سند ملی برنامه درسی در خیلی از کشورها اصلا وجود ندارد/ سیاستگذاری و مدیریت آموزشی را به سمت آموزش تلفیقی برده‌ایم

بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

سند ملی برنامه درسی در خیلی از کشورها اصلا وجود ندارد/ سیاستگذاری و مدیریت آموزشی را به سمت آموزش تلفیقی برده‌ایم


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سند برنامه درسی ملی و اجرای آن موضوعی است که در حیطه عمل معلمان گنجانده می‌شود، یعنی تحقق آن در گرو همت معلمان در کلاس‌های درسی و دانش افزایی آن‌ها در اوقات فراغت از مدرسه است. بنابراین این سند و اجرایی شدن آن امری تزریقی نیست که از بالا دستور داده شود، بلکه لازم است معلمان در این مسیر حرکت کنند؛ تحرک و قرارگیری در این مسیر به معنای شکل گیری یک الگو و ساختار در راستای تدوین شیوه تدریس و نقشه راه برای معلمان است. 


رسالت برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی در سطوح ملی تا محلی است تا مفاهیم آموزشی و تربیتی به صورت نظام‌مند و ساختار یافته در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و محیطی مدرسه به فضایی مناسب جهت رشد دانش آموزان در ساحت‌های مختلف تبدیل شود؛ این یعنی سند برنامه درسی ملی همان شیوه و الگوی تدریس در مدارس کشور است.


«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه  وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با شیوه تدریس معلمان و الگویی که برای امر یاددهی و یادگیری در کشور به کار گرفته می‌شود، توضیح داد: شیوه آموزش و تدریس مدارس در کشور اسم خاصی ندارد، اما ما رویکرد مشخص و دقیقی داریم. 


وی تصریح کرد: رویکرد ما در اجرای برنامه‌های آموزش، باید مطابق با چیزی باشد که به صراحت در سند برنامه درسی ملی عنوان شده است. سند برنامه درسی ملی از حوزه‌های تربیتی-یادگیری یازده‌گانه؛ حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، حوزه تربیت و یادگیری قرآن و عربی، حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی، حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی، حوزه تربیت و یادگیری کار و فن آوری، حوزه تربیت و یادگیری علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی، تا قلمرو تدریس و شیوه آموزش ورود داشته و ما باید زمینه تحقق این برنامه را در شیوه تدریس معلمان در کلاس درس فراهم کنیم در واقع سند برنامه درسی ملی همان شیوه تدریس در کشور ماست. 


کاظمی با اشاره به اینکه رویکرد ما در برنامه درسی کسب شایستگی برای دانش آموزان است، بیان کرد: در حال حاضر در متوسطه اول سیاستگذاری و مدیریت آموزش را به سمت آموزش تلفیقی برده ایم. در رویکرد تلفیقی تلاش می‌شود به سمت شایستگی‌ها و استعدادهای موجود در دانش آموزان برویم به این صورت که مثلا در درس علوم هم به نوعی مفاهیم هنر آموزش داده شود یا در درس کار و فناوری نیز سایر حوزه‌ها و ساحت‌های تربیتی مد نظر قرار بگیرد و… این یعنی تلفیق رویکردهای تربیتی که به عنوان شیوه‌ای در تدریس به معلمان پیشنهاد شده است. 


او ضمن تاکید بر اینکه در معاونت متوسطه اجرای تدریس تلفیقی از برنامه‌های مورد توجه است، اظهار کرد: ما برای تحقق این هدف، جشنواره نوآوری‌های آموزشی و الگوهای برتر تدریس را برگزار می‌کنیم. فعالیت‌های معاونت متوسطه و هر اقدامی که در راستای کیفیت بخشی در بعد دانش آموزی و معلمان صورت می‌گیرد، همین هدف را دنبال می‌کند. 


کاظمی ادامه داد: ما برنامه کیفیت بخشی خودمان را تحت عنوان شهید کاظمی آشتیانی در راستای کیفیت بخشی با رویکرد تلفیقی طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم زمینه گفتمانی واحد در سطح استان‌ها ایجاد کنیم و در قالب رویدادهایی از این دست برنامه‌هایی را برای معلمان اجرا کنیم. جشنواره نوآوری‌های آموزشی و الگوهای برتر تدریس در مقطع متوسطه به دنبال جا انداختن مفهوم آموزش تلفیقی است. 


او در پاسخ به سوالی در خصوص الگوبرداری از شیوه‌های تدریس در کشورهای خارجی و نمونه‌های موفق نیز توضیح داد: نمی‌توان لزوما در نظامات آموزشی یک الگوی واحد را در همه کشورها اجرا کرد. طبیعتا اقتضایات کشورهای مختلف با فرهنگ‌های گوناگون و حتی برنامه‌ها و اهداف تحصیلی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در خیلی از کشورها سند ملی برنامه درسی اصلا وجود ندارد! ما به هر حال برنامه ملی آموزشی را داریم که برنامه ملی درس‌های ماست و در همین بستر همه مواردی که در روند آموزشی می‌خواهیم به آن برسیم را لحاظ کرده ایم. 


معاون آموزش متوسطه در ادامه اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش در کنار این سند ملی برنامه درسی در نظر گرفته می‌شود. زیر نظام‌هایی ذیل سند تحول بنیادین آموزش تعریف شده است که یکی از این زیرنظام‌ها برنامه درسی است و برنامه درسی ملی نیز با همین نگاه است. سعی ما بر این است که بتوانیم هم برنامه درسی ملی و هم سند تحول بنیادین را رویکرد اصلی در فرایند آموزش نظام تعلیم و تربیت و یاددهی و یادگیری کشور لحاظ کنیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.