بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

وجود ۱۰۱۹ مدرسه شبانه‌روزی متوسطه اول در کشور/ ضرورت تجدیدنظر در ارزشیابی توصیفی مقطع ابتدایی و تفکیک دقیق‌تر دانش‌آموزان


«حمید یزدانی» مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در مورد برگزاری آزمون برای ورود به مدارس نمونه دولتی توضیح داد: در مواردی از این دست لازم است که اهم و مهم را در نظر داشته باشیم. یک زمانی انجام یک کار بد و در زمانی دیگر انجام آن کار بدتر است. 


مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در ادامه با اشاره به اینکه باید نتایج هر تصمیمی را به صورت جامع و بلندمدت در نظر گرفت، ادامه داد: ما ورود به مدارس نمونه دولتی را به صورت تماما کیفی در نظر گرفتیم تا دانش آموزان دچار استرس آزمون ورودی نشوند، اما با توجه به اینکه دانش آموزان امروز باید در عرصه‌های متعددی شرکت کنند و در آزمون‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف محک زده شوند، لازم است سنجش آن‌ها نیز به صورت متفاوت‌تری انجام شود. ضمن اینکه دانش آموز باید شکست‌های خود را مقدمه پیروزی‌های بعدی بداند؛ اینکه دانش آموز را تا دوازده سال پیش می‌بریم و هیچ موقعیت شکستی را هم برایش فراهم نمی‌کنیم، با این وضعیت دانش آموز پس چه زمانی قرار است جست وجوگر، پرسشگر و تلاشگر شود و اگر در مرحله‌ای از زندگی با شکست مواجه شد، بتواند این شکست را جبران کند؟ 


یزدانی ضمن اشاره به اینکه آزمون‌های ورودی قبلی کاملا کافظه محور بود و مبتنی بر حفظیات دانش آموز سوالاتی پرسیده می‌شد، عنوان کرد: در چنین حالتی دانش آموز فقط از بعدی که حفظ کرده می‌توانست پاسخگوی سوالات باشد، اما حالا می‌خواهیم آزمون‌ها را عملکردی کنیم و دانش آموز بتواند مسئله‌ای را حل کند و مانند آزمونی تشریحی، معلم پاسخ‌های دانش آموز را تصحیح کند. نمی‌خواهیم آزمون به این صورت باشد که تستی زده شود و چنین پاسخی که شاید دانش آموزان شانسی گزینه‌ای را هم زده است، ملاک عمل و انتخاب دانش آموز قرار بگیرد. 


یزدانی در ادامه با بیان اینکه لازم است معاونت ابتدایی تجدید نظری در کلیت ارزشیابی توصیفی داشته باشد، اظهار کرد: منطقی است که ارزشیابی از اول تا سوم ابتدایی توصیفی باشد، اما بعد از آن دانش آموزان به واسطه فضایی که ایجاد شده و بلوغی که به آن دست پیدا کرده اند، لازم است به صورت دقیق‌تری تفکیک شوند و ممکن است این تفکیک با آزمون تستی انجام شود و یا به صورت تستی تشریحی و یا صرفا تشریحی باشد.آزمون حتی می‌تواند عملکردی باشد و حتی به دست سازه‌های دانش آموزان و توانمندی‌های این چنینی آن‌ها نیز توجه شود. 


یزدانی اضافه کرد: در ارزیابی دانش آموزان باید موقعیت‌های متنوع دیگر که می‌تواند توانایی آن‌ها را نشان دهد را نیز آزمایش کنیم. اینکه ارزیابی توصیفی باشد و ملاکی نداشته باشیم تا دانش آموزان را به دقت از یکدیگر تمیز دهیم، درست نیست. 


مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در مورد اینکه آیا مسئولیت انجام هدایت تحصیلی به متوسطه اول برمی گردد یا خیر، گفت: هنوز جلساتی در این خصوص برگزار می‌شود و اقدامات خوبی هم انجام داده‌ایم از جمله اینکه برای تعیین استعداد و هوش‌های دانش آموزان مطالعات خوبی صورت گرفته و مقدمات کار روی آن هم فراهم شده و اگر هدایت تحصیلی به متوسطه اول واگذار شود، ما تمام قد ۱۲۰ هزار معلم خودمان را پای کار می‌آوریم تا هدایت تحصیلی ارزشمندی داشته باشیم و همه تمرکز روی یک سری رشته‌های خاصی مانند علوم تجربی نباشد.


او افزود: ما رشته‌های مختلفی داریم و در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۱ رشته وجود دارد، اما خانواده‌ها فقط رشته تجربی و شغل‌های پیرامونی آن را می‌شناسند و تاکید و تمرکزشان روی این رشته هاست. امیدواریم بتوانیم با هدایت تحصیلی دقیق، روشنگری خوبی برای خانواده‌ها و دانش آموزان در این خصوص داشته باشیم. 


یزدانی در مورد سرانه مدارس شبانه متوسطه اول و چگونگی پرداخت این سرانه‌ها گفت: همه سرانه‌های مدارس پرداخت شده است و تا به حال مدارس در سه نوبت سرانه‌هایشان را دریافت کرده‌اند که این کار از ابتدای مهر تا پایان سال  ۱۴۰۱ انجام شده است.


مدیرکل آموزش متوسطه اول تصریح کرد: متناسب با نفر دانش آموز، سرانه‌ها به مدارس شبانه تعلق می‌گیرد. تا به حال پیش نیامده است که ما دانش آموزی را گرسنه نگه داریم و مثلا سرانه غذایی دانش آموزی را که در مدارس شبانه درس می‌خواند و زیست می‌کند را پرداخت نکنیم. همه دولت‌ها هم اینگونه بوده‌اند و در حال حاضر نیز در رابطه با این موضوع اهتمام ویژه‌ای وجود دارد. ضمن اینکه برگ زرینی در کارنامه دولت هاست و به خودشان افتخار می‌کنند اگر که به مناطق محروم توجه ویژه‌تری داشته باشند. دانش آموزی که از منطقه محروم برای اینکه از تحصیل بازنماند به مدرسه شبانه آمده است، نباید گرسنه بماند و نمی‌ماند. اصلا مگر ما می‌توانیم به فرزندان خودمان گرسنگی بدهیم که چنین کاری را با دانش آموزان که مانند فرزندانمان هستند بکنیم؟! ما چنین اجازه‌ای را به خودمان نمی‌دهیم و در سال اخیر در تعامل با یکدیگر؛ تمام معاونان و وزرا اصلا اجازه ندادند که سرانه‌های مدارس شبانه به آخرین حد برسد و نوبت بعد را واریز کنند بلکه قبل از اتمام سرانه‌ها سعی کردیم نوبت بعدی آن را به هر صورتی شده به مدارس برسانیم. حتی در دوران شیوع کرونا که دانش آموزی در خوابگاه‌ها نداشتیم، همچنان سرانه‌ها به مدارس شبانه واریز می‌شد. 


او در آخر افزود: ما هزار و ۱۹ مدرسه شبانه روزی فقط در متوسطه اول در کل کشور داریم. مقطع ابتدایی که اصلا مدرسه شبانه ندارد. در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و متوسطه دوم نظری هم مدارس شبانه وجود دارد و فکر می‌کنم چیزی در حدود هزار و ۸۰۰ مدرسه باشند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.