بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

افزایش نفوذ چین به تضعیف اسرائیل و تقویت ایران کمک می‌کند


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، القدس العربی در تحلیلی نوشت که واشنگتن آن متحد وفادار و قابل اعتمادی که می‌توان برای مدت زمان طولانی در خاورمیانه به آن اعتماد کرد نیست و در عوض، بر اساس آنچه «میل به سمت آسیا» خوانده می‌شود، آمریکا بر چین متمرکز شد.


مشکلی که واشنگتن اکنون با آن مواجه است، این است که چین خود بر خاورمیانه متمرکز شده است تا جایی که روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در این‌باره نوشت که در این رویکرد از سوی چین، عربستان سعودی و ایران پیام‌های خاصی برای آمریکا وجود دارد و در واقع در میان کارشناسان این اجماع وجود دارد که اهمیت اصلی توافق ایران و عربستان برای این دو کشور نیست بلکه آثاری از آن بر منافع آمریکایی در منطقه و برای مدت زمان طولانی مترتب است.


در حالی که همچنان صحبت درباره «دوران پسا آمریکایی» خاورمیانه هنوز خیلی زود است، اما کاهش نفوذ واشنگتن و ظهور رو به رشد پکن، امری واضح است.


از گذشته، آمریکا قدرت بلامنازع در منطقه بود که دارای روابط سیاسی، دیپلماتیک و نظامی قوی با اسرائیل، مصر، اردن، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بود اما اهمیت نقش آمریکا به عنوان میانجی احتمالی در نزاع‌های عربی و اسرائیل کاهش یافته است.


بازیابی روابط عربستان سعودی و ایران همزمان با انتخاب مجدد «شی‌‌ جینپینگ» رئیس‌جمهوری چین در شرایطی انجام شد که هشدارهای فزاینده‌ای از سوی کارشناسان و قانون‌گذاران در آمریکا درخصوص تهدیدات فزاینده از جانب چین مطرح می‌شود.


«جان رتکلیف» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا در این باره به شبکه «فاکس نیوز» گفته بود که روابط میان چین و کشورهای خاورمیانه در دوران بایدن بسیار تغییر کرده است و نتیجه نهایی این است که چین قو‌ی‌تر و ایران قوی‌تر، آمریکا و اسرائیل ضعیف‌تر و خاورمیانه در خطر بیشتری است.


«آلیس فاتانکا» مدیر برنامه ایران در اندیشکده خاورمیانه نیز در این باره گفت که توافق ایرانی-سعودی رویداد مهمی در منطقه است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.