بخش اخبار سیاسی ایرانیان نیوز :

مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند/ برخورد با مفسد اجرای عدالت را تضمین می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: برخی که ملامت می‌کردند حضور شما در میان مردم ثمراتش چیست به نظرم لذت این حضور را نچشیده‌اند. در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند. فرق می‌کند از پشت میز مدیریت کردن تا اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم. این با مردم بودن در دولت یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره تاکید شده باید دولتمردان این نگاه را داشته باشند


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری صبح امروز در مقدمه‌ای عنوان کرد: یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت رئیس‌جمهور و نخست وزیر شهید رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم به ارواح همه شهدا به ویژه شهید سلیمانی درود می‌فرستیم خدا را شاکرم که توفیق عنایت کرد یکسال به عنوان مسئولیت در دولت و با انتخاب مردم عزیز بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم.


وی افزود: در این یکسال علیرغم مشکلات و برخی مسائل همواره امداد الهی را در کارها دیدیم و شکرگزار درگاه خدا هستیم قدردان مردم صبور هستیم که بسیار با دولت همکاری کردند باید از رهبری تشکر کنم که با رهنمودهایشان همواره دولت را کمک کردند همه دستگاه‌هایی که به دولت کمک کردند به ویژه اصحاب رسانه رسانه‌های ملی و مکتوب و دیجیتال و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند اقدامات دولت را تببیین کنند و گره‌های ذهنی را باز کنند حتی از کسانی که انتقاد داشتند و از دلسوزی نکاتی را بیان کردند، از آنها هم باید تشکر کنم آن هم کمکی برای دولت و دولتمردان است.


رئیس‌جمهور یادآور شد:‌ در یکسال گذشته با توجه به نکاتی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی مطرح کردم که بنا داریم تغییر رویکردهایی را در کشور داشته باشیم تلاش کردیم اقداماتی داشته باشیم اولین تغییر رویکردی که بر آن تاکید کردیم دولت مردمی و توجه به مردم و خواست آنها و حضور در میان مردم بود و تاکید من و همکارانم در دولت این بود که با مردم باشیم.


وی ادامه داد: حضور در ۳۰ استان و ۵۰ شهر و روستا در سال گذشته در راستای همین نگاه بوده. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت در همه مجامع در همین راستا است برخی که ملامت می‌کردند حضور شما در میان مردم ثمراتش چیست به نظرم لذت این حضور را نچشیده‌اند. در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی فرق می‌کند. فرق می‌کند از پشت میز مدیریت کردن تا اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شویم. این با مردم بودن در دولت یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره تاکید شده باید دولتمردان این نگاه را داشته باشند اینکه از نزدیک ببینیم مردم مشکل دارو دارند مهم است.


رئیسی خاطرنشان کرد: الیته فقط حضور نیست شناخت مشکل و بررسی راهکارها و دنبال کردن رفع مشکل هم مهم است.  هیچ جا حضور پیدا نکردیم مگر به دنبال رفع مشکلات آن باشیم. در هر سفری تصمیمات جدی گرفته شده برخی زودبازده و برخی میان‌مدت و بلند‌مدت بوده همه سفرهای ما با نگرش به مشکلات و دنبال کردن رفع آنها بوده است.


رئیس‌جمهور عدالت محوری را دومین نکته مورد تاکید در دولت برشمرد و گفت: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدالت‌محوری تنظیم شد مستند ما هم برای این کار سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی در دانشگاهی نسبت به این سند حرف داشته باشد اما وقتی می‌گوییم عدالت باید سندی داشته باشد. در جذب نیروی انسانی و پرداخت‌ها و به کار گیری افراد همواره تاکید شده که باید کارها پیوست عدالت داشته باشد که مساله عدالت امری است که باید تمامی اقدامات به سمت آن گرایش داشته باشد. اگر کاری با این فاصله دارد با گوشزد کردنش عملکردها باید اصلاح شود.


