بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

مطالبه عمومی از دستگاه قضایی احقاق حق است


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، همزمان با هفته قوه قضاییه امروز شنبه سوم تیرماه نمایشگاه دستاوردهای آموزشی و پژوهشی قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام مرتضوی مقدمرئیس دیوان عالی کل کشور و حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور افتتاح شد.


مرتضوی مقدم در این مراسم باگرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی گفت: زحماتی که آن مرد بزرگ در ظهور انقلاب، قانون اساسی و پایه گذاری نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی دینی و اسلامی کشید بی نظیری بود.


 وی ادامه داد: هر سال سالگرد این عزیز که توسط منافقین کوردل به فیض شهادت نایل شد با شکوه‌تر برگزار می‌شود.


رییس دیوان عالی کشور با اشاره به ۱۹اصل قانون اساسی گفت: مطالبه عمومی از دستگاه قضایی احقاق حق است که این مهم باید در فضای آرام صورت گیرد.


مرتضوی مقدم گفت: قاضی باید در فضای آرام باشد تا بتواند به وظیفه خود بپردازد در دستگاه قضایی پرونده‌های زیادی مطرح می‌شود و موضوعات مختلفی مطرح می‌شود جوسازی علیه یا له افراد پرونده دار کار را برای قاضی دشوار می‌کند.


وی گفت: قاضی باید برای انجام وظیفه قانونی خود در فضای آرام و بدون جو و فضا سازی اشخاص باشد.


مرتضوی مقدم افزود: برخی دوست دارند فضایی ایجاد کنند و در آن فضا دستگاه قضایی را مجبور کند در یک مسیر غیر عادلانه حرکت کند و نتواند به وظیفه قانونی خود عمل کند، اما قضات شریف و عزیز به ویژه همکاران عزیز ما در دیوان عالی کشور و قضات عالی رتبه و شاخص نظام قضایی هستند و وظیفه خود می‌دانند و کار خود را به درستی انجام می‌دهند.


وی گفت: نکته مهمی را که باید در نظر بگیریم این است که پیش داوری تا رسیدن به نتیجه نهایی ممنوع است تا به رسیدگی‌های کامل نپردازیم و و دفاعیات اصحاب دعوای را نشناسم نمی‌توانیم تصمیم عادلانه بگیریم.


 مرتضوی مقدم با بیان اینکه در دستگاه قضایی همیشه حق و باطل در هم نهفته است گفت: قاضی است که با درایت خود حق را از لابه لای این همه باطل بیرون می‌کشد و در نهایت حکم را صادر می‌کند.


رییس دیوان عالی کشور گفت: قضات شریف و همکاران ما همواره در این زمینه تلاش می‌کنند، اما همواره رسیدن به حق و اجرای عدالت دشوار است.


وی در پایان گفت: نمایشگاه دستاوردهای سازمان‌ها و معاونت‌های وابسته به قوه قضاییه که در آن دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند تنها گوشه‌ای کوچک از خدمات و زحمات بخش‌های مختلف قوه قضاییه که امروز آن را مشاهده می‌کنیم.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.