بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

انتقاد از تمکین نکردن شهرداری از مصوبه نظام‌نامه مشارکت محله‌ای


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر خود در یکصد و چهل و چهارمین جلسه درون ششم پارلمان شهری پایتخت با تاکید بر لزوم بهبود نظام پرداخت عادلانه و هماهنگ کارکنان شهرداری تهران اظهار داشت: از ابتدای تشکیل شورای ششم، دغدغه جمعی اعضای شورای اسلامی شهر حقوق و مزایای کارکنان خدوم شهرداری تهران بوده است. این مطالبه در سال ۱۴۰۱، سبب تدوین بسته‌های خرسندساز برای کارکنان شهرداری تهران شد.


وی افزود: با توجه به ضرورت پرداخت عادلانه به کارکنان، نگرانی‌هایی نسبت به پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وجود دارد. گاها شکاف بین بیشترین و کمترین حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری تهران بین سازمان‌ها و شرکت‌های زیرحوزه یک معاونت مشاهده می‌شود و این دغدغه هم‌اکنون بیشتر بین کارکنان تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که نیروهای ثابت و بدنه باتجربه و قدیمی شهرداری تهران هستند، احساس می‌شود و روند مذکور موجب کاهش انگیزه و بهره وری کارکنان می‌شود.


رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: علی‌رغم مکاتبات صورت‌گرفته توسط مجموعه مدیریت شهری تهران جهت اخذ مجوز سازمان امور استخدامی‌ برای به‌کارگیری نیروهای جدید، باید این موضوع با سرعت بیشتری پیگیری شود تا مدل تنوع در استخدام در نیروی انسانی را ساماندهی کنیم تا به این صورت عدالت در پرداخت هم مدنظر قرار گیرد. همچنین از شهرداری تهران انتظار می‌رود در برخی موارد از قبیل حق مسکن، حق ناهار، حق کارشناسی و مخصوصا فرمول محاسبه اضافه‌کار پرسنل مطلوب‌تر عمل کند.


شمس احسان در پایان گفت: به دلیل اهمیت موضوع و لزوم نقش‌آفرینی فعالانه مجموعه مدیریت شهری تهران در بالا بردن کیفیت معیشت پرسنل، حفظ عزت نفس این عزیزان و اتخاذ تدابیر لازم برای بهبود نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه کارکنان شهرداری تهران، شهردار محترم باید در این زمینه اقدامات مقتضی را ترتیب دهد و گزارشی از نحوه حل این مسائل ارائه کند.


انتقاد از اجرا نشدن مصوبه نظام‌نامه مشارکت محله‌ای


احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکر امروز خود از عدم تمکین شهرداری نسبت به اجرای مصوبه نظام‌نامه مشارکت محله‌ای انتقاد کرد و گفت: همان‌طور که استحضار دارید در این دوره مدیریت شهری به منظور هماهنگی اقدامات و برنامه‌های شهرداری در محلات شهر تهران و ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان نهادها، سازمان‌های دولتی و عمومی ارائه‌کننده خدمات در مقیاس محله‌ای و در راه ایجاد زمینه‌های مشارکت محله‌محور شهروندان و استفاده از ظرفیت عظیم شورایاری‌ها و رهایی از بلاتکلیفی که حاصل آن تعطیلی سراهای محله و عدم استفاده از نمایندگان محلات در شورایاری‌ها نبود، نظام‌نامه مشارکت محله‌ای شهروندان در مدیریت شهری در جلسه ۷۷ شورا در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ تصویب شد و در شهریور ۱۴۰۱ بعد از طی کردن مسیر قانونی لازم الاجرا و به شهرداری ابلاغ شد.


وی افزود: بر اساس بند ۳-۱ و سایر بندهای ماده ۳، ستاد هماهنگی مشارکت‌های محله‌ای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از ارکان مهم تعیین شده است که به جهت شان سیاست‌گذاری، نظارتی و مرجع بودن آن به منظور تصویب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی، اجرای کل نظام‌نامه موکول به شکل‌گیری این ستاد خواهد بود. در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ نیز با معرفی کمیسیون‌های مربوطه و رای‌گیری، اعضای ستاد هماهنگی انتخاب شدند، البته یاد آور می‌شوم در این رای‌گیری شرایط بند ب قسمت اول ماده ۳ که مقرر داشته بود ۵ عضو از کمیسیون‌ها باید به انتخاب و معرفی کمیسیون‌ها باشد، رعایت نشد و اولین گام در رعایت نکردن مصوبه‌ای که خود اعضای شورا تصویب کرده بودند، برداشته شد.


عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ستاد مذکور ۶ جلسه در سال ۱۴۰۱ تشکیل داد، لیکن ۴ عضو محترم ستاد فقط در دو جلسه آن شرکت کردند، در سال جدید نیز برگزاری یک جلسه لغو و جلسه بعدی که انتخاب رئیس در دستور کار بوده است، آبستراکسیون شده و جلسه تنها با حضور سه عضو به حد نصاب نرسیده است، گویا آبستراکسیون صرفا معطوف به صحن علنی شورا نبوده و در جلسات دیگر نیز اتفاق می‌افتد.


