بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران بررسی و تصویب شد


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در یکصد و چهل و چهارمین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت در جریان بررسی لایحه شهردار در خصوص «تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» با بیان اینکه جزئیات تفریغ بودجه در کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد، گفت: ما فرصتی که به شهرداری برای پاسخگویی به بندهای این گزارش دادیم، فرصت کمی بود و شهرداری نیز درگیری‌هایی داشت و پیش از این که پاسخ‌ها را ارسال کند، از حسابرس گزارشات را دریافت کردیم، زیرا ممکن بود در صورت پاسخ شهرداری، بسیار از بندها حذف شود.


وی افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه توافق شد که تمام مواردی که شهرداری تهران ادعا می کند برای آن پاسخ دارد، ارائه شود. در حال حاضر اگر شهرداری ۱۵ اردیبهشت حساب‌ها را ببندد و گزارش به حسابرس ارائه شود، حسابرسی‌ها نیز آغاز خواهد شد. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل اختصاص یافته بود که با توجه به موضوع حقوق و دستمزد به ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. در سال ۱۴۰۰ شهرداری در نهایت ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای کمتر اختصاص داد و تفاوت چندانی با اصل بودجه پیش‌بینی‌شده نداشت و در حوزه هزینه‌ای با کاهش روبه‌رو بود. 


ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی لایحه تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: سال ۱۴۰۰ بین دوره پنجم و ششم مدیریت شهری مشترک بوده است و شاهد آن هستیم که گزارش تفریغ بودجه مدیریت پنجم و گزارش چندماهه دوره ششم در سال ۱۴۰۰ اصلا مطلوب نبود و بدون استثنا شاهد انحراف بودیم.


وی با تاکید بر این که بر اساس گزارش، در سال ۱۴۰۰ بیشترین کاهش در ماموریت‌های مدیریت شهری متعلق به حمل‌ونقل است، خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش نیز در بخش فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی است. در واقع، هزینه‌ها افزایش یافته و از سویی دیگر، بودجه در بخش حمل‌ونقل کاهش یافته است.


عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این که می‌گوییم می‌خواهیم حمل‌ونقل در اولویت باشد، حداقل در سال ۱۴۰۰ این اولویت را ندیدیم. ۴۰ تبصره در بودجه سال ۱۴۰۰ داشتیم که تقریبا هیچ‌کدام از تبصره‌ها اجرایی نشده و یا حداقل اجرا را داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۸ درصد درآمد کسر پارکینگ جای دیگری هزینه شده و پارکینگ ساخته نشده است که انحراف بسیار بزرگی به شمار می‌رود. 


رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اوراق مشارکتی که برای خط ۶ مترو منتشر شده است، در این بخش هزینه نشده و ممکن است در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ به این موضوع پرداخته شود. همچنین لیست کمک‌هایی که ما تصویب می‌کنیم که در اختیار مؤسسات قرار بگیرد، به دست ما نرسیده است. 


امانی با بیان این که گزارش تفریغ به این پرداخته بود که شهرداری در سال ۱۴۰۰ در بخش مالی بر اساس مصوبه شورا عمل کرده است یا خیر، یادآور شد: وقتی ما از این گزارشات عبور کنیم ابزاری برای نظارت بر شهرداری نخواهیم داشت. در شرایطی که در سال ۱۴۰۰، ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود وشهرداری بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه را محقق کرد، پس چرا شهرداری متمم به شورا ارائه نداد.


وی با بیان این که تفریغ بودجه یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی ما برای اصلاح است، تصریح کرد: هم کمیسیون برنامه و بودجه، هم شورا و هم شهرداری از گزارشات تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ استفاده کنند تا نواقص و ایرادات به حداقل برسد.


پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: ما می‌توانیم با این ابزار نقاط ضعف شهرداری را برطرف کنیم، اما باید در نظر بگیریم که ریل‌گذاری در سال ۱۴۰۰ توسط مدیریت شهری پنجم انجام شده بود و شهرداری در دوره جدید در حال شکل‌گیری بود و می‌توان در گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ موارد را بررسی کرد.


مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز گلایه‌مندی در خصوص عوارض قطع اشجار گفت: در سال ۱۴۰۱ بخش عمده‌ای از پول عوارض قطع اشجار باقی مانده و هنوز باغاتی که باید خریداری می‌شد، خریداری نشده است. البته چهار باغ را شهرداری خریداری کرده که قابل تقدیر است، ولی مابقی مانده و باید تعیین تکلیف شود و تملک صورت بگیرد، چراکه با توجه به رشد تورم، ارزش این ارقام از بین می‌رود. تملک باید به اتمام برسد و باغات به بوستان تبدیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.


مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران گفت: امروز یوم‌الحساب گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ است. پشت تریبون رفتن و صحبت کردن از کارها بسیار خوب است و باید به مردم امید داد، اما آنچه اهمیت دارد قوانین و مقرراتی است که در شورا به تصویب رسیده و شهرداری موظف به رعایت آن است.


وی افزود: گزارش سال ۱۴۰۰ با توجه به انحرافات موجود نگران‌کننده است و قطعا شهرداری تهران توضیحاتی برای بندهای این گزارش دارد. گزارش تفریغ سال ۱۴۰۱ که تا پایان شهریورماه قرائت خواهد شد، نشان‌دهنده گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال گذشته خواهد بود و برای مثال مشخص می‌شود که چه میزان بودجه برای بخش حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرده است. 


اقراریان با تاکید بر این که ما بر اساس بودجه مصوب این حساب و کتاب را انجام می‌دهیم، یادآور شد: اگر شهرداری پاسخی دارد، ارائه دهد و اگر پاسخی نیست، مراجع قضایی ممکن است بتوانند ورود کنند. این حسابرسی ملاک و میزان است و اعضای شورا توجه داشته باشند که از امروز وارد بررسی گزارش عملکرد شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری ششم شده‌ایم.


مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با اشاره به افزایش بهره‌وری عملکرد شهرداری در دوره جدید تاکید کرد: باید در این زمینه با دقت بیشتری وارد عمل شویم. متاسفانه موضوع بهای تمام‌شده در شهرداری تشریفاتی و به نوعی بار اضافی به حساب می‌آید و از اطلاعات موجود بهره‌برداری نمی‌شود.


وی افزود: بودجه‌ریزی ما باید عملیاتی باشد، اما هنوز سنتی و با رویکرد افزایشی است. البته به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی پیش رفته‌ایم، سرعت ما بسیار کم است و باعث می‌شود بهره‌وری به شکلی که می‌خواهیم مطلوب نباشد.


بابایی با بیان این که بودجه سال قبل ۴۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب محقق شد، خاطرنشان کرد: قسمتی از درآمدها در سه ماه پایانی سال محقق شده و به دنبال آن تخصیص اعتبار صورت نگرفته است و با توجه به این موضوع از شهرداری تهران می‌خواهیم لایحه‌ای ارائه دهد تا براساس آن وام کوتاه‌مدت دریافت کند تا شاهد افزایش بهره‌وری باشیم. 


حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم رعایت ماده ۲۸ در خصوص هزینه‌کرد بودجه‌هایی که در اختیار شهردار قرار دارد، عنوان کرد: این که ارقام هزینه شد، در گزارش لحاظ شده است، اما تفکیک هزینه‌ها به صورت فیزیکی اعلام نشده است. همچنین برخی هزینه‌های اختصاصی در بخش‌های دیگر صرف شده است، برای مثال هزینه عوارض قطع اشجار در بخش حقوق هزینه شده است.


سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی لایحه «تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» گفت: گزارشات سال ۱۴۰۱ باید به گونه‌ای ارائه شود که متناسب با پیشرفت فیزیکی باشد. میزان افزایش اعتبار بخش فرهنگی و اجتماعی ۱۲ میلیارد تومان بوده و این بخش همواره در تخصیص مظلوم بوده است.


گفتنی است، براساس گزارش حسابرسی درباره تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، درآمدهای شهرداری در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که پس از اصلاح به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. بودجه درآمدی سال ۹۹ در جمع ۳۰ هزار میلیارد تومان بود و برآوردهای سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۹۹ بود و در نهایت ۴۴ هزار میلیارد تومان بودجه درآمدی محقق شد.


در نهایت لایحه تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران که به صورت ماده واحده به شورای شهر ارائه شده بود، با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.