بخش اخبار اجتماعی ایرانیان نیوز :

لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه پیشگیری از جرائم و آسیب‌ها

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به شعار سال گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه پیشگیری از جرائم و آسیب‌ها لازم و ضروری است.


به گزارش سایت ایرانیان نیوز به نقل از خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران،، حسین پورمند در آیین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان فارس اظهار کرد: با بیان اینکه صحبت از موضوعات پیشگیری در زمان کنونی هم سهل است هم سخت، گفت: براساس گزارش‌ها ما از تئوری‌های پیشرفته عقب نیستیم؛ باید تحقیق کرد که چرا علی‌رغم تمام تلاش‌ها خروجی کم است.


وی با اشاره به نظر کارشناسان در حوزه جامعه‌شناسی به ویژه در بخش پیشگیری، تصریح کرد: در برهه‌های زیادی از تاریخ ما افتخارآفرین بودیم حال در یکی از برهه‌های بحرانی قرار داریم و شاید در پیشگیری از وقوع جرم، آسیب‌های اجتماعی و غیره باید رویکردی شبیه رویکرد امیرکبیر داشته باشیم.


مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم با بیان اینکه برنامه‌ها درست است و تامین زیرساخت‌ها نتیجه‌بخش خواهند بود، افزود: در برنامه‌ریزی‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه چنین رویکردی مدنظر است و در حال پیگیری هستیم تا علت افزایش برخی جرائم و راهکارهای مهار آن‌ها را بیابیم.


پورمند با اشاره به شعار سال و لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه پیشگیری از جرائم و آسیب‌ها، اظهار کرد: سال گذشته از یک شرکت فناوری حمایت کردیم و متوجه تاثیر آن بر روی پیشگیری شدیم، به طور مثال این شرکت سرقت تلفن در ده استان اول را رصد کرده و مقصد موبایل‌های سرقتی را پیدا کرده و با همکاری فراجا توانستیم به برنامه بهتری برسیم.


وی در ادامه با اشاره به پنجره واحد زمین خاطرنشان کرد: با اجرای این سامانه که دستگاه‌های مختلفی در راه‌اندازی آن همکاری کردند، ما در حوزه زمین به نتیجه ماندگار و دائمی خواهیم رسید.


این مقام مسئول با بیان اینکه این سامانه عملکرد و ترک فعل هر یک از ارگان‌های مربوطه در این زمینه را ثبت می‌کند، گفت: این سامانه نواقصی هم دارد اما با همکاری و مطالبه‌گری ما اشکالات آن رفع خواهد شد. با اجرای این سامانه در استان می‌توان از سواستفاده‌های زمین جلوگیری کرده و سبب تحقق عدالت در این حوزه شد چراکه بخش زیادی از مجوزها در حوزه زمین با دور زدن قانون است که در این سامانه عملکرد افراد صادرکننده مجوز نیز رصد خواهد شد.


مدیرکل پیشگیری از جرم قوه قضاییه متذکر شد: ما باید زبان گویای افراد مظلوم باشیم. اگر کشاورزی دسترسی به مقامات ندارد و شرایط گرفتن مجوز را دارد نباید دچار چالش و سختی شود؛ باید برای صدور مجوز به او کمک کنیم.


پورمند با اشاره به زیر سامانه پایش اراضی بیان کرد: با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با رعایت اصولی و علمی می‌توان فعل و انفعالات زمین مانند دیوارکشی، شخم‌زنی، چاه زدن و غیره را رصد کرد، این سامانه باید به صورت هوشمند احتمال رفتار مجرمانه را رصد کند و بعد از پایش اتفاقات را به کارتابل اداره مربوطه ارسال کند.


وی با تاکید بر لزوم وجود واکنش مناسب نسبت به جرم انجام شده، خاطرنشان کرد: این سامانه کارکرد ما را آسان‌تر می‌کند اما در مقابل خود ما را هم رصد خواهد کرد. وقتی هر جرمی گزارش می‌شود دادگستری باید نظارت لازم را داشته باشد که پرونده‌ها در مدت زمان متناسب مورد بررسی قرار بگیرند.


این مقام مسئول با طرح فقدان امکانات در سازمان‌های متولی عرصه زمین متذکر شد: هیچ سازمانی نباید به این بهانه وظیفه خود را ترک کرد و اگر کمبود امکاناتی هست باید در بودجه سال بعد گنجانده شود تا این مشکل مرتفع شود.


وی افزود: در هرکجا نیاز است تا قوه قضائیه کمبود امکانات را دنبال کند سازمان‌ها اعلام کنند و ما آن را پیگیری می‌کنیم، سازمان برنامه و بودجه ترجیح می‌دهد که بودجه به جای اینکه صرف حقوق شود صرف امور عامه‌المنفعه شود.


پورمند گفت: ما در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار پرونده تغییر کاربری را در محاکم دادگستری رسیدگی کردیم، این فقط در حوزه تغییر کاربردی و بدون احتساب پرونده‌های بررسی شده در دادرسی‌ها است در حالیکه ما ۲۲ عنوان مجرمانه در حوزه زمین داریم.


مدیرکل پیشگیری از جرم قوه قضاییه با تاکید بر نقش تعداد پرونده‌های تشکیلی ابراز کرد: با اطلاع سریع از وقوع جرم، راحت‌تر می‌شود آن را بررسی کرد؛ مثلا چاه غیرمجازی که سال‌ها قبل حفر شده و مردم عادت به استفاده از آن دارند به سختی قابل اعمال قانون است.


پورمند با بیان اینکه استان فارس آخرین استان رونمایی از طرح پنجره واحد زمین است، تصریح کرد: به زودی در شهریورماه سال جاری این سامانه به صورت ویدئوکنفرانس در کل کشور بهره‌برداری می‌شود و انتطار داریم سال آینده استان فارس در حوزه زمین یکی از بهترین عملکردها را با اجرای این سامانه داشته باشد.


مدیرکل پیشگیری از جرم قوه قضاییه افزود: پیشگیری از فساد و مقابله با زمین‌خواری از مهمترین اهداف راه‌اندازی این سامانه است و امیدواریم با بهره‌گیری از آن شاهد کاهش ۵۰ درصدی پرونده‌های حوزه اراضی باشیم.


وی با بیان اینکه سه سال از مصوبه گذشته است، تاکید کرد: از زمانی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این زمینه ورود کرد این سامانه در حال تبدیل شدن به یکی از اولویت‌هاست. سازمان برنامه و بودجه در حوزه زمین فقط به این سامانه بودجه خواهد داد و سایر سامانه‌ها باید به سمت این سامانه بروند.


پایان خبر

منبع خبر

اخبار از خبرگزاری های موثق رسمی جمع آوری میشود و ایرانیان نیوز دخل و تصرفی در محتوای خبرها ندارد.