بخش اخبار بهداشت و سلامت ایرانیان نیوز :

از ابتدای تیر امسال تاکنون ۵۳۰ هزار نفر در شهرستان‌های زابل، نیمروز، هیرمند، زهک و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان تحت تأثیر طوفان‌های ۱۲۰ روزه بوده اند .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عباس شاهسونی ،ر ئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با بیان اینکه در طوفان‌های گرد وغبار و آلودگی هوای شهر‌ها نسبت ذرات PM ۲.۵ و PM ۱۰ متفاوت است، گفت : عمده ذرات معلق موجود در گرد و غبار را ذرات معلق PM ۱۰ تشکیل می‌دهد هرچند که ذرات PM ۲.۵ هم در آن‌ها موجود است؛ به عنوان مثال زمانی که غلظت ذرات PM ۱۰ در طوفان گرد و غباری هزار میکروگرم بر متر مکعب باشد قاعدتا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد غلظت ذرات PM ۲.۵ بوده است که بسیار بالاتر از استاندارد بوده و برای سلامتی خطرناک است.۱۸۳۸ مراجعه درمانی در طوفان‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تفاوت دیگر در جنس ذرات است، بیان کرد: جنس ذرات موجود در طوفان گرد و غباری بیشتر از ترکیبات معدنی مانند سیلیس، آهن و آلومینیوم است، اما در هوای شهر‌ها اغلب بخش آلی این ذرات و فلزات سنگین در هوا وجود دارد. به طور کلی، هم طوفان‌های گرد و غباری و هم آلودگی هوای کلانشهر‌ها برای سلامت انسان خطرناک است.

دکتر شاهسونی ادامه داد: ما در مناطق سیستان و بلوچستان اکنون شاهد طوفان‌های ۱۲۰ روزه هستیم که از گذشته وجود داشته است، ولی تعداد روز‌های آن و شدتش افزایش یافته و با توجه به خشکسالی‌هایی که در منطقه وجود دارد، تداوم این مشکل دور از انتظار نیست. در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور هم چنین مشکلی را شاهد هستیم؛ در واقع بخشی از منابع طوفان‌های گرد و غباری در داخل کشور و بخشی دیگر هم مربوط به خارج از کشور است که بیشتر در فصل‌های بهار و تابستان این مشکل را رقم می‌زند.

شاهسونی افزود: متاسفانه در چند روز گذشته در زابل طوفان‌های گرد و غباری داشتیم که تعدادی از هموطنان را مجبور به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی کرده است و تعدادی بستری هم داشتیم که نشان دهنده تاثیر طوفان‌های گرد و غباری بر سلامت افراد است و براساس دستورالعمل مدیریت شرایط اضطرار گرد و غبار انتظار می‌رفت اقدامات بهتری انجام می‌شد.

دکتر شاهسونی از مردم سیستان و بلوچستان خواست که از ماسک و یا پارچه‌هایی استفاده کنند که میزان ورود ذرات معلق به سیستم تنفسی را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: گروه‌های حساس شامل زنان باردار، سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی باید از ماسک استفاده کنند.

از ابتدای تیر امسال تاکنون هزار و ۸۳۸ نفر در استان سیسیتان و بلوچستان به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این تعداد ،۸۹ مورد بستری و هزار و ۷۴۹ مورد درمان و ترخیص شده اند. 

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.