بخش اخبار بهداشت و سلامت ایرانیان نیوز :

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، تحقیق جدید دانشگاه منچستر انگلیس نشان می‌دهد ویروس هرپس خطر بروز آلزایمر را در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد بروز زوال عقل هستند، افزایش می‌دهد.تاثیر تبخال بر ایجاد آلزایمر
بر اساس این تحقیق، درمان تبخال با دارو‌های ضد ویروس راهکار مناسبی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به ویرس هرپس است؛ داروی ضد ویروسی اسیکلوویر از رشد و تکثیر ویروس HSV۱ جلوگیری می‌کند و سطح بتا آمیلویید و tau را که ناشی از ویروس HSV۱ هستند، کاهش می‌دهد؛ این دو پروتئین عامل اصلی بروز آلزایمر قلمداد می‌شوند.
بر اساس این تحقیق، ویروس HSV۱ در بدن نیمی از بزرگسالان وجود دارد، اما هنوز تاثیر دقیق آن بر مغز مشخص نیست و نمی‌توان این ویروس را عامل همه موارد ابتلا به آلزایمر دانست. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد ویروس هرپس بسیاری از افراد را در کودکی آلوده می‌کند و به طور غیر فعال و نهفته در سیستم عصبی باقی می‌ماند. استرس می‌تواند منجر به فعال شدن ویروس و بروز تبخال شود.
محققان احتمال می‌دهند این ویروس به واسطه التهاب در مغز در بروز آلزایمر نقش دارد و عواملی مانند استرس، عفونت‌های میکروبی و سرکوب سیستم ایمنی ویروس را فعال می‌کند. این عوامل در افراد حاوی ژن APOE۴ شدیدتر است. پژهشگران ارتباط بین بروز بیماری آلزایمر و ژن بیان کننده آپولیپو پروتئین APOE۴ را ثابت کرده اند. در برخی منابع ذکر شده است که وجود این ژن در بدن یک فرد می‌تواند ضریب ابتلای او به بیماری آلزایمر را تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.