آید. این در حالیست که با توجه به حمایت‌های اخیر اتحادیه عرب از سوریه، پشت بشار اسد به کشورهای عربی گرم شده است.


فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: همین مسأله باعث شده تا اردوغان تا حدودی در قبال سوریه تحت فشار قرار بگیرد و به نوعی حالا می‌خواهد این فشار را در اوکراین تلافی کند. حتی در دیدار اخیر خود از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کرده و این در حالیست که یکی از دلایل حمله روسیه به اوکراین، عزم کی‌یف برای عضویت در ناتو بود. به موازات این روند بحث «جنگجویان آزوف» هم مطرح است که توانسته بودند در ابتدای جنگ اوکراین چندین ماه در یک کارخانه مقابل ارتش روسیه بایستند و آن را به دولت اوکراین تحویل بدهند و به نوعی نماد سلحشوری در این کشور تبدیل شدند که می‌تواند برای روسیه دهشتناک باشد؛ چراکه آنها با ترکیه در ارتباط هستند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.