بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

کتاب جامع مقررات کاربردی پزشکی جامعه پزشکی منتشر شد

همزمان با روز پزشک، کتاب جامع مقررات کاربردی جامعه پزشکی منتشر شد.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، آیین رونمایی از کتاب جامع «مقررات کاربردی پزشکی» با حضور مسئولین وزارت بهداشت، روسای انجمن‌های علمی پزشکی کشور، اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و شخصیت‌های برجسته علمی، پزشکی و حقوقی کشور همزمان با زادروز حکیم ابوعلی سینا در تهران برگزار شد.


 مروتی گفت: نگارش این مجموعه نتیجه بیش از دو سال تلاش در تدوین و گردآوری مقررات پرکاربرد پزشکی است که به منظور آشنایی جامعه محترم پزشکی با حیطه صلاحیت‌های حرفه‌ای، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و انتظامی خود، مجازات‌های پیش‌بینی شده برای نقض این مسئولیتها، نحوه رسیدگی به تخلفات و همچنین شناخت مراجع ذیصلاح رسیدگی و آگاهی از مقررات مرتبط با تحصیل در مقاطع بالاتر و نحوه تأسیس مطب، دفترکار و مؤسسات درمانی به رشته تحریر درآمده که توسط انتشارات رومی منتشر شده است.


این مدرس و عضو هیت علمی دانشگاه، افزود: هدف دیگر از نگارش این کتاب برطرف کردن نیاز وکلای دادگستری، دانشجویان حقوق و سایر علاقمندان نسبت به اطلاع از مقررات پزشکی است که می‌تواند به عنوان یک مرجع علمی معتبرو قابل استناد در همه مطبها، مراکز درمانی، دفاتر وکالت و حتی شعب دادگاه‌ها و سایر مراجع رسیدگی کننده به جرائم و تخلفات پزشکی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.


 مروتی با بیان اینکه پیش از این  اداره کل حقوقی وزارت بهداشت، معاونت درمان یکی دو دانشگاه علوم پزشکی و برخی اشخاص حقیقی، مبادرت به تنظیم و انتشار مجموعه‌های حقوق پزشکی و دارویی کرده بودند، تصریح کرد: تفاوت عمده این کتاب با مجموعه‌های مذکور در نحوه گزینش و انتخاب مطالب است که تجربه بیش از دو دهه فعالیت در سازمان نظام پزشکی و همکاری با بسیاری از انجمن‌های علمی، تخصصی و مراکز درمانی به عنوان وکیل و مشاور حقوقی، دغدغه‌های اصلی و اولویت‌های جامعه خدوم پزشکی را برایم روشن ساخت که بر همان اساس اقدام به گزینش مطالب و عناوین کردم.


این وکیل پایه یک دادگستری، افزود: مجموعه‌های منتشر شده پیشین ازجمله مجموعه قوانین و مقررات پزشکی که اداره کل حقوقی وزارت بهداشت در سال ۸۷ در تیراژ محدود و برای استفاده سازمانی منتشر کرد در دو جلد بسیار مفصل و بالغ بر چند هزار صفحه بود و در عین حال بسیاری از مقررات لازم را در خود نداشت و اغلب به مقررات کم کاربرد و در عمل منسوخ پرداخته بود؛ سایر مجموعه های منتشره توسط اشخاص حقیقی هم صرفاً حاوی قوانین مصوب مجلس و برخی آئین نامه های منتشره در روزنامه رسمی کشور بود و بهره ای از دستورالعملهای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی که عمده موارد پرکاربرد در حیطه صلاحیت پزشکان را شامل می شوند در خود نداشتند.


وی با اشاره به اینکه مجموعه حاضر با کنار هم قرار دادن قوانین پایه و مادر به همراه آئین نامه ها، دستورالعملها و آرای وحدت رویه قضایی مرتبط با هریک، سعی نموده تا به عنوان یک رفرنس معتبر و مرجع قابل اعتماد برای اعضای سازمان نظام پزشکی عمل نماید که در مواقع لزوم، نسبت به مراجعه به موارد مرتبط اقدام کنند، یاداور شد: سال‌ها تدریس در دانشکده های حقوق، خلاً قوانین و مقررات کاربردی پزشکی برای استفاده وکلای دادگستری و دانشجویان رشته حقوق را نیز بیش از پیش برایم روشن ساخت بگونه ای که بسیاری از همکاران  وکیل در مواجهه با پرونده های پزشکی، از اصول ابتدایی دعاوی پزشکی کم اطلاع و در برخی موارد بی اطلاع بودند.


وی افزود: بسیاری از دانشجویان رشته حقوق نیز طی این سالها از علاقمندی خود به مطالعه در زمینه حقوق پزشکی خبر می دادند و از فقدان منابع لازم برای این امر شکایت داشتند. چرا که بدلیل عدم تعریف رشته «حقوق پزشکی» در کشور، دانشکده‌های حقوق فاقد منبعی برای این موارد بوده و در سرفصل‌های تعریف شده توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز غیر از دو واحد پزشکی قانونی، هیچ سرفصلی از حقوق پزشکی برای دانشجویان هیچ مقطعی از پایه تا تحصیلات تکمیلی تعریف نشده است.


 مروتی گفت: حدود دو سال قبل با اطلاع از خلاً موجود، ضمن ارسال نامه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اضافه نمودن رشته حقوق پزشکی به عنوان یکی از گرایش‌های رشته حقوق در مقطع تحصیلات تکمیلی تقاضا شده است ولی کمیسیون فوق با گذشت این مدت، هنوز در این خصوص اعلام نظر ننموده است.


وی اظهار کرد: امیدواریم این مجموعه پاسخگوی نیاز علاقمندان به مطالعه در این شاخه از حقوق باشد و از طرف دیگر برطرف کننده خلاً موجود برای ذی‌نفعان آن و اعضا جامعه خدوم پزشکی از جمله پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی، پیراپزشکان، پرستاران و ماماها باشد، ولی بدلیل حساسیت‌های موجود در حیطه پزشکی، مقررات حاکم در این خصوص نیز بطور معمول هر چند سال یکبار دچار تغییر و تحولات و اصلاحاتی می‌شود. بدین ترتیب مقررات مندرج در این کتاب  دستورالعملهای معتبر تا تاریخ انتشار یعنی پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ است.


 «ارزیابی دادرسی‌های پزشکی در پرتو نظام دادرسی عادلانه»، «محدوده مسئولیت پزشک و کارکرد اخذ رضایت و برائت از بیمار»، «سقط درمانی در حقوق ایران و کشورهای حوزه اسکاندیناوی» و… نیز برخی دیگر از تالیفات حمیدرضا مروتی است.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.