بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

مدارس را به بنگاه اقتصادی تبدیل کرده‌ایم

عضو شورای علمی و اجرایی همایش فقر آموزشی گفت: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا این موضوع را اثبات کنیم که مدرسه کالا شده است و حالا یکی از مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده هرکس پول بیشتری بدهد صاحب آموزش با کیفیت خواهد شد.


به گزارش خبرنگار سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، رضا امیدی، عضو شورای علمی و اجرایی همایش فقر آموزشی در نشست همایش فقر و نابرابری آموزشی که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: ما شاید خوش شانس باشیم که از چهار نسل گذشته از دهه شصت وارد مدرسه شدیم. در ده‌های شصت و هفتاد زمانی که برخی از دانش‌آموزان به مدرسه غیردولتی می‌رفتند این کار توسط برخی خانواده‌ها موضوع غیرارزشی قلمداد می‌شد و برخی این موضوع را از دیگران پنهان می‌کردند.


امیدی گفت: یکی از محورهای مهم آموزش در جهان برای برابرسازی آموزش مطرح شده است، مدرسه جزو پایه‌های اجتماعی است که می‌تواند باعث افزایش سطح سواد اجتماع شود. به طور مثال در ژاپن شعار نظام آموزشی آن‌ها این است که از هر قشر اجتماعی که باشید می‌توانید در مدارس باکیفیت درس بخوانید.


وی تصریح کرد: دولت‌ها سهم بالایی از آموزش در کشورهای جهان تامین می‌کنند که این آمار بالای ۹۰ درصد است اما در ایران دولت در پرداخت هزینه آموزش سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارا بوده است.


امیدی در ادامه گفت: دولت بیشتر مسئولیت زدایی کرده و این سهم به گردن خانواده‌ها سپرده شده است. ما امروز با توده‌ای شدن فقر مواجه شده‌ایم و دولت‌ها در مسئولیت زدایی سماجت به خرج دادند.


او افزود: با گسترش دانشگاه‌های بی کیفیت در اکثر شهرهای دور افتاده فقط برای اینکه مشروعیت تحصیلی داشته باشند توجهی به کیفیت آن نشد.


امیدی گفت: مسئله کالاسازی آموزش مهم‌ترین محور بحث این همایش است ما در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا این موضوع را اثبات کنیم که مدرسه کالا شده است حالا یکی از مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده هرکس پول بیشتری بدهد صاحب آموزش با کیفیت خواهد شد. اشتباهی که ما کردیم این بود که مدارس را به بنگاه اقتصادی تبدیل کردیم تا وقتی دولت بودجه‌ای به مدارس نمی‌دهد مدارس با این کار دست خودش را در جیب خودش کند به طوری که حدود یک میلیون متر مکعب از فضای آموزشی ما به فضای اقتصادی تبدیل شد. ما قبلا به این شکل نبودیم در سال ۸۶ زمانی که در نهاد سازمان برنامه و بودجه هرمزگان حضور داشتیم سرانه آموزش برای هر دانش آموز ۴۰ هزار تومان بود اما امروز سرانه آموزش برای هر دانش آموز به ۵ هزار تومان رسیده است.


امیدی در پایان گفت: در نهایت ما به دنبال این هستیم در این همایش ارزیابی خود را در قالب گفتگوهای ملی با نیروهای اجتماعی، انجمن‌های علمی و پژوهشی نهادهای مستقل اجتماعی، خیرین مدرسه‌ساز مطرح کنیم و روند آموزشی سی و پنج سال گذشته را بهبود دهیم.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.