وی گفت: نکته سوم ستیز با فساد است. اصلاح ساختارهای فسادزا و اینکه افراد بخواهند با روابط ناسالم نظام اداری ما آلوده کنند مهم است. برای همین هم بازرسی نهاد ریاست‌جمهور فعال شده است یعنی هم نظارت درون سازمانی و برون سازمانی فعال شده مواردی بوده نه در حد فساد بلکه تخلفی گزارش شده سریع دنبال و برخورد شده و مواردی را خود دولت تحویل قوه قضاییه داده ست.


رئیسی با بیان اینکه مدیر هر دستاهی را مسئول برخورد با با فساد همان جا می‌دانیم، گفت: در درجه اول هر مدیری وظیفه ضدیت با فساد و نظارت دارد بعد دستگاه‌های بیرونی. مدعی برخورد با تخلفات و مفاسد خود دولتمردان باید باشند. در این مورد با برخی موارد برخورد شده است تاکید می‌کنم ساختارهای فسادزا و رانتی که روابط ناسالم ایجاد می‌کند، جیب یک عده را پر می‌کند و از آن پرونده تولید می‌شود باید اصلاح شود به نحوی که شاهد تولید پرونده نباشیم این معنایش این نیست که هیچ کس ممکن نیست فساد کند مهم حس مبارزه با فساد است نباید جوری افراد انتخاب شوند که این اتفاق بیفتد و ساختارها هم باید این شرایط را فراهم نکند اما اگر با همه تمهیدات باز هم این اتفاق افتاد باید با آن برخورد جدی شود چراکه برخورد با مفسد اجرای عدالت را تضمین می‌کند.


رئیسی گفت: رویکرد سومی که باید نسبت به آن تاکید کنم مساله همگرایی و هم افزایی دستگاه‌ها است. دولت، نهادهای انقلاب اسلامی و همه ظرفیت‌های کشور کنار هم تعریف می‌شوند. در استان‌ها که حضور می‌یابیم فقط مربوط به وزارت خانه ها نیست و همه نهادها در جلسه تقسیم کار حضور دارند. این همگرایی و از آن طرف جلوی حاشیه رفتن‌ها را گرفتن را در دولت تاکید کردیم که گرفتار حاشیه نشویم. در برخی ادوار دولت‌ها درگیر حاشیه شدند و حاشیه بر متن ارجحیت پیدا کرد.  مردم از این جهت خسته شدند. در دولت تاکید داریم و سعی کردیم که حاشیه ما را گرفتار نکند.


وی ادامه داد: رویکرد بعدی که باید اشاره کنم حرکت جهادی و مدیریت جهادی و نگاه به اینکه ما می‌توانیم است. سخن این است که مانع را مانع بشناسیم یا مانع را به رسمیت نشناسیم. رهبری معظم فرمودند هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود. وقتی در استان‌ها هستم می‌گویم این مشکلات اگر قابل حل است، راه حل را پیدا کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار مردم حل مشکل است.


رئیس جمهور گفت: رویکرد بعدی نگاه به درون برای حل مشکلات کشور است. بیگانگان مشکلی حل نمی‌کنند و نگاه به دستان توانمند مردم نگاه دولت است. معتقدیم نگاه به دستان بیگانه ما را معطل نگاه می‌دارد کمااینکه سال‌ها کشور معطل نگاه داشته شد. ما در کشور ظرفیت کم نداریم. این نگاه و اتکا به درون و تولید در کشور که از محوری‌ترین نگاه در دولت است.


