بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

سیاست ایران در خصوص ژئوپلیتیک منطقه کاملا روشن است/ احتمال برگزاری گفت‌وگو  در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، گرامیداشت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دیپلمات و همچنین تسلیت سالروز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت سالروز شهادت امام رضا(ع) در پاسخ به این سوال که مواضع رسمی ایران در خصوص هرگونه تغییر مرزها در منطقه قفقاز عمومی اعلام شده است، با این حال همچنان برخی تلاش‌ها در این رابطه صورت می‌گیرد، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: موضع صریح و واضح ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح رسمی بیان شده و در این ارتباط هیچ گونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه از سه‌شنبه هفته گذشته شاهد بروز درگیری‌های مرزی میان دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از دو طرف منجر شد.


وی ادامه داد: ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن وارد تلاش سیاسی شد. در همین ارتباط گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان با رییس‌جمهور کشومان انجام شد. پس از آن گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با همتای آذربایجانی انجام شد. در این ارتباط ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ کمکی برای ایجاد آرامش دریغ نکرده بود این بار هم با سرعت عمل وارد شد و کمک کرد آتش‌بس اجاد شود. مواضع اصولی ایران کاملا روشن است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه سیاست ایران کاملا روشن است. 


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به همراهی مذاکره کننده ارشد ایران با رئیس جمهور در سفر به نیویورک، آیا گفت‌وگویی در خصوص مذاکرات احیای برجام در این سفر صورت خواهد گرفت، گفت: سفر آقای رئیس‌جمهور برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است؛ در ارتباط با حضور آقای باقری، حضور ایشان در ارتباط با همراهی با هیات عالیرتبه است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو برای مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود ندارد.


وی افزود: با این حال به طور طبیعی همواره نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای مذاکرات سیاسی و حاشیه‌ای در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای صورت بگیرد، احتمالش را رد نمی‌کنم. ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش استفاده می‌کند. ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. بنابراین اینکه در حاشیه این نشست گفت‌وگوهای جانبی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است.


کنعانی در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان وجود دارد و ایران تاکنون واکنشی در این رابطه نشان نداده است، آیا تماسی با جبهه ملی یا طالبان صورت گرفته است، گفت: سیاست ایران در ارتباط با تحولات افغانستان روشن است. از زمان خروج نیروهای اشغالگر از این کشور ایران از مهمترین کشورهای منطقه بود که با نگاه کمک به صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و طرف‌های ذیربط در افغانستان برقرار کرد. پرهیز از درگیری‌های افغانی – افغانی و شکل گیری بستر سیاسی فراگیر برای تشکیل دولت متحد و فراگیر رویکرد ایران است. مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان  و دیگر گروه‌ها در همین راستا شکل گرفت.


وی ادامه داد: ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است و مواضع سیاسی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است. در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خود را ادامه خواهیم داد.


 


 


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.