بخش اخبار بین الملل ایرانیان نیوز :

مقتدی صدر با کناره‌گیری از سیاست به دنبال اهرم فشار مردمی بر دادگاه فدرال است/  بازگشت صدر به صحنه سیاسی در صورت انحلال پارلمان محتمل است

تحللیگر سیاسی عراق تصریح کرد که کناره گیری رهبر جریان صدر از سیاست، نوعی اعمال فشار بر دادگاه فدرال از طریق جلب آرای مردمی برای انحلال پارلمان بوده است.


«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق روز گذشته- دوشنبه اعلام کرد که از صحنه سیاسی کشور خارج می شود و همه فعالیت‌های سیاسی خود و نهادها و مؤسسه‌های وابسته را متوقف می‌کند.


این در حالی است که صدر چند روز پیش نیز اعلام کرده بود که مشروط به خروج همه احزاب سیاسی فعال در صحنه سیاسی عراق از مناصب دولتی و حکومتی تحت اشغال خود، حاضر به کنار گذاشتن شرط انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است.


برخی ناظران سیاسی در تحلیل عملکرد صدر و جریان وابسته معتقد هستند که کناره‌گیری او یک ترفند سیاسی برای پیشبرد اهداف قبلی است اما برخی این اقدام را نوعی اعتراض به شرایط موجود سیاسی و اثبات ادعای مبارزه با فساد تحلیل کرده‌اند.


در همین راستا «نجم القصاب» تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به پرسش‌های مطرح‌شده تاکید کرد که کناره گیری مقتدی صدر از دنیای سیاست، قابل پیش‌بینی بود چرا که او در برابر دیگران هیچ مسئولیتی را نپذیرفته است به ویژه اینکه طرفداران او در حال حاضر به مؤسسه‌های دولتی و حکومتی رسانده‌اند.


وی در ادامه درباره حل شرایط و بحران سیاسی موجود تأکید کرد: بهترین راه حل این است که دادگاه فدرال دستور انحلال پارلمان را صادر کند و زمان برگزاری انتخابات زودهنگام را مشخص کند.


نجم القصاب درباره اهداف مقتدی صدر از چنین اقدامی گفت: صدر موضوع دولت اکثریت، مبارزه با فساد و سهم‌خواهی را مطرح کرده بود اما این خواسته او محقق نشد. به تبع، اکنون که پایان حیات سیاسی خود را اعلام و از صحنه سیاست کناره‌گیری کرد، مردم زیادی که حالا دیگر فقط از طرفداران او نبوده و از همه اقشار جامعه هستند، به خیابان‌ها آمدند. این همان ابزار صدر برای اعمال فشار بر دادگاه فدرال به منظور انحلال پارلمان است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا کناره‌گیری صدر از سیاست نوعی ترفند سیاسی برای بازگشت مجدد به صحنه قدرت است چنانکه در گذشته نیز شاهد چنین رفت و برگشت‌هایی بوده‌ایم، گفت: من فکر نمی‌کنم که کناره گیری صدر یک فریب سیاسی باشد. او در اظهارات و مواضع خود شفاف بوده و واضح عمل کرده است. اما ممکن است که اگر پارلمان منحل شود و انتخابات زودهنگام برگزار شود، دوباره به حیات سیاسی خود بازگردد.


 


 


 


 


 


 


 


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.