وی افزود: رویکرد بعدی شکستن حلقه بسته مدیران و جذب نیروهای جوان و کارآمد است؛ این به معنای این نیست که از نیروهایی که تا امروز کار کردند استفاده نشود اما اگر کسی بنای کار ندارد باید جایش را به افراد کارآمد بدهد. نکته دیگری که باید یاد کنم مساله بسیار مهم مسئولیت پذیری است. دولت مسئولیت پذیر باشد و مسئولین با حرکت جهادی مسئولیت پذیر باشند و کشور نیازند تصمیمات قوی و باز کردن گره‌ها است. اگر قرار باشد کار با روحیه مسئولیت پذیری همراه نباشد مشکل ایجاد می‌کند. اگر کسی فکر می‌کند محبوبیت من چه می‌شود اگر معلوم شود این تصمیم درست است همه این حرکت را رانتی و فسادزا است و روشد اقتصادی کشور را مانع می شود اگر دست به این اقدام بزنم رای من چه می‌شود و این نگاه با عدالت نمی‌سازد. اگر معلوم شود این اقدام کارشناسی است باید دنبال شود و مردم می‌دانند اگر در برخی مقاطع در زمان خودش تصمیمی می‌گرفتیم وضع ما در حوزه اقتصادی به ویژه متفاوت بود. کمااینکه در برخی موارد تصمیم‌گیری بجا شد و شاهد نتیجه‌گیری خوبی بودیم.

رئیسی گفت: من در مراسم تنفیذ در محضر رهبری به مردم گفتم دولت همین الان شروع به کار کند مشکلات و چالش دارد که اگر به این مسائل رسیدگی نمی‌شد بحران ایجاد می‌شد. برخی افراد دولت گذشته به من می‌گفتند با این مسائل چگونه روبرو می‌شوی؟ در دولت گذشته برخی از در دلسوزی به ما می‌گفتند چه می‌کنی و واکسن نمی‌دهند مردم نگران هستند برخی داروها کمیاب است و با کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی چه می‌کنی؟ و الان هم برج شهریور است. در موضوع کرونا دیدید روزی ۷۰۰ خانواده عزیز ما داغدار می‌شدند که خداوند کمک کرد و کادر بهداشت و درمان کمک کردند و همه مردم کمک مومنانه کردند و شرایط خوبی شد که امروز وضعیت ابتلا و درمان اینگونه شد و برخی روزها مرگ به صفر رسید.


وی ادامه داد: امروز دسترسی به واکسن چه خارجی و چه داخلی مهیا است. در این شرایط کسب و کارها و دانشگاه‌ها تعطیل شده بود که از اول امسال همه مراکز فعال شد. این مساله پیش رو بود که با نصرت الهی و کمک مردم باید از مشارکت مردم تشکر کنم. در کسری بودجه که رهبری به ام المصائب یاد کردند و مبلغ بالا بود و این هم آثار تورمی در کشور داشت و هم مشکلاتی برای کشور داشت و ما سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم و کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی حل شد.


وی افزود: مساله تورمی که قریب به ۶۰ درصدد در شهریور ۱۴۰۰ داشتیم اقدامات دولت این بود که کارهایی نکند که تورم افزوده شود. در اولین اقدام دولت را مهار کردیم که پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند و فروردین ۱۴۰۱ این میزان کاملا کاهشی شد و به ۳۵ درصد رسید. با اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت باز هم تورمی ایجاد شد و در اصلاح اقتصادی پرداخت یارانه در اول زنجیره به آخر زنجیره تعلق بگیرد. برخی به ما می‌گفتند این کار مشکلات بسیاری در پی دارد و البته ضرورت داشت که چند نرخی بودن رانت و فساد است و در این اقدام مردم دشمن را ناکام گذاشتند. در خرداد ۱۲ درص تورم داشتیم این اصلاحات به ۴.۴ در تیرماه و در مرداد ماه به ۲ درصد رسید.


وی افزود: البته وقتی می‌گوییم تورم، مساله گرانی چیز دیگری است. تورم زمینه افزایش قیمت است و در این مساله مهار تورم همواره مورد توجه دولت بود. الان تورم ۴۰ در صد و نیم است واگر بخواهیم مقایسه کنیم با شهریور گذشته که باید تلاش کرد و ما می‌خواهیم بگوییم اراده دولت اراده بر کاهش تورم است و از آن ابتدا بنا همین بود که نوسانی که ایجاد شد باید تا آخر سال به طرف تورم کاهشی برود. سیاست های دولت در این حوزه سیاست درستی است.


خبر در حال تکمیل می باشد…

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.