بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

ابهام مجدد شورای نگهبان در خصوص مصوبه حمایت از افشاگران فساد/ ایراد مجمع به انتخابات تناسبی در تهران


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز با اصحاب رسانه، گفت: در مدت گذشته لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کرواسی درخصوص کمک و همکاری گمرکی بررسی شد که با ایراد استفاده از واژگان و اصطلاحات غیرفارسی‌ مواجه شد و با توجه به رفع آن با ایراد دیگری مواجه نیست و مصوبه تایید شد.


وی ادامه داد: مصوبه حمایت از افشاگران فساد مورد ایراداتی بود که در جلسات مختلف این ایرادات از سوی مجلس شورای اسلامی برطرف شده و تنها چند ابهام باقی مانده و ان‌شاءالله بعد از برطرف شدن آن آمادگی بررسی مجدد را داریم.


طحان نظیف درباره طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌ها مطرح بود. این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی انتخابات و حقوق مردم و داوطلبان تلاش‌هایی داشته است. اگرچه بارها به اصلاح قانون انتخابات تاکید کرده بودیم، اما این مصوبه را مانند هر مصوبه دیگری در شورای نگهبان بررسی کردیم که ایرادات و ابهامات متعددی را به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان عمده اشکالات برطرف شد و صرفاً چند مورد باقی مانده که به زودی به مجلس منعکس خواهیم کرد.


وی ادامه داد: طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد بعدی است، این مصوبه طی مدتی که نشست خبری نداشتیم، دو مرحله رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان داشت که تقریباً در اکثریت مواردی که مجلس اصلاحاتی انجام داد، ایرادات رفع شد اما در مواردی هم مجلس شورای اسلامی اصلاحی را به عمل نیاورد و این به معنای اصرار مجلس به مصوبه خود است و طبیعتاً طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.


سخنگوی شورای نگهبان درباره شفافیت جلسات مجمع تشخیص گفت: شفافیت موضوعی است که عملکردها را بهبود می‌بخشد ما در شورای نگهبان بدون هیچ الزام قانونی در این حوزه پیشگان بودیم لذا شفافیت، نظارت عمومی بر قانون اساسی را توسعه می‌دهد اما بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، تدوین مقررات مجمع بر عهده خود مجمع است و اعضای مجمع باید خودشان نسبت به اصلاح مقررات داخلی این مجمع تعیین تکلیف کنند.


وی درخصوص  مصوبه مجلس مبنی بر تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران گفت: ما در مرحله قبل نسبت به اصل تناسبی شدن انتخابات مشکلی نداشتیم و نسبت به برخی موارد آن ابهاماتی داشتیم که با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس تمامی ابهامات و ایرادات ما نسبت به این موضوع مرتفع شد. البته هیئت عالی نظارت مجمع ایرادات نسبتا اساسی به این مصوبه داشت که برخی از این ایرادات برطرف شده اما برخی دیگر از این ایرادات تا آخرین مکاتبه ما با مجمع تشخیص باقی بود. البته ما اطلاعی از  آخرین نظر هیئت عالی نظارت در رابطه با تناسبی شدن نداریم.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.