صادقی یادآور شد: برخی از اعضای ستاد مذکور معتقدند که رییس ستاد از بین ۷ عضو ستاد انتخاب شود، در صورتی که تبصره بند ۱-۳ نظام‌نامه به صراحت اشاره دارد که رئیس ستاد از بین دو نفر عضو کمیسیون فرهنگی انتخاب شوند و لذا برخی دیگر با اعتقاد به استناد همین مصوبه می‌گویند رئیس ستاد را انتخاب کنیم تا کارها به تعویق نیافتد و ستاد شکل گیرد، سپس با طرح یک یا دوفوریتی خواستار تغییر مصوبه شورا شوند که تا کنون نه رئیس انتخاب و نه طرحی به شورا ارائه شده است.


عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همان‌طور که ملاحظه می‌کنید دومین گام برای عدم تمکین از اجرای مصوبه که توسط اعضای شورا به تصویب رسیده بود، در کوتاه‌تر از چند ماه برداشته شد. اعضای محترم به خاطر دارید من در جلسه بررسی نظام‌نامه پیشنهاد دادم انتخاب رئیس مشارکت محله‌ای از بین ۷ عضو ستاد باشد، ولی رای نیاورد، لذا سوالی که در ذهن متبادر می‌شود این است که چرا برخی از دوستان که نظر به انتخاب رئیس از بین ۷ عضو دارند، آن روز سکوت اختیار کرده بودند و به این پیشنهاد رای ندادند.


صادقی اضافه کرد: امروز شهرداری در اجرای نظام‌نامه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و همه اعضای شورا می‌دانند که بررسی دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های پیشنهادی در ستاد به چه میزان وقت نیاز دارد، تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناظران محله‌ای ۳۵۳ محله که یک سوم ترکب هیات امنا را تشکیل می‌دهد، به چقدر زمان نیاز دارد، حال آیا با این رویه امکان اجرایی شدن نظام نامه در این دوره وجود دارد؟


وی در پایان گفت: این حقیر بابت انتخاب نشدن رئیس ستاد در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۱ تذکری دادم و چرایی آن را از هیات رئیسه محترم شورا جویا شدم که تا کنون پاسخی به بنده داده نشده است، اگر هیات رئیسه خود را ملزم به پاسخ به تذکرات اعضا نکند، چگونه از شهرداری توقع داشته باشیم به موقع پاسخ اعضا را بدهد؟ لذا از هیات رئیسه استدعا دارم برای حفظ شأن مصوبات شورا نسبت به موضوع ورود نماید تا این مشکل در اسرع وقت مرتفع شود.


لزوم بررسی موضوع تعرض به اراضی شهری در منطقه ۱۸


ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران در تذکر امروز خود بر لزوم بررسی موضوع تعرض به اراضی شهری در منطقه ۱۸ تاکید کرد و گفت: اخباری که البته هنوز بنده بررسی نکرده‌ام از منطقه ۱۸ تهران در محدوده بازار آهن شادآباد و تقی‌آباد می‌رسد که برخی در حال تعرض به اراضی شهری هستند، گفته می‌شود در باغی به نام ایتالیا سکوهایی گذاشته شده است، درخواست دارم که در اوج فعالیت‌هایی که شهرداری تهران دارد، شاهد از دست رفتن منابع و اراضی شهر نباشیم.


وی در ادامه به مناسبت «روز معلم» و شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری اشاره کرد و گفت: امروز سالروز شهادت مرد بزرگی است که حق بزرگی بر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و چارچوب فکری نظام مدیون خلاقیت‌های فکری و اندیشه سترگ اوست.


امانی ادامه داد: در هنگامه‌ای که مکتب‌های فکری مارکسیسم جاذبه‌ای خیره‌کننده داشت و در جهان عرضه اندام می‌کرد و در کشور ما قبل از انقلاب اسلامی در مراکز علمی و دانشگاهی به ویژه در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در حال ریشه دواندن و جذب جوانان و دانشجویان ما بود، این استاد شهید بود که یک تنه همچون سدی آهنین البته از نوع نرم و فرهنگی مبانی فکری مارکسیسم را به چالش کشید، با پشتوانه فلسفی استادن خود، حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، هم با قلم و هم با بیان خود فریبنده بودن و سستی دستاوردهای مارکسیسم را اثبات کرد.


عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: هنگامی که گروهی تلاش کردند با ملغمه‌ای از مبانی فلسفی مارکسیسم و رنگ و لعابی از اسلام، از سال ۵۲ به بعد مسیر فکری امت اسلام را به انحراف بکشند، باز او بود که فریاد زد و اولین فردی بود که اعلام خطر کرد، از نفاق و اتحاد سخن گفت و بالاخره قربانی همین مبارزه فرهنگی شد.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.