بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

برنامه توسعه ۷ ساله بدون کار و تلاش و علم حاکمیت و ملت محقق نمی‌شود


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان این‌که در ۲۸ خرداد رئیس جمهور با الهام از برنامه هفتم توسعه لایحه توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به مجلس تقدیم کردند، گفت: سند توسعه راهبرد خردمند کشور و تعیین کننده نقشه راه قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی کشور و نظام است و این زاویه دارای جایگاه بسیار مهمی است.


خطیب این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: از آموزه‌های دینی بسیار استفاده می‌شود و توسعه سیاسی و اجتماعی نیازمند برنامه ریزی صحیح و اثر بخش است. اگر ما در برنامه‌های اجتماعی هدف مشخصی را تببین نکنیم قطعا به نتیجه نمی‌رسیم.


وی افزود: قرآن کریم به خوبی جایگاه برنامه و نهاد اجرایی دارای سلامت را برای رشد اقتصادی تبیین نمونده است. در برنامه سیاسی حضرت یوسف کاملا مشهود است، پیامبر الهی با علم، خرد و تحلیل درست از کشور مصر برنامه پیشنهادی خود را برای فرد نخست ارائه کرد. درک درست از تهدید و فرصت داشت. حضرت یوسف با آینده‌گری گام برداشت که با نگاه امروز یک قدرت اسلامی است. حضرت یوسف بر یک اصل کلیدی متمرکز بود یعنی اصل فرهنگی و دینی و می‌خواهد از یک کشور مشرک یک کشور دینی بسازد. حضرت یوسف تببین هدف داشت و راهبردهای نتیجه گرا داشت؛ واقعا باید در مقابل مدرسه قرآن زانو زد.


ابوترابی فرد ادامه داد: حضرت با اشراف بر این حقیقت که اجرای درست برنامه نیازمند توانمندسازی دولت است، پیش رفت؛ چرا که اگر قوای سه‌گانه هماهنگ و توانمند نباشند و نگاه بخشی نداشته باشند برنامه بر روی زمین می‌ماند.


وی یادآور شد: حضرت یوسف مدیریت آراسته به علم را در دستور کار قرار داد. حضرت یوسف با عنوان نگاه علمی زمینه کارایی دولت وقت را به ثمر نشاند، ۲ راهبرد علمی و نتیجه برای تحقق رشد علمی برای توسعه اقتصادی به کار گرفت؛ ستون فقرات مصر کشاورزی بود، حضرت یوسف یک برنامه ۷ ساله تدوین کرد . براداران و خواهران برنامه توسعه ۷ساله بدون کار و تلاش و علم حاکمیت و ملت قطعا محقق نمی شود.


خطیب این هفته نماز جمعه تهران عنوان کرد: تولید مستمر، مداوم و انبوه راهبرد اول است و راهبرد دوم در کنار تولید حداکثری مصرف حداقلی است.


وی خاطر نشان کرد: اگر ۲۰درصد گازی که با سختی و تلاش تولید می‌کنیم برای صادرات تخصیص دهیم با یک توسعه حداکثری روبه‌رو خواهیم بود ایران قدرتمند با تغییر ریل در بدنه جامعه روبه رو خواهد شد.  برنامه ۷ساله دوم حضرت یوسف یک بازار بزرگ با یک ثروت انباشته است.


ابوترابی فرد اظهار داشت: امیدواریم ملت عزیز حکمرانان را برای تحقق برنامه هفتم توسعه کمک کنند.


خطیب نماز جمعه تهران گفت: با مسائل گوناگونی روبه‌رو هستیم، سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به آمریکایی لاتین دارای دستاورد سیاسی، اقتصادی تعیین کننده‌ای است.


وی افزود: بنیاد دفاع دموکراسی ها در آمریکا می‌نویسد چشم انداز این سفر متفاوت است ، چین، ایران و روسیه در سال۲۰۲۳ سعی می کنند از مداخله آمریکا جلوگیری کنند، ونزوئلا به یک منطقه برای انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است.


وی افزود: نکته دیگری که شایسته بررسی است عقلانیت نسبی غرب در رویارویی با جمهوری اسلامی ایران است، این جایگاه اقتدار آفرین و ظرفیت استثنایی در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پیشگام بر قدرت اقتصادی است که تحت رهبری، رهبری معظم انقلاب اسلامی به دست آمده است.


ابوترابی فرد اشاره کرد: همان طور که پیروزی ملت ایران بر استبداد شاهنشاهی و پیروزی افتخار آفرین در دفاع مقدس دستاورد ملت ایران تحت فرماندهی امام خمینی بود، باید این سرمایه بزرگ را قدر شناخت و بی اعتنا به ذخایر دنیا و تسهیلات نظامی افتخار گذاشت.


وی خاطرنشان کرد: حوزه دیگری که وزرا اشاره می کنند، حوزه مهم قوه قضاییه است، در ایام شهادت معمار متفکر و هوشمند دستگاه قضایی ایران آیت الله شهید دکتر بهشتی و یاران و همرزمان پر افتخار او در هفته قوه قضائیه قرار داریم.


خطیب نماز جمعه  تهران گفت: در قانون اساسی قوه قضاییه دارای نقش بی بدیلی است و استقلال قوه قضاییه ما در جهان مثال زدنی است. چهره‌های هوشمند دانشگاهی و قضا تصریح می‌کنند هیچ‌گونه دخالتی از دستگاه ها در قوه قضاییه ما ممکن نیست.


وی افزود: اقدامات یکسال گذشته در قوه قضاییه حکایت از بینش عمیق و آینده نگری در این قوه به ویژه با ریاست محترم این قوه دارد. امروز عملکرد دستگاه قضایی با برنامه برای رضایت مندی مردم از سوی جامعه دانشگاهی قابل قبول است.


ابوترابی فرد با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: سند برنامه هفتم در ۷ فصل و ۲۶ بند توسط مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی‌اش ابلاغ شده است که شایسته است مسئولین قوای ۳گانه و همه دستگاه ها به آن توجه کنند و به گونه‌ای مطرح شود که مطالبه ملت فراهم شود. شفافیت درآمد و هزینه های شرکت‌های دولتی، شفافیت بدهی های دولت، شفایت درآمد و هزینه‌ها، تک رقمی شدن تورم از جمله این مسائل است که این قله ها بدون عزم و اراده تحقق پیدا نمی‌کند.


وی افزود: این بندها و بندهای دیگر  بر اصولی پایدار است که همان اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی است که متوقف بر انضباط مالی و احصا و شفاف سازی بدهی دولتی و تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام و مدیریت اجرایی خوب و کاهش تصدی گری دولت است بدون این اقدامات ما نمی‌توانیم به اصلاح بودجه که نگاه رهبر انقلاب اسلامی منطبق بر درآمدها و هزینه ها است، دست پیدا کنیم.


وی افزود: کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود  ۳۰۴ هزار میلیارد تومان بود که رفع این امر نیازمند بودجه ریزی درست و همراهی ملت بزرگ با دولت  است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.