بخش اخبار اقتصادی ایرانیان نیوز :

امکان برقراری تماس تصویری در کشور فراهم شد


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، اگر بخواهیم به استفاده فناوری VoLTE  در کشورهای دیگر نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که تا سال 2018 خدمات صوتی VoLTE در 83 کشور جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، چین و حتی ترکمنستان، ماکائو، گرجستان، ایسلند، پرو، ایسلند، کانادا، کلمبیا، شیلی و پاناما با بیش از 40 اپراتور راه‌اندازی و در اختیار مشترکان قرار گرفت. پس از راه اندازی فناوری VoLTE در کشور کره جنوبی به عنوان اولین شرکت‌ ارائه دهنده این خدمات در سال 2012 ، سپس کشورهای امریکا و ژاپن در سال 2014 و سپس اپراتورهای اروپایی در سال 2015 استفاده از فناوری  VoLTE را نیز آغاز کردند و درحالی که در چین از سالهای 2015 و 2018 این فناوری به مشترکان تلفن همراه ارائه شد. براساس گزارشی که در سال 2019 منتشر شد، بیش از 194 اپراتور در 91 کشور از جمله ایران خدمات VoLTE را ارایه می‌کردند. اما در زمینه ارتباط تصویری شرایط متفاوت است، فناوری ViLTE تا سال 2019 و پیش از شیوع کرونا، تنها در بخشی از مناطق جهان راه‌اندازی شده بود و بسیاری از کشورها در حال تحقیق و توسعه برای راه‌اندازی این سرویس بودند.


 


توسعه فناوری ViLTE در سال 2019


در آن زمان بیش از 90 درصد دستگاه‌هایی که از VoLTE و ViLTE پشتیبانی می‌کردند، تلفن‌های هوشمند بودند و شرکت‌های سامسونگ و هواوی بالاترین سهم را در میان این شرکت‌ها داشتند. به طور کلی این فناوری‌ها با هدف تماس بی‌سیم بر اساس تلفن همراه راه‌اندازی شده بود.


اما این توسعه همچنان ادامه دارد، بر اساس آخرین گزارشی که در میانه سال 2022 منتشر شده، انتقال از شبکه‌های سنتی به شبکه‌های مبتنی بر VoLTE به خوبی ادامه دارد و بیش از نیمی از مشترکین در سراسر جهان از VoLTE استفاده می‌کردند. در آن مقاله پیش‌بینی شده بود که تا پایان 2022 بیش از 4.6 میلیارد نفر برای ارتباط صوتی از VoLTE استفاده خواهند کرد.


نکته‌ای که باعث اوج گیری مجدد سرعت توسعه این فناوری شده، راه اندازی شبکه‌های 5G است. مدل‌های مجهز به VoLTE، به طور فراگیر در تمامی مناطق و فرکانس‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و در دسترس هستند. دستگاه‌هایی که با استفاده از قابلیت‌های VoLTE ساخته شده‌اند، از چیپ‌ست‌هایی بهره می‌برند که از صدای HD، صدای HD پلاس، تماس ویدیویی و SRVCC پشتیبانی کنند.


در ادامه مسیر این فناوری، رفته‌رفته تماس تصویری مبتنی بر شبکه نسل چهارم نیز توسعه یافت و حتی در کشور ما نیز ViLTE برای نخستین بار پیاده‌سازی و بر بستر شبکه تجاری یکی از اپراتورهای تلفن همراه اجرایی شد.


مشترکان با استفاده از این سرویس قادر خواهند بود بدون استفاده از هیچ اپلیکیشن یا برنامه واسطی، با یکدیگر تماس تصویری برقرار کنند. البته برای استفاده از سرویس “مکالمه تصویری” نیاز است که این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد.


لازم است بدانید که تعرفه تماس تصویری همراه اول که نیاز به نصب هیچگونه نرم‌افزار و اپلیکیشنی ندارد، در حال حاضر همانند یک مکالمه صوتی معمولی است؛ بنابراین دریافت این نوع تماس برای دریافت‌ کننده تماس، رایگان است.


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.